Новата икономика: Може ли морската сол да бъде алтернатива на лития?

Новата икономика: Може ли морската сол да бъде алтернатива на лития?

Десетки лъскави електрически мотопеди са наредени пред търговски център в град Ханджоу в Източен Китай, привличайки минувачи да ги тестват. Но тези скутери, подобни на Vespa, които се продават на цени между 400 и 660 долара, не се захранват от масовите оловно-киселинни или литиево-йонни батерии, често използвани в електрическите двуколесни превозни средства. Вместо това, батериите им са направени от натрий – изобилен елемент, който може да се извлече от морска сол.  До скутерите стоят няколко бързозарядни колони, които могат да заредят капацитета на превозните средства от 0% до 80% за 15 минути. Има и станция за смяна на батерии, която позволява на пътуващите да оставят изразходваните си батерии в замяна на нови чрез сканиране на QR код. Тази сцена е от януари тази година, когато китайският производител на двуколесни превозни средства Yadea проведе промоционално събитие за своите нови мотопеди и системи за зареждане.

Yadea е една от многото компании в Китай, които се опитват да изградят конкурентно предимство в алтернативните технологии за батерии –тенденция, която показва колко бързо се развива индустрията за чисти технологии в страната, пише Би Би Си.

Дори докато останалият свят се опитва да намали изоставането си от Китай в надпреварата за производство на евтини, безопасни и ефикасни литиево-йонни батерии, китайските компании вече са натрупали преднина към масово производство на натриево-йонни батерии – алтернатива, която би могла да помогне на индустрията да намали зависимостта си от ключови суровини.

Китайските производители на автомобили бяха първите в света, които пуснаха коли, задвижвани с натрий. Но въздействието на тези модели – всички те малки с ограничен пробег, досега е било ниско.

През април 2025 г. най-големият производител на батерии в света – китайският гигант CATL, обяви плана си за масово производство на натриево-йонни батерии за тежкотоварни камиони и автомобили тази година под новата марка Naxtra.

Китайските мрежови оператори също започнаха да изграждат станции за съхранение на енергия, използващи натриево-йонни батерии, за да помогнат на мрежата да абсорбира възобновяеми енергийни източници. Това е област, която много изследователи, с които е говорила Би Би Си, считат за основна площадка за развитието на нововъзникващите технологии.

Многостранната стратегия на китайските компании за развитие на натриево-йонните батерии ще ги постави на водеща позиция в глобална надпревара – ако изобщо има такава, казва Кори Комбс, който изследва критични минерали и вериги за доставки в пекинската консултантска компания Trivium China. Той казва, че предстои да видим дали натриево-йонните батерии наистина ще се разраснат.

Но един сегмент, който залага много на натриево-йонните батерии, е пазарът на двуколесните превозни средства – бързо развиващ се и силно конкурентен пазар в Китай.

Yadea досега е пуснала на пазара три модела, задвижвани с натрий, и планира да пусне още. Компанията е създала и Института за изследване на нова енергия Hangzhou Huayu, за да изследва нововъзникващите химични състави на батериите, по-специално натриево-йонните.

„Искаме бързо да доставим технологиите от лабораторията до клиентите“, каза през януари Джоу Чао, старши вицепрезидент на компанията, по време на токшоу по Централната китайска телевизия.

„Малки електрически магарета“

Двуколесните превозни средства са изключително популярен вид транспорт в много азиатски страни, включително Виетнам и Индонезия. В Китай те са повсеместни, превозвайки собствениците си до магазини, офиси, метростанции и навсякъде между тях. Тъй като са практични и многофункционални, китайците са им дали очарователен прякор: „малки електрически магарета“.

„Двуколесните превозни средства обикновено се движат на по-къси разстояния и с по-ниски скорости [от автомобилите], което ги прави по-малко взискателни по отношение на енергийна плътност и мощност“, казва Чен Си, който изследва материали и устройства за съхранение на енергия в в университета Сиан Джиатонг в Китай. Натриево-йонната батерия носи значително по-малко енергия от литиево-йонната батерия със същия размер, което означава, че има по-ниска енергийна плътност.

За двуколесните превозни средства основните конкуренти на натриево-йонните батерии са оловно-киселинните, чиято енергийна плътност и цикли на презареждане са дори по-ниски. Единственото им предимство е, че в момента са по-евтини както от натриевите, така и от литиево-йонните батерии, казва Си.

Огромният брой двуколесни превозни средства в Азия проправя обещаващ път към постигане на икономии от мащаба. Само в Китай през 2023 г. са продадени около 55 милиона електрически двуколесни превозни средства – близо шест пъти повече от всички чисто хибридни и електрически автомобили с горивни клетки, продадени в страната през същата година, сочат данни на консултантската компания iResearch, базирана в Шанхай.

Целта на Yadea е мащабно производство. Джоу каза в токшоуто, че фирмата се стреми да достави натриеви батерии на десетки милиони обикновени пътници, не само като ги монтира в двуколесни превозни средства, но и като изгради екосистема за зареждане, която да позволи на хората да използват тези модели без стрес.

За да тества възможностите, през 2024 г. Yadea стартира пилотна програма със 150 000 куриери за доставка на храна, работещи в Шънджън – мегаград с 17,8 милиона души в южен Китай, съобщи Shenzhen News. Целта е била да им се даде възможност да предават използвани натриево-йонни батерии на Yadea в станциите за смяна на батерии на своите партньори в замяна на напълно заредени в рамките на 30 секунди, съобщи Yadea.

Yadea и други компании, като например фирмата за смяна на батерии Dudu Huandian, се разраснаха толкова бързо в Шънджън, че градът сега се стреми да се превърне в „град за смяна на батерии“. Според Асоциацията на производителите на електрически велосипеди в Шънджън, търговска организация, която работи с правителството на Шънджън за насърчаване на смяната на батерии, градът има за цел да инсталира 20 000 зарядни или сменяеми устройства за различни видове батерии за електрически скутери през 2025 г. и 50 000 до 2027 г. Градът, който вече има „парк за смяна на батерии“, ще изгради обширна мрежа от съоръжения за смяна на батерии, за да може жителите да намират станция на всеки пет минути, казва търговската организация.

Китай ще има водеща роля

Някои предприемачи и изследователи смятат, че натрият е пряк път за други страни да намалят зависимостта си от батерии от Китай.

Но китайските компании са готови да поемат водеща роля в световното производство, ако технологията пробие на масовия пазар. Големите китайски производители на батерии са го включили в стратегиите си, за да останат конкурентоспособни в дългосрочен план, казва Комбс, което означава, че натриево-йонните батерии вече не са начин да се заобиколи тяхната крепост.

„Най-голямата разлика“ между компаниите в Китай и други страни е, че първите могат да доведат технология от лабораторията до масово производство много по-бързо", казва Джън.

И поради приликите между двата вида клетки, казва Логан, съществуващата производствена инфраструктура за литиево-йонни батерии може да бъде адаптирана за производство на натриево-йонни батерии, намалявайки времето и разходите за комерсиализация в Китай.

„Същите синергии не са непременно валидни за други химични съставки на батериите“, добавя обаче тя.

Един пример са изцяло твърдотелните батерии, които не използват течен електролит за транспортиране на йони, принципът, който движи сегашното поколение батерии, казва Мо Ке, основател и главен анализатор на базираната в Пекин фирма за изследване на батерии RealLi Research. Следователно, тя ще има по-малка зависимост от настоящата индустриална верига, обяснява Мо.

В Китай се изграждат големи фабрики, посветени на производството на натриево-йонни клетки, някои от които вече са в експлоатация. През 2024 г. китайските производители обявиха планове за изграждане на 27 завода за натриево-йонни батерии с общ капацитет от 180 GWh, според китайския мозъчен тръст Gaogong Industrial Research, включително предстоящия завод на BYD с капацитет 30 GWh в Сюджоу.

Планираният глобален капацитет на натриево-йонните батерии ще надхвърли 500 GWh до 2033 г., а се очаква Китай да представлява повече от 90% от това, казва Джън, позовавайки се на анализ на Wood Mackenzie.

Извън Китай, Natron Energy в САЩ и Faradion във Великобритания имат най-сериозни позиции. Но обикновено на чуждестранните компании им отнема много повече време, за да изградят производствени линии, и ще бъде трудно за техните мощности да се конкурират с китайските, казва Джън.

Само през 2023 г. китайските фирми колективно са похарчили над 55 милиарда юана (7,6 милиарда долара) за научноизследователска и развойна дейност в областта на натриево-йонните батерии, според Алисия Гарсия Ереро, икономист и старши сътрудник в брюкселския мозъчен тръст Bruegel. Това надминава 4,5 милиарда долара, набрани кумулативно от всички американски стартиращи компании за батерии до 2023 г. за решения, които не са свързани с литиеви батерии, казва тя.

Yadea вече разширява дейността си в Югоизточна Азия, Латинска Америка и Африка, където електрическите скутери също са популярни, каза Джоу в токшоуто.

Целта на Yadea е ясна: масово производство на натриево-йонни батерии и подобряване на инфраструктурата за зареждане на скутери, „така че да се даде възможност на стотици милиони хора да се наслаждават на зелен транспорт“, добави Джоу.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Тръмп забрани на граждани на 12 държави да влизат в САЩ
Румънските пощи инсталират терминали за криптовалута
ЕК и ЕЦБ: България е готова за присъединяване към еврозоната от 1 януари догодина
Времето: Слънчево и горещо, в следобедните часове на места ще превали
Акционерите на Warner Bros. гласуваха против изплащане на 52 млн. долара на изпълнителния директор
Първи политически реакции от България и Европа след зелената светлина за еврозоната
На днешната дата, 5 юни. Световeн ден на околната среда
Експортът на турската отбранителна индустрия достига близо $3 млрд. от началото на годината