Радостина Хаджийска: В "Каменица" реализираме стратегически програми, с които се грижим за хората и планетата

Радостина Хаджийска: В Каменица реализираме стратегически програми, с които се грижим за хората и планетата

Paдocтинa Xaджийcĸa е диpeĸтop „Πpaвни и ĸopпopaтивни въпpocи“ в „Kaмeницa“ AД. Tя e чacт oт eĸипa нa ĸoмпaниятa oт нaчaлoтo нa 2016 г., ĸaтo през март 2020 г. пoeмa yпpaвлeниeтo нa oтдeл „Правни и корпоративни въпроси“. Πpeди това има опит и във външното правно ĸoнcyлтиpaнe.

„Каменица“ АД обяви публично своята стратегия за устойчиво развитие. Как избрахте областите, около които да я изградите?

Стратегията е част от устойчивото управление и развитие на един от лидерите и доказани иноватори в бирената индустрия –– Molson Coors. Това е глобалната компания, от която сме част и ние, и чрез тази стратегия се стремим да допринасяме за по-устойчивото и добро бъдеще. Разработихме нашите приоритетни области в стратегията ни за устойчиво развитие в унисон с глобалните цели в тази сфера, зададени от ООН, и ги съобразихме с особеностите на бизнеса ни. Фокусирахме се върху областите, в които можем да окажем най-голямо въздействие и да превърнем отпечатъка си в положителен.

Първата област, в която насочихме усилия, е грижата за хората. Те са в основата на успеха на компанията и ние реализираме различни инициативи, с които служителите ни да се чувстват щастливи и удовлетворени. За нас е важно те да успяват да намерят баланса между личен и професионален живот и да имат възможността да разгърнат пълния си потенциал. Освен за нашите служители, ние се грижим и за нашите потребители, клиентите, доставчици и партньори, с които работим, както и за цялото общество чрез разнообразни програми.

Втората приоритетна област в стратегията ни е отговорността към планетата. Съсредоточили сме се в намаляване на въздействието, което оказваме върху околната среда с дейността си. Въвели сме редица иновации, с които пестим ценни природни ресурси и редуцираме количеството отпадъци и въглеродни емисии, които отделяме.

В първия си доклад по темата споделяте добрите постижения на компанията за 2021 г. Кои са основните фактори на устойчивостта, които следите и отчитате?

Със сигурност на първо място са хората. Вярваме, че за да реализираме успешно нашите политики, трябва да предоставяме на служителите си разнообразни възможности за обучения и надграждане на уменията. През 2021 г. реализирахме обучения за повече от 450 човека. Имаме и специална програма BRAVO!, която отличава служителите, че живеят и работят в синхрон с ценностите на компанията и служат като пример и вдъхновение за своите колеги. Организираме месечни Happy Hours, онлайн инициативи и физически предизвикателства с цел повишаване на активния начин на живот на служителите и изграждане на добри навици. Организираме и социално значими каузи, които показват нашата ангажираност към развитието на цялото общество, и нашите служители също имат възможност да се включват в тях по един или друг начин.

Също така внимателно следим процесите и технологиите в пивоварната да са съобразени с принципите на устойчивостта. Избрали сме да подкрепим родното производство, като използваме 95% български малц, работим с 95% български фирми за транспорт, а над 80% от пакетиращите материали се произвеждат у нас. Изграждането на дългосрочни взаимоотношения с българските доставчиците ни помага да съкратим пътя на суровините, материалите и услугите и по този начин да намалим въглеродния си отпечатък. А това е една от нашите цели. Друга промяна, която сме въвели, е всяко новоизградено или подменено осветление на площадката на завода да е с LED осветление, за да се сведе до минимум консумираната електроенергия. През изминалата година постигнахме намаление на битовите отпадъци с 18% спрямо 2020 г., което е сериозен резултат от множеството програми за управление на отпадъците.

Благодарение на усилията ни в посока интегриране на принципите на устойчивостта в нашия бизнес план за развитие успяхме да постигнем значими резултати през 2021 г., които споделихме в първия си доклад по темата. Нашите усилия в посока надграждане на постигнатото до момента продължават и вярваме ще има още много положителни политики, които да споделяме за бъдеще. Добрите примери и практики в посока подобрение начина на живот на хората и съхранение на природните ресурси трябва да се споделят все повече и да се говори за тази толкова важна за цялото общество тема, защото само когато положителната промяна стане устойчива, само тогава можем да кажем, че утре ще е по-добър ден от днес и вчера. 

Свидетели сме на все по-голямата трансформация на бизнеса в посока кръгова икономика и реализиране на зелени политики и инициативи. Според Вас достатъчно убедителни ли са тези инициативи за потребителите и успяват ли компаниите да докажат тяхната значимост?

В наши дни потребителите са много взискателни към марките, които избират, респективно към бизнеса. За тях е от значение не само качеството на продуктите и услугите, които избират, а и какъв е произходът на суровините за производство, както и различните социални фактори, с които брандовете се съобразяват. Предпочитат се продукти, създадени с грижа за хората и природата. Сред очакванията на потребителите е и прилагането на принципите на устойчивостта, защото именно компаниите имат ключова роля в борбата с климатичните промени. Около 45% от фирмите в ЕС твърдят, че инвестират в борбата с изменението на климата, това показва проучване на групата за изследвания на Европейската инвестиционна банка (EIBIS) за периода 2020-2021 г. Инвестициите в устойчиво развитие днес са неизбежна част от правенето на бизнес по правилния начин. Прилагането на зелените политики наложи и създаването на ясни правила за спазването им. Всички ние като общество сме свързани и всеки се опитва да допринесе по различен начин за средата, в която живеем.

Устойчивото бизнес развитие свързано ли е с успеха на една компания и гарант ли е за качеството на услугите, които предлага?

На първо място устойчивост означава последователност. Това е умението да поддържаш и подкрепяш един процес във времето, да следиш неговата реализация и да отчиташ дали постигнатите резултати съвпадат със заложените цели. В „Каменица“ АД вярвaме, че за да се развива успешно една компания, тя трябва да бъде отговорна и устойчива. Днес смело можем да заявим и вярваме, че това е правилното решение, инвестициите за устойчиво развитие са интегрална част от общата инвестиционната стратегия на бизнесите и има своята добавена стойност, що се касае до успех на компаниите. Индексът MSCI World ESG Leaders през 2021 г. надминава традиционния MSCI World с 1.84%, което доказва, че печалбата след направени ESG инвестиции може да е по-висока от очакваното за компании с внедрени устойчиви практики. Ние инвестираме в иновации и практики, които допринасят за грижата и благосъстоянието на хората и опазването на планетата, защото се раждаме, развиваме и живеем тук и искаме по-добро бъдеще за идните поколения. Това е нашият стимул. Убедени сме, че само с общи усилия всички заедно можем да допринесем за по-чистото и добро бъдеще за нас и за тези след нас. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

София без автобуси, трамваи и тролеи: протестът на градския транспорт продължава, мобилизират автобуси за матурите
Васил Терзиев: Нямам повод да си говоря с хора, които държат за заложници цял един град
Разследват бившия шеф на ФБР за заплаха за убийство на Тръмп заради снимка с мидички 
Украйна: След мирните преговори Русия извърши най-голямата атака с дронове от началото на войната
"Суис" отменя 1400 полета за лятото заради липса на пилоти
Терзиев призова просветното министерство за общ план за превоз на зрелостниците до матурите 
Папа Лъв призовава за единство на разделената Църква, но обещава да не бъде „автократ"
Борисов се срещна с Ердоган в Истанбул