Срутването на моста в Балтимор е "национална икономическа катастрофа", според губернатора на Мериленд

Срутването на моста в Балтимор е национална икономическа катастрофа, според губернатора на Мериленд

Срутването на моста в Балтимор е "национална икономическа катастрофа", според губернатора на Мериленд

Срутването на моста "Франсис Скот Кий" в Балтимор вероятно ще доведе до шокови вълни в икономиката на САЩ, тъй като ключов маршрут за превоз на определени стоки ще остане блокиран в обозримо бъдеще, заявиха официални лица. "Това не е само катастрофа в Балтимор, не е катастрофа в Мериленд. Това е и национална икономическа катастрофа", заяви губернаторът на Мериленд Уес Мур пред CNN.

Каналът, който сега е блокиран от отломките, е основна точка за достъп до пристанището на Балтимор, което Мур определи като едно от "най-натоварените [и] най-активните" в страната, съобщава CNBC.

"Това ще се отрази на фермерите в Кентъки. Това ще се отрази на търговеца на автомобили в Охайо. Това ще се отрази на собственика на ресторант в Тенеси", каза той.

Министърът на транспорта на САЩ Пийт Бутигиг повтори това мнение. "Важно е не само за хората и работниците в Балтимор, но и за националните ни вериги за доставки да възстановим работата на пристанището възможно най-бързо", каза Бутигиг в предаването "Лице в лице" по CBS.

Мостът се срути във вторник, след като голям товарен кораб се блъсна в него, след като малко преди сблъсъка беше подаден сигнал за бедствие. Двама строителни работници загинаха; четирима са в неизвестност и се предполага, че са загинали.

В събота започна операция по отстраняване на кораба, разчистване на отломките и повторно отваряне на канала, съобщиха официални лица.

"Вече се работи по части от нефедералния канал и в момента се поставя кран с капацитет 1000 тона на баржа", каза Бутигиг. Той добави, че на път е още един 600-тонен кран.

Все още не е определен срок за приключване на спасителните работи, каза Бутигиг. Срокът за възстановяване на моста също не е ясен, каза той.

Федералните и местните власти отново подчертаха, че операцията ще бъде продължителна и сложна.

"Имаме кораб с размерите на Айфеловата кула, който сега е заседнал в канала, върху който е разположен мостът "Кей" - каза губернаторът Мур. "И така, това ще бъде дълъг път... Но движението е налице."

Защо пристанището на Балтимор е толкова важно

Според щатски данни през 2023 г. пристанището на Балтимор е обработило рекордните 1,1 милиона контейнера с товари. Това го превръща в деветото най-натоварено пристанище в страната въз основа на обема на търговията в САЩ, пише Райън Петерсен, главен изпълнителен директор на Flexport, компания за логистика на вериги за доставки.

Освен това през 2023 г. то е обработило близо 850 000 пратки с леки и лекотоварни автомобили, което е повече от всяко друго пристанище за 13-та поредна година, според щатските данни.

"Това пристанище е номер едно за леки автомобили и селскостопанска техника", заяви кметът на Балтимор Брандън Скот в неделя в предаването "Лице в лице".

"Така че това е важно за хората в селските райони на Северна Каролина, Канзас и Айова", добави той. "Това е от значение за световната икономика."Освен това повече от 15 000 души работят пряко за пристанището и хиляди други, чийто поминък зависи от него, заяви сенаторът Крис Ван Холен, окръг Колумбия, в предаването "Тази седмица" по ABC.

Администрацията за малкия бизнес обяви в събота, че ще предостави нисколихвени дългосрочни заеми в размер до 2 млн. долара на местни малки предприятия в Средноатлантическия регион, засегнати от срутването на моста

Правителството на САЩ отпуска на Мериленд първоначално 60 милиона долара за разчистване на останките. Федералното правителство ще покрие 90 % от разходите за възстановяване на моста, заяви сенаторът Крис Ван Холен, окръг Колумбия. Заедно със сенатор Бен Кардин, окръг Колумбия, той планира да внесе закон за покриване на останалите 10 %, каза Ван Холън.

Президентът на САЩ Джо Байдън заяви миналата седмицак, че възнамерява федералното правителство да покрие всички разходи за възстановяването на моста и очаква Конгресът да подкрепи това усилие.

Някои законодатели обаче се противопоставиха на тази идея. Конгресменът  Дан Мюзър нарече идеята на Байдън за използване на федерални средства за покриване на всички разходи "малко възмутителна".

Въпреки че настоящият Конгрес е разделен, министърът Бутигиг изрази увереност, че законодателите ще одобрят финансирането на моста на двупартийна основа.

"Ако републиканците и демократите си сътрудничат, за да приемат инфраструктурния пакет на президента Байдън, то със сигурност могат да си сътрудничат, за да помогнат на Америка и Балтимор да се справят с тази трагедия", каза той пред MSNBC.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ