Някога Fujifilm се бореше да продава фотоапарати. Сега не може да се справи с търсенето

Някога Fujifilm се бореше да продава фотоапарати. Сега не може да се справи с търсенето

В продължение на години японската Fujifilm се отклони от бизнеса си с фотоапарати, за да се съсредоточи върху здравеопазването. Но благодарение до голяма степен на тълпата от TikTok, неговите ретро-тематични цифрови фотоапарати X100 сега имат главоломен успех, увеличавайки крайния резултат, предава Ройтерс

Fujifilm се бори да отговори на търсенето на фотоапарата за 1599 долара, ценен от млади 20-годишни фенове на социалните медии заради външния му вид и функции от висок клас.

Моделът X100V беше толкова популярен, че през фискалната година, приключила през март, подразделението за изображения, включващо камери, имаше най-голям принос за рекордно високата печалба на компанията. Звеното представляваше 37% от оперативната печалба през фискалната 2023 г. спрямо 27% година по-рано.

След като беше разпродаден миналата година, компанията увеличи производството в Китай, за да удвои обема на пускане на X100VI, който дебютира през март, каза Юджиро Игараши, мениджър на групата за професионални изображения на Fujifilm. Той отказа да даде подробности за увеличението на производството или продажбите на единица.

„Установихме, че поръчките далеч надхвърлят нашата прогноза. В този смисъл бях изненадан, че въпреки че удвоихме подготовката си, тя все още беше недостатъчна“, каза Игараши. 

Основана преди 90 години, Fujifilm се състезаваше с лидера на филмовата индустрия Kodak в продължение на десетилетия, преди най-накрая да я изпревари по продажби през 2001 г. Но триумфът се оказа краткотраен, тъй като филмовата индустрия скоро се срина и цифровите фотоапарати станаха стандартна характеристика в мобилните телефони.

За да оцелее, Fujifilm използва своя опит в химикалите за филми, за да се прехвърли към приложения в здравеопазването - стратегия, възприета и от местните конкуренти Canon и Olympus. Fujifilm не се отказа от камерите си, но съкрати 5000 работни места във филмовия си отдел и премести по-голямата част от производството в Китай през следващата година.

През годините на COVID Fujifilm удвои антивирусните хапчета и ваксините, но сега камерите го върнаха отново в светлината на прожекторите.

Компанията прогнозира, че ръстът на продажбите ще се забави до 2,2% през фискалната 2024 г. от 14,5%, и докато оперативните печалби в сегмента се очаква да намалеят с 1,9%, то прогнозите на анализаторите са в най-добрия случай консервативни.

„Виждаме отрицателен риск за здравеопазването и бизнес иновациите, но голяма полза за изображенията“, пише анализаторът на Jefferies Масахиро Наканомио в доклад от 6 юни.

X100 е роден през 2011 г. в опит да спаси подразделението за професионални фотоапарати на Fujifilm, но привлекателността му се корени в носталгията, казват феновете на фотоапаратите.

„Видът му беше доста революционен, което е иронично, защото просто имитира филмова камера“, каза Марк Кондън, основател на сайта за оборудване за камери Shotkit.

Ключова концепция в ретро технологиите е „friction“, където потребителят се свързва с продукта чрез физическо докосване и взаимодействие, според базирания в Токио културен писател У. Дейвид Маркс.

„Смартфоните улесняват правенето на снимки толкова, че снимките са обезценени. Като имаме отново физически камери и трябва да проявяваме филм и т.н., това добавя усещане за стойност на обикновеното снимане“, каза Маркс, автор на „Статус и култура“. 

След като пътуванията започнаха отново след пандемията, търсенето на фотоапарати се увеличи и инфлуенсърите в Instagram, TikTok и други сайтове за социални медии превърнаха X100 в символ на статус.

„Важно е да имате добре изглеждаща камера, която ви вдъхновява да искате да я извадите и да снимате с нея“, каза Бенджамин Лий, който се нарича @itchban в TikTok, където има повече от 600 000 последователи. „Серията X100 е основно моден аксесоар, който носите, освен че е страхотен фотоапарат“, добавя Лий. 

Наличността остава проблем.

X100 втора употреба се продават на цени, кратни на каталожната им цена в сайтове за търгове и има онлайн табла за съобщения за фенове, които чакат поръчки.

Главният изпълнителен директор на Fujifilm Тейчи Гото намекна миналия месец, че е щастлив да запази ограниченото предлагане, посочвайки камерите на германската марка Leica като модел за поддържане на първокласна стойност.

„Би било доста жалко да произвеждаме твърде много и да намалим цената“, каза Гото при представянето на годишните приходи на компанията на 9 май.

Но дългите списъци с чакащи и високите цени може да насочат клиентите към конкуренти, като G7X на Canon и серията GR на Ricoh, казва инфлуенсърът Лий. Тази седмица Ricoh също обяви пускането на първата си филмова камера от около 20 години, Pentax 17.

Мениджърът на групата за професионални изображения на Fujifilm Юджиро Игараши призна, че производствените обеми са пречка, но дизайнът и сложността на X100 затрудняват производството му в мащаб.

„Ние наистина се опитваме да увеличим броя на хората, броя на производствените линии и т.н., но това не се развива толкова бързо, колкото си мислите“, посочи той. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ