Думите ни вдигат нагоре. Думите ни свалят надолу

Думите ни вдигат нагоре. Думите ни свалят надолу

В Библията четем, че “в началото бе Словото”. Наистина ли езикът е толкова основополагащ за нашето битие? Използваме езика, за да общуваме, затова оставаме с впечатлението че думите са вторични спрямо случващото се в света, т.е. че езикът описва реалността, но не й влияе. Все повече изследвания в психологията, мениджмънта и икономиката обаче доказват, че езикът играе активна роля в живота на хората, организациите и обществата.

Начинът, по който говорим, определя нашите възприятия за света, за другите хора и за самите нас; нашите представи за това кое е възможно, подходящо и правилно. Тези представи в последствие определят нашето поведение. В този смисъл, думите са в основата на всичко, което се случва на хората, организациите и дори на цивилизациите.

Помислете си за хората, които познавате – вашето семейство, фирма, и приятели; техните семейства, фирми, и приятели. Всички тези социални групи говорят по различен начин. Някои от тях са шумни, други говорят по-тихо. Едни се изслушват внимателно, докато други постоянно се прекъсват. Езикът, който те използват, е също различен – едни говорят езика на самосъжалението, други – езика на съпричастността. Ако се замислите малко повече за същите тези хора и организации, ще си дадете сметка, че и техните постижения са също различни – някои са по-успешни от други. Може ли различията в езика да обяснят различията в успеваемостта? Изненадващият отговор е - Да!

Ако думите имат значение, естествено възникват следните въпроси. Кое определя езика? Какви са връзките между езика и поведението? И най-важното, може ли хората и бизнеса да подобрят своите резултати, ако променят начина, по който говорят? Аз вярвам, че могат. Но за да го направят, хората, организациите и обществата трябва да си дадат сметка за езика, който говорят и неговите последствия. А това не е лесно. Повечето време ние сме дълбоко потопени в съществуващите навици и норми на поведение, и е изключително трудно да погледнем заобикалящата ни действителност с различен поглед.

Христо Пирински, професор по финанси в американския университет „Джордж Вашингтон”. Целият текст – в „Мениджър” през януари

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Имейлът не е мъртъв — но вашата стратегия може би е. Ето как да я съживите
Тази нощ преминаваме към зимно часово време
Япония вдигна изтребители, след като руски стратегически бомбардировачи прелетяха над Японско море
Канцлерът Мерц очаква САЩ да освободят германското подразделение на „Роснефт“ от санкции
Тръмп: Китай може да помогне на САЩ в отношенията с Русия
На фокус следващите седем дни: Избори в Аржентина, отчети от „Великолепната седморка" и заседания на Фед и ЕЦБ
Как успешните лидери се изправят на крака след провал
Започва плановият годишен ремонт на шести блок на АЕЦ "Козлодуй"