Alibaba ще се раздели на шест отделни бизнес групи

Alibaba ще се раздели на шест отделни бизнес групи

Alibaba съобщи днес, че ще раздели компанията нашест бизнес групи, всяка с възможността да набира външно финансиране и да стане публична, в рамките на най-значимата реорганизация в историята на китайския гигант за електронна търговия, пише Си Ен Би Си.

Всяка бизнес група ще се управлява от собствен изпълнителен директор и борд на директорите.

Alibaba каза в изявление, че този ход е „предназначен да отключи стойността за акционерите и да насърчи конкурентоспособността на пазара“.

Акциите на Alibaba скочиха с повече от 7% в предпазарната търговия в САЩ.

Ходът идва след няколко трудни години за Alibaba, която се изправи пред забавяне на икономическия растеж у дома и по-строги регулации от Пекин, довели до изтриване на милиарди от пазарната и капитализация. Сега Alibaba се стреми да поднови растежа с реорганизацията.

Бизнес групите ще бъдат създадени на база на техните стратегически приоритети. Групите са:

  • Cloud Intelligence Group: Главният изпълнителен директор на Alibaba Даниел Джан ще бъде ръководител на този бизнес, който ще помещава дейностите на компанията в сферата на облачните услуги и изкуствения интелект.
  • Taobao Tmall Commerce Group: Този бизнес ще обхване платформите за онлайн търговия на компанията, включително Taobao и Tmall.
  • Local Services Group: Ю Йонгфу ще бъде главен изпълнителен директор на този бизнес, като той ще обхваща услугата за доставка на храна Ele.me на Alibaba, както и нейното картографиране.
  • Cainiao Smart Logistics: Уан Лин ще продължи да бъде главен изпълнителен директор на този бизнес, в който се намира логистичната услуга на Alibaba.
  • Global Digital Commerce Group: Джианг Фан ще служи като главен изпълнителен директор. Това звено включва международните бизнеси за електронна търговия на Alibaba, включително AliExpress и Lazada.
  • Digital Media and Entertainment Group: Фан Луюан ще бъде главен изпълнителен директор на звеното, което включва стрийминг и филмовият бизнес на Alibaba.

Всяко от тези звена може да търси независимо набиране на средства и публична регистрация, когато е готово за това, каза Джан. Изключение прави Taobao Tmall Commerce Group, която ще остане изцяло собственост на Alibaba.

Заличаване на 600 млрд. долара пазарна капитализация

От пика на цената на акциите на Alibaba през октомври 2020 г. насам бяха изтрити около 600 млрд. долара от пазарната оценка на компанията, след като китайското правителство предприе репресии срещу частните технологични бизнеси, въвеждайки редица регулации и увеличавайки контрола върху практиките на местните гиганти.

Филиалът на Alibaba за финтех, Ant Group, беше принуден от регулаторите да отмени своето публично листване през ноември 2020 г. А през 2021 г. Alibaba беше глобена с 2,6 млр.д долара като част от антитръстово разследване.

Сега Alibaba се стреми да поднови растежа. Компанията се превърна в гигант, който обхваща бизнеси от електронна търговия и облачни изчисления до стрийминг и логистика.

Компанията вижда създаването на шестте бизнеса като начин да бъде по-пъргава.

„Тази трансформация ще даде възможност на всички наши бизнеси да станат по-гъвкави, да подобрят вземането на решения и да имат по-бързи реакции на пазарните промени“, каза Джан в изявление.

Реорганизацията идва и в момент, когато има признаци, че Пекин увеличава подкрепата за технологичния бизнес, докато правителството се стреми да съживи икономическия растеж във втората по големина икономика в света.

Джак Ма, откритият и харизматичен основател на Alibaba, който беше далеч от общественото внимание и пътуваше в чужбина в продължение на няколко месеца, се завърна в Китай.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ