Неизвестно за известните: Джорджето Джуджаро - дизайнерът на ХХ век

Снимка:Getty Images
Снимка:Shutterstock
Легендарният Lotus Esprit e и една от колите на Джеймс Бонд в култовата филмова поредица. Снимка: Getty Images

Той е дизайнерът на XX век. Няма европеец на средна и в по-напреднала възраст, който да не се е возил в автомобил, създаден от Джорджето Джуджаро. Десетилетия наред изпод чертежите на гениалния италианец излизат истински автомобилни шедьоври. Достатъчно е само да споменем любимият не само на германците и българите Volkswagen Golf, тиражиран над 20 милиона пъти. Но и живелите по времето на соца си спомнят за други негови творения - спимнатичният "Полонез", който се произвеждаше в завода ФСО във Варшава, както и сръбското мини "Застава Юго", което по едно време дори се продаваше дори в САЩ на цена колкото два телевизора. 

Джорджето Джуджаро е обявен за автомобилен дизайнер на века през 1999 г. и въведен в автомобилната зала на славата през 2002 г. Малцина обаче знаят, че талантливият майстор на промишления дизайн е разработил от камери за японската Nikon, компютърни прототипи за Apple, офис мебели за Okamura Corporation, до часовници и проекти на стадиони и трактори…

Тръгва към славата от малко селце в Пиемонт

Джорджето Джуджаро е роден на 7 август 1938 г. в малкото селце Гаресио, в италианската провинция Пиемонт. Родителите му са художничка и реставратор. Завършва художествената академия в Торино през 1959 година.  Любовта му към автомобилите го отвежда като младеж в дизайнерския център на най-голямата италианска компания -  FIAT. Джорджето има невероятен късмет, защото по това време дизайнерския отдел на компанията се оглавява  от друга легенда на автомобилния дизайн -  Данте Джакоза. Именно той шлифова таланта на младия Джорджето.

Само две години по-късно той се премества в друга знаменита фирма за автомобилен дизайн- Bertone, защото решава, че това е мястото, където може да се реализира по-добре. Там талантът му е оценен от друг гений - Нуцио Бертоне, който години преди това прави дизайна на един от най- известните автомобили в историята, DS-19 на „Ситроен“.

Бертоне оценява по достойнство таланта на Джорджето Джуджаро и той става най-младият шеф на дизайнерско бюро. С благословията на  Бертоне през 1965 г. Джуджаро се премества в конкурентната фирма Ghia, а три години по-късно вече има собствено студио -  станалото по-късно знаменито ItalDesigh.

ItalDesigh -Giugiaro S.p.A е основана на 13 февруари 1968 г. като Studi Italiani Realizzazione Prototipi SpA. Първият офис на фирмата е в Торино, а по-късно се премества в Монкалиери.

Разчита на гения си и не произвежда коли като конкурентите

Менажираната от Джуджаро Italdesign обаче се отличава по две неща от останалите легендарни италиански дизайнерски ателиета като Bertone, Ghia и Pininfarina. Тя  винаги е разчитала изцяло на гения на основателя си и не произвежда автомобили. Докато останалите италиански компании за дизайн на автомобили  са започнали като работилници за шасита, постепенно извървели пътя от занаятчийството до чертожните дъски, фирмата на Джуджаро от самото начало предлага само дизайнерски решения.

И това се оказва печеливш ход. Славата на Джорджето Джуджаро вече се разнася по цял свят и той става един от най-търсените автомобилни стилисти. За това му помага неговата стратегия при дизайна да се включва не само външния вид на автомобила и неговия интериор, но и цялото предпроизводство.

През 1970 година германският концерн Volkswagen и ItalDesigh започват обща работа. Точно по това време  бъдещият шеф на Надзорния съвет на Volkswagen AG – Фердинанд Пиех, чиракува в ItalDesigh. С Джорджето Джуджаро стават неразделни приятели, великият италиански автомобилен стилист създава едно след друго няколко забележителни превозни средства на Volkswagen, включително първото поколение на Volkswagen Golf (1974 г.), Volkswagen Scirocco (1974 г.) и Volkswagen Passat (1973 г.), както и Audi 80 (1974г.).

Постепенно изпод чертежите на талантливия дизайнер излизат такива шедьоври като Maserati Bora, Lotus Esprit и BMW M1. Магията на творчеството му  идва от чистотата на формите, свежестта на неговите творения и изящния стил. Автомобилите му съчетават принадлежност към марките им и едновременно индивидуалност.

Концепциите, които преобръщат света на автомобилите 

Успоредно със серийните модели, на които дизайнерът дава неповторим вид, неговият талант създава и редица концептуални  разработки, които преобръщат представите за автомобила в цял свят. През 1968 г. Джорджето показва в Торино своята Manta – спортно купе на основата на Bizzarrini. Следват разработки за спортната марка Abarth, Alfa Romeo, Caimano,Volkswagen-Porsche Tapiro и Karmann Cheetah.

През 1972 г. идва ред на студиата му Lotus Esprit, а една от най-необикновените му творби е Maserati Boomerang. Този автомобил е на шаси на Bora и височината му е само 107 см. Предното стъкло е почти вертикално.

Възходът продължава и през 70-те години. ItalDesigh  разширява клиентелата си, а причината е по-малкото внимание, което дизайнерът отделя по това време на концептуалните автомобили.

От 1976 г. пък датира проектът New York Taxi на основата на Alfa Romeo и Lancia Megagama. Тези разработки фактически маркират началото на минивана в автомобилната индустрия. Тези возила впоследствие стават много популярни в цял свят

През 1984 г. дизайнерското студио създава за Lotus  концепткара Etna. Двигателят на този автомобилен "звяр" е четирилитров V 8 с мощност 360 к.с. Автомобилът е снабден с подвижен покрив тип „тарга” (каросерия, на която част от покрива може да се демонтира). 

Според колегите на Джорджето Джуджаро особено оригинален е хибридът Machimoto  разработен през 1986 г. Откритата каросерия на четири колела е съчетана с четири мотоциклетни седла. Механиката е от VW Golf GTI. За модела може да се избира между автомобилно и мотоциклетно кормило.

На автосалона в Женева през 1990 г. Джуджаро отново изненадва неприятно конкуренцията и  демонстрира виждането си за автомобил на бъдещето – студията Kensington на Jaguar. Прототипът е обаче е одобрен от корейската компания Daewoo, която през 1997 г. прави на негова основа модела си  Leganza.

През 1994 г. студиото на Джуджаро  се включва в конкурс на FIAT за каросерия на  станалия също легендарен по-късно модел  Punto. Предложената разработка се нарича Firepoint – „купе” 2+2, в което с широки шепи  е взаимствано от авиационната индустрия. 

Създава дизайна на редица култови возила 

Следва почти неизброим списък от популярни автомобили, създадени от гениалния дизайнер. Сред тях са моделите на Fiat Croma, Sedici , Panda, Punto , Uno , 850 Spider, Dino Coupe , Palio/Siena  и  Grande Punto.

Джуджаро твори с любов и каросериите на още една култова италианска автомобилна марка- Alfa Romeo. Негови са разработките на моделите  Alfasud, Giulia Sprint GT, Brera Alfetta GT/GTV и 159/159 SW.,

Изпод ръката на дизайнера са излезли чертежите и на други отлични модели на други марки- Audi 80, Daewoo Lanos , Matiz, Leganza, Kalos, Lacetti, Hyundai Pony, Excel, Sonata , Lancia Megagamma,  Delta, Prisma, Thema, Maserati Quattroporte, 3200GT, 4200 Coupe, Renault 19 и 21, Saab 9000  и дори испанското мъниче SEAT Ibiza.

Джуджаро майстори с много вдъхновение и каросериите на суперавтомобили, които предизвикват възхищение в цял свят. Сред тях са DeLorean DMC-12, Lotus Esprit S1, 2008 Ford Mustang Giugiaro Concep, Ferrari 250 Berlinetta Бертоне, De Tomaso Mangusta, ISO Grifo и Maserati Ghibli, BMW M1, Maserati Bora и Maserati Merak,  Maserati Spyder, Ferrari GG50. Bugatti EB 118.

Списъкът от автомобилните творения на гениалния дизайнер е безкраен, но дори и на велика кариера все някога идва краят.

През юли 2015-та Джорджето Джуджаро напуска основаната от него през 1968 г. компания Italdesign Guigiaro S.p.A. Той продава на Audi останалия му 9.9-процентов пакет от акции и обява, че смята да посвети времето си на лични интереси.

Паметливи припомнят, че за оттеглянето на Джуджаро се разбра два месеца след вътрешния преврат във Volkswagen, при който бе свален председателят на съвета на директорите и дългогодишен приятел на Джорджето - Фердинанд Пиех. През 2010 г. немският гигант откупи 90.1% от Italdesign именно по инициатива на Пиех.

Личният живот на Джорджето Джуджаро е не е така бурен, както блестящата му кариера. През 1963 година той се жени за  Мария Тереса Сера. Раждат им се две деца - Лора и Фабрисио, който по-късно тръгва по утъпкания професионален път на баща си.

Днес вече 86 -годишният Джорджето Джуджаро се радва на спокойни старини. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ