Нови ценови скокове за купувачите, докато магазини и търговци си прехвърлят топката за разходите

Нови ценови скокове за купувачите, докато магазини и търговци си прехвърлят топката за разходите

Купувачите по света ще плащат още повече за хранителни стоки тази година, отколкото през 2022 г. Това сочат анализи на търговци на дребно, фирми за потребителски стоки и инвеститори, съобщава Reuters. Шанс това да не се случи е, ако намалеят разходите за суровини или ритейлърите не ускорят преминаването към по-евтини продукти на търговските марки.

Търговците на дребно и производителите на потребителски стоки вече повече от година са затънали в трудни преговори за цените. Търканията между тях по този въпрос започнаха през 2021 г. заради проблемите и засечките по веригите за доставки, свързани с COVID.

Това по-късно прерасна в битка заради високите цени на суровините и енергията след нахлуването на Русия в Украйна. Покачващите се цени на основните хранителни продукти  - от хляба до млякото и месото, изострят кризата с разходите за живот в Европа.

Британците са платили рекордните 16,7% повече за храна през четирите седмици на януари в сравнение със същия период на миналата година, според изследващата пазара компания Kantar. Индексът на храните в САЩ, включително храната, консумирана у дома и в кафенета и ресторанти, се е увеличил с 10,4% за годината, която приключи през декември.

Марк Шнайдер, главен изпълнителен директор на най-голямата хранителна група в света Nestle, заяви миналата седмица пред германски вестник, че ще трябва да повиши още повече цените на произвежданите от компанията продукти тази година, за да компенсира по-високите производствени разходи, които все още не е прехвърлил напълно върху джоба на потребителите.

„Инвеститорите ще плащат премия за компании, които демонстрират ценова мощ в портфолиото си, без да оказват неблагоприятно въздействие върху търговските обеми и пазарния дял“, казва Джак Мартин, фонд мениджър в Oberon Investments.

Маржовете на големите компании за пакетирани стоки бяха притиснати от по-високите разходи за суровини в продължение на повече от година, тъй като цените на съставки като пшеница и слънчогледово олио скочиха рязко след началото на войната в Украйна преди година.

Unilever (ULVR.L), която трябва да отчете резултатите за цялата година в четвъртък, заяви през октомври, че нейният индикатор за ценообразуването се е повишил до рекордните 12 % през третото тримесечие. Nestle и млечният гигант Danone (DANO.PA) трябва да докладват резултати по-късно този месец.

Таяники Фрики, портфолио мениджър в Waverton Investment Management, очаква Unilever да повиши цените през 2023 г., макар и избирателно.

„От последното, което чухме от Unilever, стана ясно, че те предпочитат да продават по-малко продукти на по-високи цени, за да поддържат цените под конкурентите и да спечелят пазарен дял“, казва Фрики.

Крачка назад при търговците на дребно

Производителите на потребителски стоки ще продължат да повишават цените, докато възстановят своята рентабилност, каза анализаторът на Bernstein Бруно Монтейн.

„Единственото нещо, което може да спре това, е... потребителите да се ориентират с по-бързи темпове към продукти на частни производители от по-малки марки. Ако цените на стоките продължат да падат, тогава може да няма нужда от повече увеличения“, казва той.

През декември главният изпълнителен директор на Walmart (WMT.N), най-големият търговец на дребно в света, предупреди, че някои „доставчици на опаковани стоки, ни тикат към по-голяма инфлация през следващата година, в допълнение към средните двуцифрени стойности за тази“.

„Сухите хранителни стоки и консумативите имат двуцифрена до средно двуцифрена инфлация, която ни се струва твърде упорита“, казва Дъг МакМилън. Той добавя, че доставчиците са насърчавани да избират  „по-дълги срокове за договори по отношение на нас“.

Европейските ритейлъри също се опъват, но дават заден 

„С големите доставчици ние настояваме за дългосрочни договори, които не трябва да бъдат предоговаряни“, каза белгийският дискаунт търговец на дребно Colruyt (COLR.BR) пред Reuters.

Най-голямата британска група за супермаркети Tesco (TSCO.L) и Kraft Heinz (KHC.O) миналата година не можаха да се договорят за цените на някои марки, което доведе до изчезването на няколко продукта от рафтовете им. Този месец майонезата Hellmann на Unilever беше спряна от магазините в Южна Африка поради увеличение на разходите.

Изпълнителният директор на Tesco Кен Мърфи каза миналия месец, че се надява инфлацията да достигне връх до средата на 2023 г. и след това да започне да намалява.

Анализаторът на Barclays Уорън Акерман каза, че въпреки че цените на хранителните стоки са се понижили средно с 20% спрямо върховете през март, но ще отнеме време това да се отрази и върху разходите на компаниите.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ