Ниският разход на ток и вода е водещ в избора на домакински уреди

Ниският разход на ток и вода е водещ в избора на  домакински уреди

Ниският разход на ток и вода е водещ в избора на домакински уреди

Ниският разход на ток и вода е водещ в избора на домакински уреди за 76% от българите. Това сочат резултатите от Национално представително проучване „Нагласи към устойчиво домакинство“, проведено от социологическа агенция „Тренд“ по поръчка на „Bosch Домакински уреди България”. Изследването е направено през май месец и обхваща 1002 пълнолетни граждани по метода пряко интервю „лице в лице“. Проучването, което беше представено в навечерието на Световния ден за опазване на околната среда - 5 юни, цели да обърне по-голямо внимание на обществото за устойчивия начин на живот и свързаните с това екологични ползи.

Една трета от българските потребители са наясно с т.нар. устойчиво домакинство, което спестява домашни ресурси, като ток, вода и препарати. Други 33% от анкетираните смятат, че това понятие се отнася до употребата на домакински електроуреди, които харчат по-малко вода, електричество и консумативи. Според Димитър Ганев от агенция „Тренд“ тези отговори показват, че две 2/3 от българите осъзнават какво стои зад термина. Само 19 на сто споделят, че не могат да дадат отговор, а за други 14 % това е покупка на по-малко неща с цел икономия на средства и ресурси.

Устойчивият начин на живот за 40% от запитаните е да не изхвърлят храна и да пазаруват толкова, колкото потребяват. Домакински уреди с нисък разход на енергия или вода използват 23% от респондентите, което е доказателство, че всеки четвърти българин има устойчиво домакинство. Други 17 % посочват, че изхвърлят разделно отпадъци, а 10 на сто използват градски транспорт.

Устойчивото домакинство не би могло да съществува без устойчиви уреди, които спестяват ресурси, време и средства, посочи инж. Ивайло Рашев, изпълнителен директор на „Bosch  Домакински уреди България”. Според него това е инвестиция, която с времето доказва своята ефективност и хората все повече осъзнават това.

Проучването показва, че за българина е важен екологичният начин на производство (47%), което определя избора му на покупка. За 23 % това по-скоро няма значение, а за 14 на сто – не определя избора при пазаруване. Ако трябва да се селектират сферите, в които устойчивото производство има значение на първо място или 59% от хората определят екологични храни. Според Димитър Ганев това се обяснява със стремежа за здравословно хранене. Прави впечатление, че именно устойчивото производство на домакински уреди се посочва на второ място, което са определили 45% от хората. Това изпреварва производството на автомобили, което е посочено на трето място от 42%, следвани от мебелите-17% и мода/облекло/ - 14 на сто.

Ниският разход на вода и ток е най-важният фактор при покупката на печка, пералня, хладилник или съдомиялна машина посочват 76 на сто от запитаните. Цената на уреда е вторият по важност критерий, който е посочен от 74% от анкетираните. „Хората вземат все по-информирани решения при закупуването на домакински уреди, защото отчитат бъдещите разходи за електроенергия и консумативи“, коментира инж. Рашев. Той е на мнение, че потребителското поведение не просто се променя, но вече се открояват тенденции в домакинските уреди, свързани с устойчивостта. „Нагласите на обществото се определят от целите, които са свързани с намаляване на въглеродните емисии и оптималното използване на ресурси.“, поясни Рашев.

Възможността да се следи консумацията на електроенергия остава най-важната смарт функция за българския потребител. Според данните от направено национално представително социологическо проучване през юли м.г. това са посочили 18%, а през 2022-а този показател е водещ за двойно повече хора - 36 на сто.

Българите считат, че производителят носи по-голяма отговорност за опазването на околната среда - 45 на сто от запитаните. За 33% са важни действията на всеки човек и неговото потребителско поведение. Рашев добави, че водещите компании вече работят усилено за намаляване на въглеродния отпечатък. Амбицията на  Bosch да постигне климатична неутралност е довела до стартирането на над 2 хил. проекта по света за икономия на енергия на над 1,7 TWh. Според него всяка стъпка в утвърждаване на устойчивостта като култура, начин на поведение е изключително важна днес, тъй като това е необратим процес, който ще продължи все повече в бъдеще.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ