Постигането на финансова стабилност - път с много неизвестни

Постигането на финансова стабилност - път с много неизвестни

Въртележката с мандатите, служебните кабинети и изборите ще се завърти за пореден път, а намирането на нова формула за правителство ще бъде трудно. Всичко това на фона на сериозна ревизия в очакванията за икономически растеж, рекордно висока инфлация за последните 20 години, спорове за здравето на държавните финанси и нивото на публичния дълг, както и внесена в парламента актуализация на бюджета с неясна съдба. Една такава вътрешна и геополитическа ситуация ще повлияе негативно както на растежа, така и на държавните финанси, пише в статия Петър Ганев, старши икономист на Института за пазарна икономика. Според него това поставя парламентарно представените партии пред огромната отговорност да бъдат умерени в дебата за актуализацията на бюджета, както и да успеят да намерят сравнително бързо стабилно политическо решение.

Авторът прави ретроспекция на последните две десетилетия, когато страната премина през поне три икономически кризи и пет служебни кабинета - с уточнението, че дълбоките рецесии през 2009 г. и 2020 г., са породени от външни шокове – първият път от глобална финансова криза, а вторият път от пандемия. В периода 2012-2014 г. пък имахме много нисък растеж, като през 2013 г. дори отчетохме спад на БВП, добавя Ганев. „Два от тези три икономически отрязъка се преплитат и/или биват следвани от периоди на политическа нестабилност и управление на служебни правителства. Затова обвързаността на икономическото развитие на страната и политическите кризи е хубаво да се изследва по-внимателно”, аргументира се авторът.

БВП на глава от населението по паритет на покупателна способност в България постепенно нараства от под 30% до 55% от средните нива за ЕС през последните две десетилетия. Въпреки кризите и предизвикателствата това са години на растеж и преодоляване на разликата със средноевропейския стандарт на живот.

През първия десетгодишен период – до 2010-а, икономиката на страната отбелязва сериозен ръст и БВП на човек достига до нива от 45% от средните за ЕС. „Във всяка една от тези години, въпреки рецесията от 2009 г., България е догонвала средноевропейските нива, тоест скъсявала е разликата – най-често с по 1 пр.п. на година, но в някои случаи и по-бързо”, твърди Петър Ганев.

В периода до 2020 г. БВП на човек у нас достига до 55% от средните за ЕС нива. Това са отново години на устойчиво догонване, макар и с по-нисък темп. През 2013-а и 2020-а обаче тенденцията се променя и българската икономика записва лек спад, за да отбележи по-нисък от средния за ЕС растеж през 2021 г. „Няма как да не направи впечатление, че двата периода, когато не догонваме Европа, са време на политически кризи и служебни кабинети. През 2013 г. дойде първият служебен кабинет в новото хилядолетие, последва правителството на Орешарски и дълга политическа нестабилност. През 2014 г. се стигна до затварянето на КТБ, нов служебен кабинет и чак към края на годината се намери по-стабилно политическо решение. Вторият период е 2021-а, когато преминахме през два поредни служебни кабинета и общо взето цяла година гласувахме, докато се намери някаква формула за управление. Всичко това забави множество политики, в т.ч. не направихме никакви инвестиции и реформи по Плана за възстановяване и устойчивост, и в крайна сметка политическите неразбории доведоха до по-нисък икономически растеж”, коментира Ганев.  

Във времена на политическа нестабилност винаги изниква и въпросът за държавния дълг, смята авторът. През първото десетилетие от разглеждания период държавният дълг се свива чувствително с над 70% от БВП през 2000 г. до около 15% - през 2010 г. „Интересно, че тук ефектът на рецесията от 2009 г. не е толкова драматичен – има леко покачване на дълга, но в рамките на 2-3 пр.п.

Второто десетилетие е различно – дългът нараства от 15% през 2010 г. до 25% - през 2020 г. Скокът е през 2014 г., когато растежът е нисък, бяхме в политическа криза и служебни правителства, фалира КТБ – четвъртата най-голяма банка тогава. След известен спад в годините на растеж, пандемията донесе ново покачване на дълга през 2020 г.”, коментира икономистът.

Според него прави впечатление, че ефектът на ниския растеж и политическата нестабилност през 2013-2014 г. върху дълга е по-голям от ефекта на кризата от 2009 г. и пандемията от 2020 г. „С други думи, успяваме да реагираме по-добре на външни шокове. Вътрешните проблеми и политическата несигурност нанасят по-големи щети на финансовата стабилност. Затова и предстоящият дебат за актуализацията на бюджета ще бъде важен, тъй като натрупването на множество идеи за компенсации може да покачи дефицита, а от там и държавния дълг”, изтъква Ганев.

Икономистите обичайно разглеждат дълга като процент от БВП. По-долу са данните и в номинален размер (данните са в млн. евро), където картината е различна. Докато в периода 2000-2010 г. има спад на държавния дълг и в номинално изражение, то през второто десетилетие на 21. век държавният дълг нарастват чувствително в номинал.

Номиналният ръст на държавния дълг се наблюдава в четири периода: 1) кризата след рецесията от 2009 г.; 2) политическата нестабилност и фалита на КТБ от 2014 г.; 3) пандемията от 2020 г. и 4) политическата нестабилност от 2021 г. „Това са и периодите с по-голям бюджетен дефицит, което неизбежно води и до ръст на държавния дълг. Подобно на икономическото догонване, тук също се вижда, че политическата нестабилност води до по-високи нива на дълга”, обяснява старши икономистът на ИПИ.

От всичко казано до тук се оформят два извода: Първият е, че две поредни десетилетия сме в дълги периоди на икономически растеж и постепенно догонване на средноевропейския стандарт на живот, като в средносрочен план предизвикателството е как тази тенденция да продължи и през третото десетилетие.  Вторият е, че политическата нестабилност и въртележката на служебните кабинети ще повлияят негативно както на растежа, така и на държавните финанси. „Това поставя партиите пред огромна отговорност да са умерени в дебатата за актуализацията на бюджета, както и да успеят да намерят сравнително бързо стабилно политическо решение”, обобщава Петър Ганев.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Приходите от мита в САЩ достигнаха нов рекорд за една фискална година
Реакции от Европа след обявените американски мита от 30%
Фицо: Словакия е готова да подкрепи новия кръг от санкции срещу Москва, ако няма да пострада от спирането на руския газ
Как да подлъжете нервната си система да се успокои, когато сте стресирани на работа?
На днешната дата, 13 юли. Рождениците днес
Брюксел планира нов данък за големите компании, за да увеличи бюджета на ЕС
Как да превърнем големите бизнес моменти в траен импулс на марката?
Рейтингова агенция Scope очаква ръст на германският дълг до 74% от БВП до 2030 г.