Анализатори: Boeing е твърде голяма, за да се провали

Анализатори: Boeing е твърде голяма,  за да се провали

Boeing е една от най-големите и важни компании в САЩ. Вероятно е твърде голяма, за да се провали. Компанията е един от двата основни световни производители на големи търговски самолети. Тя се нарежда сред петте най-големи изпълнители на отбраната на САЩ. В нея работят повече от 170 000 души в световен мащаб, включително 150 000 в САЩ, и генерира приходи от близо 78 милиарда долара (£60 милиарда) миналата година. Компанията има жизненоважен принос за икономиката на САЩ. Но нейният ангажимент за безопасност многократно е бил поставян под въпрос, последно след инцидент по-рано тази година, при който неупотребявана врата падна от Boeing 737 Max минути след излитане. Оттогава подателите на сигнали са направили серия от твърдения за предполагаеми опасни практики във фабриките на Boeing, както и в тези на основния му доставчик, Spirit Aerosystems. Критиците казват, че компанията не е приела проблемите си сериозно - и че регулаторите, уплашени от важността на фирмата, не предприемат необходимите стъпки, за да принудят Boeing да реши проблемите си, съобщи BBC.

Нова сделка за фирмата засили тези твърдения. Тази седмица фирмата се съгласи да се признае за виновна по съществуващо обвинение за престъпна измама, което беше повдигнато след две почти идентични катастрофи с чисто новия 737 Max на Boeing, които се случиха преди повече от пет години и убиха 346 души.

Членове на семействата на много от загиналите казаха, че споразумението, което ще бъде представено на съдия за одобрение, е твърде снизходително. „Споразумението с Boeing несправедливо прави отстъпки за Boeing, които други обвиняеми никога не биха получили, и не успява да потърси отговорност от Boeing за смъртта на 346 души“, пише техният адвокат Пол Касел в писмено възражение срещу сделката. Сделката произтича от разследване, започнало през 2019 г., след втората катастрофа.

По-късно разследващите стигнаха до извода, че Boeing е скъсал по време на проектирането на своя 737 Max и е измамил регулаторите. Boeing беше обвинен, че поставя печалбите пред безопасността на пътниците. През 2021 г. Boeing се съгласи да плати обезщетение от 2,5 милиарда долара, но избегна съдебно преследване по обвинение в заговор за престъпна измама. Но през май Министерството на правосъдието (DoJ) установи, че Boeing е нарушил условията на това споразумение, като не е приложил и не е наложил подходяща програма за съответствие и етика.

Като част от признанието си за виновна Boeing се съгласи да плати неустойка от 243,6 милиона долара и да бъде подложен на независим мониторинг в продължение на три години. Освен това се съгласи бордът на директорите да се срещне със семействата на жертвите и обеща да инвестира около 455 милиона долара в подобряване на безопасността.

Ерин Епълбаум, адвокат, който представлява 34 семейства, които са загубили близки в полет 302 на Ethiopian Airlines, каза, че сделката не е „нищо повече от шамар по китката и няма да направи нищо, за да осъществи значима промяна в компанията“. Министерството на правосъдието каза, че споразумението не изключва действия срещу отделни ръководители или срещу компанията за поведение, настъпило след катастрофите през 2018 и 2019 г. Но длъжностни лица оставиха някои ключови въпроси - като например как признанието за виновен ще се отрази на способността на Boeing да наддава за правителствена работа - без отговор. Във Вашингтон споразумението беше приветствано от някои призиви от законодатели за по-нататъшни действия.

Сенатор Ричард Блументал, демократ, който ръководи изслушвания, фокусирани върху отмъщението на Boeing срещу лицата, подаващи сигнали, каза, че хората, а не само компанията, трябва да понесат последствията „за минали незаконни действия, както и за продължаващо отмъщение срещу лица, подаващи сигнали за нередности, и други неправомерни действия“. „Това споразумение за признаване на вина не може да бъде краят на отговорността на Boeing“, написа той в социалните медии. „Необходимостта от продължаващи агресивни усилия за разследване и други действия е очевидна.“ „Независимо от усилията на Министерството на правосъдието, Конгресът не трябва да се отказва от собствения си надзор върху Boeing и FAA и това е нещо, което смятам да продължа да преследвам“, добави сенатор Тами Дъкуърт.

Преди сделката да бъде обявена, други изразиха опасения, че Boeing е твърде важна, за да бъде държана напълно отговорна. „Ще се върна към реалността на факта, че всички искаме Boeing да успее“, каза сенаторът републиканец Рон Джонсън на изслушване през април.

„Не искаме да мислим, че има условия в тези самолети, които наистина трябва да принудят регулаторите да забранят тези самолети - какво би причинило това на нашата икономика, какво би причинило това на живота на хората.“ Анализаторите казаха, че няма съмнение, че статутът на Boeing като основен изпълнител на американската армия би бил ключов фактор при вземането на решение какви действия да се предприемат срещу компанията.

Само през 2022 г. компаниятанатрупа договори на стойност над 14 милиарда долара с Министерството на отбраната. „Това може да има най-голямо значение по отношение не на преките условия на молбата, а по-скоро на преговорите за евентуално отстраняване или временно отстраняване от договор“, каза проф. Брандън Гарет от Юридическия факултет на университета Дюк, който проследява корпоративните съдебни преследвания.

Трябва да се вземе предвид и позицията на Boeing на пазара на търговската авиация. Кризите вече нанесоха тежък удар върху компанията, която губи пари всяка година от 2019 г. насам, обща сума над 30 милиарда долара. Но пазарът в момента се нуждае от Boeing, ако авиокомпаниите искат да получат самолетите, от които се нуждаят.
Аерокосмическият гигант в момента има поръчки за повече от 6000 самолета, което представлява години производство. Неговият голям съперник Airbus има още по-голямо изоставане и се бори да произведе достатъчно самолети, за да отговори на търсенето. В бъдеще компанията също ще трябва да бъде в добра форма, ако иска да отблъсне заплахата от нововъзникващ конкурент.

„Boeing е твърде голям, за да се провали, но не е твърде голям, за да бъде посредствен“, казва Роналд Епщайн, управляващ директор в Bank of America, който следва фирмата.
Китайският държавен производител Comac вече произвежда пътническия самолет C919, потенциален конкурент на 737 Max и Airbus A320 neo. Той започна търговски полети през май.Неговият портфейл с поръчки е малък в сравнение с тези на Airbus и Boeing, но в по-дългосрочен план може да спечели от всяка слабост на американския гигант.
Също така има потенциал за бразилската Embraer, успешен производител на по-малки регионални авиокомпании, да се премести в пространството, заето от Boeing и Airbus.
Всичко това може да обясни защо DoJ не е наложило по-строги санкции на Boeing. Въпреки това компанията е признала за сериозно престъпление. Това само по себе си е голямо развитие. Въпросът сега е дали Министерството на правосъдието е направило достатъчно, за да възпре бъдещи злоупотреби.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ