Софийската опера представя шедьовъра на Верди „Бал с маски“

Софийската опера представя шедьовъра на Верди „Бал с маски“

Столичната опера и балет събира внимание сред почитателите на класическото музикално изкуство с предложението към тях да гледат на сцената й "Бал с маски" - шедьовъра на прочутия италиански композитор Джузепе Верди. 

Спектакълът ще бъде изнесен утре (11 февруари). Той привлича внимание освен с костюми и постановка и с изпълнителите си - централна звезда е световноизвестния баритон Карлос Алмагер, който влиза в ролята на Ренато. 

Историята, която стои зад "Бал с маски", е истинска. Толкова истинска, че в момента на случването си завладява цяла Европа. Убийството на шведския крал Густав ІІІ по време на бал през 1792 г. е историческо събитие, което служи за сюжет на няколко драматични и оперни творби. Едноименната пиеса от Е. Скриб е сюжетна основа на операта на Верди.

От древността до днес, от Цезар до Кенеди, властимащите неизменно са фокус на обожание, но и на омраза. Именно омразата, а не любовта, както в "Травиата", стои в основата на завладяващия сюжет на "Бал с маски". Не че в това Вердиево заглавие липсва любов, напротив. Но в "политическия трилър" "Бал с маски" тя като че ли остава на заден план, изместена от вътрешните драми, предателства, неудържимото желание за мъст заради усещането за поругана чест.

Има предсказания, смразяващи със своята мрачност и достоверност. Има фатална грешка, има заговор, престъпление, закъсняло разкаяние. Теми и дълбочина, сякаш излезли изпод перото на Достоевски. Но над всичко е една разтърсваща човешка драма, брилянтно пресъздадена в гениалната музика на Верди.

Съдбата на това заглавие е драматична като неговото съдържание. На "Бал с маски" е била налагана цензура, забрана за изпълнение, имало е и отмяна на тази забрана, не без отстъпки от страна на композитора. Верди променя първоначалното заглавие, сменя и мястото на действие и имената на персонажите, за да даде шанс на "Бал с маски" да влезе в списъка с шедьоври на световната опера.

Композиторът е съзнавал значимостта на творбата си, много елементи от която са оценени като върхови в музикалната драматургия. В дуета на Ричард и Амелия от второ действие например гениалният италианец споделя, че е вложил "целия безпорядък на страстта". "Бал с маски" има грандиозен успех от премиерата й в „Театър „Аполо“ в Рим на 17 февруари 1859 г., до наши дни. Тази година се навършват 90 години от първото й представяне в България през 1926 г.

Режисьор на най-новата постановка в Софийската опера е Пламен Карталов. Диригент е Борис Спасов. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ