Моят един час струва колкото твоя един час

Моят един час струва колкото твоя един час

Моят един час струва колкото твоя един час

Сара Спентън, британски артист, разказва за концепцията Leeds Creative Timebank (LCT), в която се купува не с пари, а с друга валута - времето 

- Г-жо Спентън, вие сте един от авторите на системата LCT. Бихте ли я обяснили? По какъв начин моделът е полезен за българската общност от творци?

- Аз съм директор на малка организация за изкуства, базирана в Лийдс, Северна Англия, и в Манчестър. Организацията се казва Waymarking. Част съм от екип артисти, които инициираха и разработиха т.нар „времева банка за творци" в Лийдс (Leeds Creative Timebank) преди 5 години. От тогава моите колеги Сю Бел (www.maap.org.uk) и аз подкрепяме други артистични общности чрез създаване на „времеви банки" в Североизточна и Северозападна Англия, както и в Хага, Холандия.

Артистите и културните дейци имат нещо много ценно да предложат един на друг и да предложат на обществото, въобще. Те могат да разменят умения, познание и опит. Идеята за банката е основана на това. „Времевата банка" LCT е формална система, в която членовете й имат възможност да разменят умения, знания и опит чрез използването на времето като валута. Един час на вски от тях, прекаран в предлагане на уменията му, е равен на един час на друг член. Системата се основава на модел за „времева банка" на общност, използван във Великобритания и САЩ, както и извън тях. (Повече може да прочетете на сайта timebanking.org).

LCT е „банка", която работи за целия сектор на творческите дейци в град Лийдс. Тя е основана от творци и независими културни активисти. Членовете й са представители на всички изкуства, от танците, през художественото изразяване, музиката, до театъра. Има и представители на други, свързани с творчеството професии – архитекти, илюстратори, графични дизайнери. Освен това се включиха и други хора, свързани с изкуството като дейност – представители на администрацията, маркетинг директори. Има и академици, социални дейци. Този разнообразен и балансиран състав на членовете на банката, които са на различна възраст и имат разнообразен бекграунд и равнище на опита, е от ключово значение за успеха на разменната система. Така хората в нея могат да почерпят много различен от своя опит и компетенции в най-разнообразни сфери, свързани с артистичното, и да си бъдат полезни.

Основните принципи, върху които се гради „времевата банка", са следните:

  • оценявай акта на размяна;
  • признавай уменията на отделните хора на изкуството, познанието и опита им. Те струват нещо за другите хора на изкуствата;
  • оформяй системата, която подсигурява условия тази стойност да се дава и да може да се харчи;

- В глобален план виждаме все повече хора да отричат традиционната валута и да се опитват да приложат алтернативни методи за разплащане. Например, бартерната система за обмен на стоки в малките общности в някои държави, или биткойн еуфорията. Защо мислите се случва това? Защо поддържате отношение към времето като към валута?

Мисля, че творческите хора в Лийдс отричат традиционните валути, защото виждат в това начин директно да предизвикат държавната система. Тя намалява финансирането на артистичните дейности национално и глобално. Банкирането с време дава възможност на членовете на „времевата банка" да продължават да работят като артисти и да правят проектите си реалност.

„Креативната банка" е практичен модел. Той помага културните проекти да се случват, развива творческите умения, дава шанс да се споделят впечатления и опит. Той свързва участници с хора, които са извън нормалната им среда на общуване. Подпомага научните изследвания и тестването на нови идеи и подходи. Освен това може да даде възможност на творците да си намерят добра работа или да намерят финансиране за свой проект. По много начини тази система дава на личността и сектора на културата повече, отколкото традиционните пари, с които се купуват услуги. 

- Какво ви води тук, в нашата страна?

Бях поканена в София да участвам в международната среща на IETM - най-голямата мрежа за съвременни сценични изкуства в света, по темата „Пространство за промяна“. Имах презентация за модела за креативната времева банка пред част от артистите и културните дейци, които участваха в конференцията.

- Какво е посланието ви към българския бизнес?

Мисля, че той трябва да признае стойността на българския кутурен сектор и да увеличи диалога с него, за да се подхрани среда, която окуражава сключването на изгодни партньорства.

Секторът на културата има много да предложи на света на бизнеса. Артистите са добре познати с това, че са много работливи, издръжливи, откриват решения на проблеми. Те могат да мислят извън рамките, имат добри способности за общуване и умеят да си представят алтернативно бъдеще. Ако си партнират с бизнеса, биха били от полза за създаването на иновации и устойчивост. Бизнесът пък може да бъде полезен на изкуствата, защото може да помогне да се организират още бъдещи проекти, подкрепящи развитието на вълнуващи артистични събития в България.

- А какво е посланието ви към българските артисти и студенти в областта на изкуствата?

Почерпете сили от ключовото мислене зад творческата времева банка за бъдещите ви начинания! Това мислене се основава на няколко постулата. Те са следните:

  • Щедрост - в този вид „банкиране“ човек не печели нищо от самата банка, ако първо не даде от себе си.
  • Колективност – времевата банка е колективно начинание. Само чрез работата заедно в група тя е успешна.
  • Реципрочна размяна – много членове откриват, че като споделят уменията си те всъщност се учат от човека, с когото споделят.
  • Алтернативна стойност – да виждаш стойност в нещо друго освен парите. С други думи да пресмяташ стойността различно. Ние като артисти и хора на културата имаме много ценни умения да споделим един с друг.
  • Сила в различието – има много такава. Колкото по-разнообразни са уменията ти, знанията и опитът, толкова повече избор от умения и нива на познание са в наличност за споделяне.
  • Антинепотизъм – времевата банка е за това да градиш нов набор от контакти, да се запознаваш с нови хора отвъд кръга на приятелите и колегите ти.   
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ