LME изостава от конкурентните борси, тъй като търговията с метали за батерии набира скорост

LME изостава от конкурентните борси, тъй като търговията с метали за батерии набира скорост

Лондонската борса за метали (LME)  остава назад в надпреварата за доминираща позиция в търговията с метали, използвани за батерии за електрически превозни средства, като литий и кобалт, тъй като други борси набират скорост, възползвайки се от прехода от годишни договори с фиксирани цени към хеджиране с фючърси, предаде Ройтерс.
LME е най-старият и доминиращ пазар в света за индустриални метали като мед и алуминий, но сложната структура на фючърсите и не толкова агресивният маркетинг означават, че фючърсите за метали за акумулатори до голяма степен са пренебрегнати.147-годишната борса може да пропусне огромна сфера на растеж през следващите години, тъй като миньорите и производителите на електромобили увеличават хеджирането, освен ако не успее да привлече търговци към договорите си за материали, необходими за енергийния преход.

Сред западните борси американската CME Group изпревари LME по обеми на литий и кобалт. Обемът на договора за литиев хидроксид на CME е нараснал със 759% през първите осем месеца на годината в сравнение със същия период на 2023 г., докато договорът на LME не е успял да се търгува през тази година.В Китай борсата за фючърси в Гуанджоу отбеляза силен ръст на фючърсите си върху литиев карбонат след стартирането им през юли 2023 г., но има пречки пред участието на чужденци.

Липса на подкрепа 


„LME не се радва на такава подкрепа от страна на пазара, каквато има CME“, каза Джак Нейтън, ръководител на отдел „Батерийни метали“ в брокерската компания Tullett Prebon.„Но хората не са привързани към един конкретен договор или борса. Хората просто търсят най-точния хедж и най-ефективното място за изпълнение.“

Според главния изпълнителен директор на LME Матю Чембърлейн липсата на ликвидност на LME може да се дължи отчасти на сложността на структурата на борсата.
CME и повечето фючърсни борси имат една-единствена дата на изтичане на месечните договори, но на LME може да се търгува всеки ден, така че физическите потребители могат да адаптират сделките си към доставките на метали.
„Знаем, че спецификата на пазарната структура на LME със сигурност може да ви навреди, когато се опитвате да създадете ликвидност“, каза Чембърлейн пред Ройтерс, когато бе попитан за увеличаването на обемите на акумулаторните метали на LME.„Мисля, че това несъмнено ще бъде подпомогнато от по-широк кръг участници на пазара и по-стандартизирана пазарна структура.“
По-рано този месец LME представи набор от предложени мерки за повишаване на електронната търговия и ликвидността.
По-големите обеми на CME се дължат и на нейните по-агресивни маркетингови кампании за привличане на брокери и потребители към нейните акумулаторни продукти, твърдят източници от индустрията.
За да подпомогне повишаването на активността, през май LME обяви освобождаване от такси за кобалт и литий.

Търговията с литий

Допреди няколко години повечето доставки на литий се договаряха с годишни договори с фиксирани цени, както преди десетилетия с желязната руда.
След като през 2010 г. големият производител BHP  предприе действия за премахване на 40-годишната система за определяне на цените на желязната руда веднъж годишно, фючърсният пазар на съставката на стоманата достигна огромни обеми.
Анализаторите смятат, че литият има подобен потенциал - макар и на по-малък пазар - след като волатилността се успокои и големите компании се почувстват по-комфортно в използването на фючърсни пазари.
„Това бяха бурни 36 месеца“, каза Даниел Флетчър-Мануел, директор „Цени и данни“ в Benchmark Mineral Intelligence.

Цените на лития се повишиха с 500% през 12-те месеца до май 2022 г., тъй като производителите на автомобили се втурнаха да си осигуряват доставки на фона на опасенията за недостиг.
Но рязкото увеличаване на добива от нови мини и по-слабите от очакваното продажби на електрически превозни средства създадоха пренасищане на предлагането и оттогава цените се сринаха, като се отказаха от цялата си печалба.

Все още има много тревоги, породени от несигурността в ценообразуването, което кара опортюнистите да не желаят да навлизат в това пространство на деривати за акумулаторни метали, но това ще се промени“, казва Флетчър-Мануел.
Benchmark очаква, че хеджирането на литий ще се увеличи повече от три пъти до 1 млн. метрични тона годишно до 2030 г., като се използват консервативни допускания.
Очаква се хеджирането да бъде слабо през тази и следващата година, като се очаква миньорите и производителите на електрически превозни средства да хеджират средно около 10% от световните доставки през 2026 г. и да нараснат до 40% до 2035 г., добави Флетчър-Мануел.

LME изостава и при търговията с кобалт

LME изостава и при кобалта, който е по-малък пазар от лития. Досега през тази година CME е отчела 20 пъти по-голям обем фючърси върху метала кобалт, отколкото LME.
Макар и скромни, обемите на кобалт на LME поне са се увеличили тази година, което според Чембърлейн от LME се дължи отчасти на насоките на борсата за отговорно снабдяване.
На LME също така се наблюдават някои складови доставки на базата на физическия договор за кобалт, което привлича част от свръхпредлагането на пазара.
Очаква се повече марки кобалт да кандидатстват за листване на LME, което може да подпомогне ликвидността, заяви пряко запознат източник от бранша.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ