Лукс на релси: Историята на Ориент Експрес и неговите тайни

Лукс на релси: Историята на Ориент Експрес и неговите тайни

Ориент Експрес е име, което предизвиква образи на лукс, интриги и далечни приключения. Влакът, който свързва Запада с Изтока, се превръща в символ на златната ера на железопътните пътешествия. От Париж до Истанбул, през сърцето на Европа, той превозва крале, шпиони, писатели и авантюристи, докато преминава през граници, култури и епохи. Историята му започва в края на XIX век, когато парните локомотиви и амбициозните визии на тогавашните предприемачи правят света все по-малък.  

Идеята за железопътно пътешествие от Европа до Ориента се заражда в ума на белгийския инженер и предприемач Жорж Нагелмакерс. През 60-те години на XIX век Нагелмакерс пътува до Съединените щати, където се вдъхновява от луксозните спални вагони на Джордж Пулман. Тези вагони, с удобни легла и ресторанти, представляват революция в пътуването и по нищо не приличат на неудобните претъпкани влакове в Европа. 

Нагелмакерс вижда възможността да създаде подобна услуга, но в континентален мащаб - влак, който да свърже Париж с Константинопол (днешния Истанбул), преминавайки през Централна и Източна Европа. Тази идея е амбициозна, тъй като по онова време железопътните линии са фрагментирани, а политическите граници – сложни. Османската империя, Австро-Унгария и новосъздадените балкански държави представляват сериозни дипломатически и логистични предизвикателства.

Нагелмакерс основава Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) през 1876 г. - компания, специализирана в производството и експлоатация на луксозни спални вагони. Той прекарва години в преговори с правителства и железопътни компании, за да осигури директен маршрут. Вдъхновението му идва не само от Пулман, но и от желанието да улесни търговията и туризма към Ориента, който по това време е екзотична дестинация за европейците, пълна с обещания за приключения и богатства.

снимка: Shutterstock

Първите ЖП пътешествия до Ориента

Реализацията на проекта започва с тестови пътувания. През октомври 1882 г. Нагелмакерс организира пробен рейс с влака Train Éclair de Luxe от Париж до Виена, който пристига за по-малко от 24 часа – впечатляващо постижение за онова време. Този успех дава зелена светлина за официалния старт. На 5 юни 1883 г. първият Express d'Orient тръгва от Gare de l'Est в Париж към Виена, а по-късно маршрутът се удължава до Гюргево в Румъния. Оттам пътниците прекосяват Дунав с ферибот до Русе в България, вземат влак до Варна, а след това пътешествието им продължава с кораб до Истанбул. 

Това все още не е директният маршрут на Орент Експрес, но поставя неговото начало. През 1885 г. се открива алтернативен път през Белград, Ниш и Пловдив в България, който позволява по-бързото достигане до Истанбул. Най-важният момент идва на 1 юни 1889 г., когато за първи път влакът тръгва директно от Париж до Константинопол без прекачвания, завършвайки пътуването за 67 часа и 35 минути. През 1891 г. влакът официално е преименуван на Orient Express. 

Проектът се развива с годините: през 1919 г., след откриването на Simplon Tunnel, се въвежда Simplon Orient Express, който минава през Милано, Триест и Белград, избягвайки Германия и Австрия след Първата световна война. Този маршрут става най-популярният, като достига пикът на своята слава през 30-те години на XX век, когато три варианта на Ориент Експрес – оригиналният, Simplon и Arlberg – работят паралелно.

Нагелмакерс умира през 1905 г., но компанията му продължава да управлява влака до 70-те години на миналия век. Друга ключова фигура в историята на Ориент Експрес е Джеймс Шърууд - американският предприемач, който през 1982 г. възражда легендата с Venice Simplon-Orient-Express, използвайки реставрирани вагони от 20-те години. Шърууд купува оригинални вагони на търг и ги превръща в луксозен туристически продукт, който днес се управлява от компанията Belmond. 

снимка: Shutterstock

Как преминават пътуванията с Ориент Експрес?

Животът на борда на Ориент Експрес е като от роман. Вагоните са проектирани с безпрецедентен лукс: махагонови панели, кристални полилеи, ресторанти с изискани менюта и персонал, обучен да обслужва елита. Освен спалните вагони, композицията разполага с ресторант и бар, а в менютата присъстват френски деликатеси и ориенталски специалитети, приготвяни от топ готвачи. Пътниците се обличат в смокинги и вечерни рокли, докато влакът преминава през Алпите и Дунавската равнина.  

Много известни личности като Агата Кристи, която пише "Убийство в Ориент Експрес" след едно пътуване с влака, Лев Троцки, който бяга от Русия през 1913 г., и заподозряната в шпионаж Мата Хари добавят към мистиката на влака. Българският цар Борис III и румънският Карол II често пътуват с Ориент Експрес, а Холивудски звезди като Марлене Дитрих го избират за бягство от ежедневието. Влакът става сцена и на дипломацията - през 1918 г. в един от вагоните му се подписва Копмиенското примирие, което слага край на германското участие в Първата световна война.

Любопитните случки около Ориент Експрес са безбройни и често граничат с легендите. През февруари 1929 г. Simplon Orient Express засяда в снежна буря близо до Истанбул за 10 дни, оставяйки пътниците без храна и вода – инцидент, който вдъхновява Агата Кристи за нейния роман. През Първата световна война влакът спира, а германците опитват да създадат свой Balkanzug от Берлин до Константинопол, но без успех. По време на Втората световна война югославските партизани саботират релсите, а коридорите на влака стават арена на сблъсъци между британски агенти и нацистки офицери. 

Една от най-странните истории е от 1930 г., когато влакът е бомбардиран от унгарски революционери близо до Будапеща, ранявайки няколко пътници. 

Не липсват и романтичните истории - принцеса Грейс Кели пътува инкогнито във влака, а Лорънс Оливие предлага брак на Вивиън Лий по време на пътуване. Влакът дори вдъхновява филми като "От Русия с любов" от поредицата за Джеймс Бонд. 

снимка: Shutterstock

Българската следа

Ролята на България в проекта Ориент Експрес е значима и често подценявана, тъй като страната служи като ключов мост към Ориента. Още от първия маршрут през 1883 г. влакът преминава през българска територия: след ферибота от Гюргево до Русе, пътниците вземат влак до Варна, откъдето кораб ги отвежда до Истанбул. 

Тази връзка е жизненоважна, тъй като България, току що освободена от османско владичество през 1878 г., инвестира в железници за икономическото си развитие. През 1885 г. се открива маршрутът през Пловдив, който позволява директна връзка с турската столица. Цар Фердинанд I активно подкрепя проекта, виждайки в него възможност за развитие – българските линии Русе-Варна и Пловдив-Истанбул са модернизирани, за да отговарят на стандартите на CIWL. През 30-те години на XX  България е част от Simplon Orient Express, който преминава през София и Пловдив. 

През 1940 г. българският цар Борис III лично управлява локомотива през страната си, за да впечатли гостите.  

снимка: Shutterstock

Упадъкът на Ориент Експрес

Войните и промените в света водят до упадъка на Ориент Експрес. По време на Първата световна война услугата е спряна от 1914 до 1918 г., а през Втората – от 1939 до 1945 г. След 1945 г. Студената война създава гранични проблеми: през 1951-1952 г. българо-турската граница е затворена, а през 1962 г. оригиналният маршрут е заменен с по-скромния Direct Orient Express. 

През 1971 г. CIWL спира да управлява вагоните, предавайки ги на националните железници на съответните държава. Последният курс Париж-Истанбул е на 19 май 1977 г., а цялата услуга спира на 14 декември 2009 г., ставайки жертва на евтините полети и високоскоростните влакове.  

Ориент Експрес остава вечен символ на елегантност и приключение. Той не само свързва градове, но и епохи, напомняйки за огромния технологичен скок от парните локомотиви до днешните високоскоростни линии. В света на бързите полети той ни кара да се замислим за бавното и изискано пътуване – където не само дестинацията е важна, но и пътуването до нея. За България Ориент Експрес е част от националната история - мост към Европа и Ориента, който продължава да вдъхновява авантюристите по целия свят.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

НАТО оборудва полски вятърен парк в Балтийско море със сензори и радари
Тръмп нареди да махнат от централни места в Белия дом портретите на Обама и Буш – баща и син
Възможно е Зеленски да участва на срещата Тръмп-Путин, но останалата част от Европа е изключена
България вече съхранява слънчева енергия в батерии
Фалитите в Германия нарастват с най-бърз темп от октомври 2024 г.
Мащабна криза: Техеран предупреждава за пълна липса на вода през октомври
Усамотението – тайното оръжие на някои от най-интелигентните хора
Времето: Горещо, на отделни места в Югозападна България ще превали