Новата икономика: Как модата се превърна в откривател на еко материали

Новата икономика: Как модата се превърна в откривател на еко материали

Осъзнаването на вредата, която модната индустрия нанася на природата и хората, доведе до търсене на стоки, произведени по екологосъобразен начин. Потребителите вече се интересуват от това къде и как е произведен даден продукт, което доведе на дневен ред модата на екологичните продукти.

Все повече компании изразяват своята ангажираност към екологията и етичното отношение към животните и планетата. Златото и диамантите вече трябва да са „чисти“. Кожата е забранена: през 2018 г. дори водещи модни къщи обявиха отказа си да използват естествена кожа в колекциите си - първо Gucci, после Chanel, и то не само от кожа, но и от кожа на екзотични животни. Следващите в черния списък са: всякаква естествена кожа и памук. Например, за отглеждането на памука, необходим само за една тениска, са необходими 2,7 хил. литра вода.

Макар че няма пълноценен заместител на естествените материали, светът на модата се учи да рециклира и преопакова стари неща. В същото време активно се търсят нови материали. Гигантите Kering и LVMH отпускат безвъзмездни средства на химици и биолози, които експериментират с екологично производство на текстил. Групата Kering спонсорира и изследователската лаборатория на Лондонския колеж по мода. Днес всеки голям университет по моден дизайн разполага с лаборатория за иновации, която работи в пресечната точка на биологията и химията, експериментирайки с биоразградими тъкани, екологични багрила и създавайки перилни препарати на базата на микроби, които се хранят с мръсотия.

По-естествено от памука?

Новите материали все още не са усъвършенствани. В момента има един новосъздаден естествен материал, към който дизайнерите от масовия пазар до високите етажи се обръщат отдавна - органичният памук. Той се отглежда без химикали, изисква три пъти по-малко вода и два пъти по-малко гориво за обработка. Единственият му недостатък е, че е скъп. Единственият въпрос, на който трябва да се отговори, е: готови ли сме да платим за органичен памук?

Пластмасови превъплъщения

Екологичната мода си има своите посланици: например актрисата Ема Уотсън редовно носи най-екологичните тоалети. За участието си в Met Gala през 2016 г. тя избра рокля на Calvin Klein, изработена от рециклирани пластмасови бутилки, и дори поддържа специален Instagram с такива тоалети @the_press_tour.

„Прясно изцеден“ плат

Salvatore Ferragamo шие рокли от плат, изработен от портокалови влакна. За създаването ѝ са необходими портокалови кори, останали от приготвянето на прясно изцеден сок.

Organic Stella

Стела Маккартни, основният предводител на екологичното движение в модата, е по-активна от останалите в експериментирането с нови материали. Например в колекцията ѝ за пролет-лято 2019 г. са включени мокасини от крокодил, които изглеждат като истински, но са изработени от дишаща екокаучук. Като цяло Стела успява да представи изкуствените материали по най-уважителния начин на различни нива. За Adidas тя създава вещи от рециклирана пластмаса. А от дълго време работи с изкуствена коприна - т.нар. паяжина (или микрокоприна), която е подобна на естествената коприна по отношение на химическия състав и здравината. Тъканта е съставена от дрожди, ферментирали в захар и вода.

Винтидж конструкции

„Ремоделирането“ е популярно в интериорния дизайн. Използват се стари рамки на прозорци, износени мебели, дървени подове и рамки на картини. Най-успешният местен пример за бизнес, изграден на базата на тази концепция, е марката Like Lodka. На основателите й хрумва идеята да „събират“ интериорни елементи от стари индонезийски рибарски лодки.

Нов живот за старите вещи

Друга екологична тенденция е "преопаковането" на стари вещи. Намирането на винтидж тъкани, които са били на склад от 40-те и 50-те години на миналия век, е най-модерният и креативен начин да се борите за околната среда. Новият материал изобщо не се произвежда, което означава, че се пестят ресурси, а въглеродният отпечатък на тези дрехи е много по-малък. Освен това такива неща се раждат с история. Американската дизайнерка Емили Боде прави мъжка колекция от старинни тъкани - юргани, стари кърпи, покривки, мебелни тапицерии и старинни индийски тъкани.

Безсмъртните маратонки

Преди няколко години Nike започна да създава подметки от пластмасови бутилки (вече са продадени над един милион чифта; като цяло Nike е лидер в използването на рециклирани материали при производството на обувки и дрехи). Компанията приема за рециклиране износените маратонки в магазините по целия свят и допълнително ги раздробява на фини трохи, които се използват за направата на покрития за детски площадки и спортни игрища.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Тръмп забрани на граждани на 12 държави да влизат в САЩ
Премиерът Желязков: Членството в еврозоната ще ни доближи до европейските стандарти на живот
Румънските пощи инсталират терминали за криптовалута
Геймърите се редят на опашки за пускането на пазара на Nintendo Switch 2, очаква се глобален недостиг
Времето: Слънчево и горещо, в следобедните часове на места ще превали
ЕК и ЕЦБ: България е готова за присъединяване към еврозоната от 1 януари догодина
Тази революционна технология трансформира електронната търговия
Първи политически реакции от България и Европа след зелената светлина за еврозоната