Shell остава най-ценната марка за нефт и газ в света

Shell остава най-ценната марка за нефт и газ в света

Shell остава най-ценната марка за петрол и газ в света с оценка от 48,2 млрд. щатски долара, въпреки претърпения спад в стойността на марката с 3%. Това е деветата поредна година, в която британската мултинационална марка заема първото място в годишната класация Brand Finance Oil & Gas 50 2023. Петролният и газов гигант от Саудитска Арабия Aramco обаче скъсява дистанцията с повишение на стойността на марката се повишава с 4% до 45,2 милиарда щатски долара.

Всяка година водещата консултантска компания за оценка на марката Brand Finance подлага на тест 5000 от най-големите марки и публикува над 100 доклада, класирайки марките във всички сектори и държави. Топ 50 на най-ценните и най-силни марки в света в петролната и газовата индустрия са включени в годишната класация Brand Finance Oil & Gas 50 2023.

В допълнение към изчисляването на стойността на марката, Brand Finance също така определя относителната сила на марките чрез балансирана карта с показатели, оценяващи маркетинговите инвестиции, капитала на заинтересованите страни и бизнес ефективността. В съответствие с ISO 20671, оценката на Brand Finance за капитала на заинтересованите страни включва оригинални данни от проучване на пазара от над 150 000 респонденти в 38 държави и в 31 сектора.

PETRONAS (стойността на марката се понижава със 7% до 12,7 милиарда щатски долара) отново е най-силната марка за нефт и газ, титла, която държи от 2020 г. През 2023 г. нейният индекс за сила на марката (BSI) се покачи с два пункта до 89 от 100, печелейки съответен рейтинг AAA. Този висок BSI резултат идва отчасти в резултат на неговия ангажимент към енергийния преход в цялата индустрия, тъй като се стреми да разнообрази гамата си от енергийни опции и значително да подобри устойчивостта си в цялата компания. PETRONAS се ангажира да разпредели 20% от общите си капиталови разходи за проекти за декарбонизация и по-чисти енергийни решения от 2023 до 2026 г.

Qatargas (стойността на марката се повишава със 147% до 3,1 милиарда щатски долара) е най-бързо развиващата се марка за нефт и газ в света, както и най-бързо развиващата се марка във всички сектори в Близкия изток през 2023 г. Това е една от водещите световни марки за производство на газ и е собственост на QatarEnergy. Тази година тя отбеляза значителен ръст поради увеличаването на глобалното търсене на неговия продукт след ембаргото на руския газ от много страни. Освен това се възползва от Световното първенство по футбол на ФИФА, което се проведе в Катар, на което Qatargas беше официален спонсор. Това повиши разпознаваемостта на марката й извън родния й пазар и помогна за повишаване на нейния BSI резултат от 5 точки до 71 от 100, със съответния рейтинг AA.

Като част от своя анализ, Brand Finance оценява ролята, която специфичните атрибути на марката играят при стимулирането на цялостната стойност на марката. Един такъв атрибут, чиято значимост нараства бързо, е устойчивостта. Brand Finance оценява доколко устойчиви се възприемат конкретни марки, представени чрез „оценка за възприемане на устойчивост“. Стойността, която е свързана с възприятията за устойчивост след това се изчислява за всяка марка.

Проучването на Brand Finance идентифицира Aramco като притежаваща най-високата стойност на възприемане на устойчивост от всяка марка за нефт и газ в класацията - 4,5 милиарда щатски долара. Позицията на марката в горната част на таблицата със стойност на възприятията за устойчивост не е оценка на цялостното представяне на устойчивостта, а по-скоро показва колко стойност на марката е свързана с възприятията за устойчивост. Поради това Aramco има най-голям риск по отношение на устойчивостта. Aramco също имаше силен резултат за възприятия за устойчивост от 5,2 от 10. 

Вижте графиката на компаниите, които влизат в Топ 10 на доклада Brand Finance Oil & Gas 50 2023.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ