Радостина Хаджийска: В "Каменица" реализираме стратегически програми, с които се грижим за хората и планетата

Радостина Хаджийска: В Каменица реализираме стратегически програми, с които се грижим за хората и планетата

Радостина Хаджийска: В "Каменица" реализираме стратегически програми, с които се грижим за хората и планетата

Paдocтинa Xaджийcĸa е диpeĸтop „Πpaвни и ĸopпopaтивни въпpocи“ в „Kaмeницa“ AД. Tя e чacт oт eĸипa нa ĸoмпaниятa oт нaчaлoтo нa 2016 г., ĸaтo през март 2020 г. пoeмa yпpaвлeниeтo нa oтдeл „Правни и корпоративни въпроси“. Πpeди това има опит и във външното правно ĸoнcyлтиpaнe.

„Каменица“ АД обяви публично своята стратегия за устойчиво развитие. Как избрахте областите, около които да я изградите?

Стратегията е част от устойчивото управление и развитие на един от лидерите и доказани иноватори в бирената индустрия –– Molson Coors. Това е глобалната компания, от която сме част и ние, и чрез тази стратегия се стремим да допринасяме за по-устойчивото и добро бъдеще. Разработихме нашите приоритетни области в стратегията ни за устойчиво развитие в унисон с глобалните цели в тази сфера, зададени от ООН, и ги съобразихме с особеностите на бизнеса ни. Фокусирахме се върху областите, в които можем да окажем най-голямо въздействие и да превърнем отпечатъка си в положителен.

Първата област, в която насочихме усилия, е грижата за хората. Те са в основата на успеха на компанията и ние реализираме различни инициативи, с които служителите ни да се чувстват щастливи и удовлетворени. За нас е важно те да успяват да намерят баланса между личен и професионален живот и да имат възможността да разгърнат пълния си потенциал. Освен за нашите служители, ние се грижим и за нашите потребители, клиентите, доставчици и партньори, с които работим, както и за цялото общество чрез разнообразни програми.

Втората приоритетна област в стратегията ни е отговорността към планетата. Съсредоточили сме се в намаляване на въздействието, което оказваме върху околната среда с дейността си. Въвели сме редица иновации, с които пестим ценни природни ресурси и редуцираме количеството отпадъци и въглеродни емисии, които отделяме.

В първия си доклад по темата споделяте добрите постижения на компанията за 2021 г. Кои са основните фактори на устойчивостта, които следите и отчитате?

Със сигурност на първо място са хората. Вярваме, че за да реализираме успешно нашите политики, трябва да предоставяме на служителите си разнообразни възможности за обучения и надграждане на уменията. През 2021 г. реализирахме обучения за повече от 450 човека. Имаме и специална програма BRAVO!, която отличава служителите, че живеят и работят в синхрон с ценностите на компанията и служат като пример и вдъхновение за своите колеги. Организираме месечни Happy Hours, онлайн инициативи и физически предизвикателства с цел повишаване на активния начин на живот на служителите и изграждане на добри навици. Организираме и социално значими каузи, които показват нашата ангажираност към развитието на цялото общество, и нашите служители също имат възможност да се включват в тях по един или друг начин.

Също така внимателно следим процесите и технологиите в пивоварната да са съобразени с принципите на устойчивостта. Избрали сме да подкрепим родното производство, като използваме 95% български малц, работим с 95% български фирми за транспорт, а над 80% от пакетиращите материали се произвеждат у нас. Изграждането на дългосрочни взаимоотношения с българските доставчиците ни помага да съкратим пътя на суровините, материалите и услугите и по този начин да намалим въглеродния си отпечатък. А това е една от нашите цели. Друга промяна, която сме въвели, е всяко новоизградено или подменено осветление на площадката на завода да е с LED осветление, за да се сведе до минимум консумираната електроенергия. През изминалата година постигнахме намаление на битовите отпадъци с 18% спрямо 2020 г., което е сериозен резултат от множеството програми за управление на отпадъците.

Благодарение на усилията ни в посока интегриране на принципите на устойчивостта в нашия бизнес план за развитие успяхме да постигнем значими резултати през 2021 г., които споделихме в първия си доклад по темата. Нашите усилия в посока надграждане на постигнатото до момента продължават и вярваме ще има още много положителни политики, които да споделяме за бъдеще. Добрите примери и практики в посока подобрение начина на живот на хората и съхранение на природните ресурси трябва да се споделят все повече и да се говори за тази толкова важна за цялото общество тема, защото само когато положителната промяна стане устойчива, само тогава можем да кажем, че утре ще е по-добър ден от днес и вчера. 

Свидетели сме на все по-голямата трансформация на бизнеса в посока кръгова икономика и реализиране на зелени политики и инициативи. Според Вас достатъчно убедителни ли са тези инициативи за потребителите и успяват ли компаниите да докажат тяхната значимост?

В наши дни потребителите са много взискателни към марките, които избират, респективно към бизнеса. За тях е от значение не само качеството на продуктите и услугите, които избират, а и какъв е произходът на суровините за производство, както и различните социални фактори, с които брандовете се съобразяват. Предпочитат се продукти, създадени с грижа за хората и природата. Сред очакванията на потребителите е и прилагането на принципите на устойчивостта, защото именно компаниите имат ключова роля в борбата с климатичните промени. Около 45% от фирмите в ЕС твърдят, че инвестират в борбата с изменението на климата, това показва проучване на групата за изследвания на Европейската инвестиционна банка (EIBIS) за периода 2020-2021 г. Инвестициите в устойчиво развитие днес са неизбежна част от правенето на бизнес по правилния начин. Прилагането на зелените политики наложи и създаването на ясни правила за спазването им. Всички ние като общество сме свързани и всеки се опитва да допринесе по различен начин за средата, в която живеем.

Устойчивото бизнес развитие свързано ли е с успеха на една компания и гарант ли е за качеството на услугите, които предлага?

На първо място устойчивост означава последователност. Това е умението да поддържаш и подкрепяш един процес във времето, да следиш неговата реализация и да отчиташ дали постигнатите резултати съвпадат със заложените цели. В „Каменица“ АД вярвaме, че за да се развива успешно една компания, тя трябва да бъде отговорна и устойчива. Днес смело можем да заявим и вярваме, че това е правилното решение, инвестициите за устойчиво развитие са интегрална част от общата инвестиционната стратегия на бизнесите и има своята добавена стойност, що се касае до успех на компаниите. Индексът MSCI World ESG Leaders през 2021 г. надминава традиционния MSCI World с 1.84%, което доказва, че печалбата след направени ESG инвестиции може да е по-висока от очакваното за компании с внедрени устойчиви практики. Ние инвестираме в иновации и практики, които допринасят за грижата и благосъстоянието на хората и опазването на планетата, защото се раждаме, развиваме и живеем тук и искаме по-добро бъдеще за идните поколения. Това е нашият стимул. Убедени сме, че само с общи усилия всички заедно можем да допринесем за по-чистото и добро бъдеще за нас и за тези след нас. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ