Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Полша спря търговски трафик за 25 млрд. евро между ЕС и Китай със затварянето на границата с Беларус

Полша блокира железопътния товарен превоз между Китай и ЕС на стойност 25 млрд. евро като затвори границата си с Беларус, съобщава Politico. Временната предпазна мярка беше взета заради последното съвместно военно учение „Запад“ между Русия и Беларус. Руските военни учения може и да са приключили, но Полша не се отпуска и реши да държи границата си с Беларус затворена за неопределено време, като така прекъсва ключова търговска артерия между Китай и ЕС с годишен оборот от 25 милиарда евро.
Мярка и трафик
Това, което беше обявено за временна предпазна мярка, сега изглежда безсрочно, като правителството посочва „загриженост за безопасността на полските граждани“ и добавя, че „трафикът ще бъде възстановен, след като границата стане напълно безопасна“, посочва изданието.
Мярката идва в момент на високо дипломатическо напрежение, след като миналата седмица Русия тества отбраната на НАТО и Полша, като изпрати рояк дронове във въздушното ѝ пространство, както и на фона на нарастващия дипломатически натиск от страна на президента на САЩ Доналд Тръмп към Китай за подпомагането на военните действия на Кремъл в Украйна. Полското правителство заяви, че „логиката на търговията“ се заменя с „логиката на сигурността“.
Най-важното обаче е, че спирането на железопътния транспорт засяга търговски маршрут, по който се превозват 90% от железопътните товари между Китай и ЕС. По него обемът на товарите между Китай и ЕС се е увеличил с 10,6% през 2024 г., докато стойността на стоките е скочила с близо 85% до 25,07 млрд. евро. Коридорът сега представлява 3,7% от цялата търговия между ЕС и Китай, в сравнение с 2,1% година по-рано. Това е жизненоважен елемент за гигантите в електронната търговия като Temu и Shein.
Проблеми за Полша
Полските фирми също може да понесат щети. Държавната компания PKP Cargo заяви че кратките забавяния могат да бъдат овладени. Дружеството обаче предупреди, че продължителното затваряне ще отклони търговията на юг - през Казахстан, Каспийско и Черно море и към Южна Европа или Турция. Затварянето идва само седмица след като компанията пусна първия си товарен влак Варшава-Китай, превозващ стоки от няколко европейски страни - символично пътуване, целящо да затвърди ролята на Полша като транспортен хъб и да увеличи международния престиж на PKP Cargo.
„Пълното затваряне на границите е критичен проблем – не само за транспорта и логистиката, но и за цялата икономика“, каза Артур Калисяк, директор „Стратегически проекти“ в индустриалната асоциация „Транспорт и логистика“ в Полша. „Около 10 000 беларуски шофьори, наети от полски транспортни фирми, също са блокирани. Те не могат да се върнат на работа в Полша или дори да се приберат у дома“, добави той.
Всички товари в момента са блокирани, включително пратки с ограничен срок на доставка, като лекарства и храни. Що се отнася до алтернативите, „можете да опитате през Литва или Латвия, но това, разбира се, отнема повече време и повече пари. И дори тогава няма гаранция, че тези граници ще останат отворени“, казва Калисяк пред Politico.
Беларуският опозиционен медиен канал „Белсат“ съобщи за опити за импровизиране на нови вериги за доставки. Според медията създаден е заобиколен път, при който натоварен камион се отправя към терминал в Каунас (Литва), Лодз (Полша) или Дуйсбург (Германия) - където товарът се прехвърля и след това влиза в Беларус през литовски железопътни маршрути. „Това е много трудна ситуация“, заключи Калисяк. „Правителството казва, че следи ситуацията и че границата ще бъде отворена отново, когато е безопасно. Това е, което знаем, така че от бизнес гледна точка не знаем нищо“, обобщи той.
„Решението за затваряне на границата с Беларус ще остане в сила до второ нареждане. По-нататъшни стъпки по въпроса тепърва ще бъдат решени“, потвърди говорителят на полското правителство Адам Шлапка пред репортери в сряда. Без да се вижда дата за повторно отваряне, фирмите нямат ясна информация дали ще бъдат компенсирани.
„Загубите ще бъдат оценени, след като разберем колко дълго ще е затворена границата. В този момент министерствата ще могат да изготвят оценка, която ще послужи като основа за решенията на правителството относно евентуална държавна подкрепа за отделни индустриални сектори“, заявиха от Министерството на вътрешните работи.
Политически шах
Китайският външен министър Ван И отлетя във Варшава в понеделник, за да разговаря с полския си колега Радослав Сикорски. „По време на разговорите стана съвсем ясно, че в тази ситуация логиката на търговията, която е изгодна за нас, се заменя с логиката на сигурността. И това беше изразено много ясно от министър Сикорски“, каза говорителят на полското външно министерство Павел Вронски. Той добави, че китайската страна не е отправяла директни искания за отваряне на границата.
Пекин вече беше заявил преди срещата на министрите, че се надява Полша да „предприеме ефективни мерки за осигуряване на безопасната и безпроблемна експлоатация на железопътната връзка на границата с Беларус и стабилността на международните индустриални и вериги за доставки“. Китай подчертава, че железопътният експрес Китай-Европа е „водещ проект“ в сътрудничеството на страната както с Полша, така и с ЕС.
Други играчи
Но Китай не е единственият играч в играта. „Тук са и Съединените щати, с които имаме много близки отношения. Сигурен съм, че Вашингтон е повече от доволен да види маршрутите затворени, поне временно, тъй като оказват натиск върху Европейския съюз да въведе допълнителни тарифи за Китай заради износа на руски петрол и газ за Китай“, каза Пьотр Кравчик, бивш ръководител на полската агенция за външно разузнаване.
„Вярвам, че са доволни, че вместо тарифи, главният сухопътен портал за китайски стоки вече е блокиран за известно време. Американците са щастливи и подкрепят полското правителство да не бърза да го отваря отново, поне не много скоро“, добавя Кравчик.
Европа също е на масата за преговори, но както отбеляза Кравчик: „Не съм видял никаква реакция от никоя държава – нищо от ЕК и нищо от столиците. Така че може би и Европа не е недоволна да види, че главният вход е блокиран“, казва той.
„Ако този портал е блокиран, тогава те трябва да използват други маршрути - например въздушен транспорт или морски транспорт. Мисля, че например пристанищата в Ротердам и Хамбург биха били много доволни да приемат онези стоки, които вече не могат да преминават през полско-беларуската граница“, добави Кравчик.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.