Различният успех

Различният успех

Различният успех

Най-добрият работодател в българската софтуерна индустрия спечели доверието на Lufthansa Technik с нестандартни мениджмънт практики и култура

В студения петъчен ден, в който посещаваме CleverPine, уютният ѝ офис е спокоен, но изненадващо пълен – нещо нетипично за IT сектора, който след пандемията се ориентира към хибриден модел на заетост. В CleverPine обаче упорито вървят в обратната посока – от самото начало през 2021-ва държат на задължителна работа от офиса, а сега дните за работа от вкъщи се свеждат до 2 в месеца.

И това е само една от многото разлики между тях и стандартите в бранша.

На корпоративните им тениски е шеговитият надпис Who the f*ck are CleverPine и в социалните мрежи има стотици постове със същия хаштаг от служителите им, които показват една, меко казано, различна корпоративна култура. Основателите описват фирмата като „лайфстайл компания“ – направена с визия и цел, различна от растеж и продажба към по-голям играч. Зад нея седят Христо Тодоров, Георги Литвиненко, Деян Горинов и Радослав Гайдарски. Четиримата работят заедно в различни компании от 2011 г. и след толкова години в бранша се шегуват, че създават CleverPine с абсолютно ясна визия какво не искат и чак след това оформят бизнес модела.

„Не искаме CleverPine да бъде компания за бърза печалба. Не ни блазнят сливания, придобивания и продажба на някой гигант или фонд. Искаме да правим това, в което вярваме, да следваме нашия морален компас и да бъдем оперативна част от компанията до пенсия“, обяснява Радослав Гайдарски.

Според него и останалите дори в такъв динамичен и висококонкурентен бранш трябва да има място за морал. Растеж в името само на растежа не носи добавена стойност. Количеството не е равно на качество. Като пример те посочват гиганта в консултантския бизнес Boston Consulting Group, който постига приходи от над 10 млрд. долара с персонал в пъти по-малък от този на конкурентите. Философията на CleverPine е подобна – не постоянно увеличаващ се брой служители и офиси, а екип, който успява да носи все по-голяма добавена стойност на клиентите.

Пътят към целта налага основателите сами да си поставят ограничения

За да останат екипният дух, личният контакт и силната и отличителна култура, CleverPine ще расте максимум до 150 човека. Структурата напомня на продуктова компания – всеки служител е част от екип, който работи по проект или продукт от началото до края. „Съответно мениджърът ти не e просто име в пощенската ти кутия, а човек, който е абсолютно наясно по какво работиш, как се справяш, как се чувстваш, как се развиваш и може и да те похвали, и да те критикува, защото самият той е част от същия екип“ – обяснява технологичният директор Христо Тодоров. В компанията нарочно няма и разточителен пакет социални придобивки, няма HR, няма безкрайни политики и бонуси за щяло и нещяло.

Как обаче се възприема това по-различно мислене от самите служители?

С една дума положително. Тази година дружеството е обявено за най-добрия работодател в софтуерната индустрия от BeyondWork. Наградата е базирана на проучване сред служителите на софтуерни компании и отразява колко са доволни от условията, при които работят. CleverPine получи

най-висока оценка от всички участвали компании – интересно постижение за фирма, която се хвали, че няма социални придобивки.

„Не искаме хората да са част от CleverPine заради такива. Те трябва да са с нас, защото обичат работата си и искат да я вършат в една среда, която се отличава от общоприетото за бранша. Хората тук работят заедно като екип, учат заедно, развиват се заедно, забавляват се заедно. И фокусът е върху постоянното преследване на по-добрата версия на себе си“, разказва Деян Горинов.

За две години CleverPine привлича почти 100 човека предимно през софтуерните академии, които са извор на млад талант, но и достатъчно сито за мотивация и умения.

Не всичко е работа, разбира се. Екипът на компанията редовно разпуска заедно, имат постоянно отворен бар и зала за забавления в офиса, а в поне половината от случаите партитата, пътуванията и събиранията не са организирани от самата фирма. Имат отбори по футбол, тенис, бягане, катерене, волейбол и баскетбол и толкова много преквалифицирани национални шампиони в различни спортове, че често се шегуват, че попълват тим за „Игри на волята“, а не за програмиране.

Разговорът неизбежно се насочва към горещата тема в IT бранша, а и отвъд: изкуствения интелект. Продуктовият директор Георги Литвиненко има абсолютна вяра в трансформативната сила на технологията. В компанията от самото начало поощряват използването му и не вярват в апокалиптичните прогнози за масови уволнения в лицето на автоматизацията.

Ако трябва да дадат един съвет на хората, които днес прохождат в IТ бизнеса, от позицията на опита си, основателите на CleverPine са категорични: Ако имате страст да се развивате в този бизнес, направете го.

Днес CleverPine има клиенти от ключови браншове, като банковия и енергийния сектор. В първата си година печели разработката на няколко продукта на авиогиганта Lufthansa Technik и партньорството им се развива до световен прецедент – преди броени седмици от компанията обявиха, че именно с CleverPine основават първия си технологичен джойнт венчър – ViTech. Това нарежда българите до колоси като General Electric и Rolls Royce, с които Lufthansa има подобни партньорства. В този ред на мисли желанието на CleverPine за скалиране на добавената стойност, работа с компании в Топ 50 на Fortune и едновременно с това – работно място, на което ходиш с удоволствие, изглежда все по-изпълнима.

Иво Цеков. Материалът е част от брой 12/2023 на списание „Мениджър“, който е в разпространителската мрежа. Може да бъде намерен също дигитално издание в платформата за дигитално четене ZinZin и онлайн на manager.bg/списание.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ