Неизвестно за известните: Шотландски ветеринар качи света на пневматични гуми

Джон Дънлоп. Снимка:Getty Images
Синът на Джон Дънлоп позира с велосипед, "обут" с гумите, изобретени от баща му. Снимка: Getty Images

1888 г. Белфаст, Ирландия. Ветеринарят Джон Бойд Дънлоп наблюдава как синът му кара триколесен велосипед близо до къщата им по неравен път. Триколката била оборудвана с дървени колела, които не позволяват на детето да се вози удобно и да развива по-висока скорост. Сър Дънлоп, който е упорит шотландец,  решава да помогне на сина си, след като му хрумва гениална идея. Ветеринарят реже градинския маркуч, обвива го около колелетата на велосипеда, като първоначално го напълва с парцали. След като вижда, че триколката се движи много по-меко и плавно, на Дънлоп му идва идеята да напълни маркуча с въздух, като го напомпва с помпа за футболна топка. Гърлото на бебешка бутилка служи като първият вентил. Така неочаквано и за мистър Дънлоп на бял свят се появава първата пневматична гума в света.

Кой е Джон Бойд Дънлоп?

Човекът, качил света на пневматични гуми, е роден на 5 февруари 1840 година в Дрегхорн, Северен Еършир в Шотландия. Получава образование в Кралското ветеринарно училище към Университета в Единбург, където учи ветеринарни науки. Завършва обучението си на 19 години и след това почти десет години работи по специалността си; през 1867 г. се премества в Даунпатрик в Северна Ирландия, където основава ветеринарна клиника с брат си Джеймс. През 1871 г. се жени и има син и дъщеря. Впоследствие той се премества в Белфаст, където премества болницата си, която до средата на 1880 г. се превръща в една от най-големите институции от този вид в Ирландия. И така до момента, в който не патентова своето изобретение.

Възходът на Дънлоп

Идеята за пневматична гума на Джон Дънлоп скоро се сдобива и с търговски успех. Велосипедисти, които използвали негови гуми, започнали да печелят всички състезания. Този факт привлича вниманието на финансиста Харви Дю Кро. Дънлоп се включва с правата си в новия бизнес на Дю Кро срещу известна сума пари и малко дялово участие. Двамата с Дю Кро  преодоляват много трудности, с които се сблъсква тяхното предприятие, в това число и загубата на патентните права на Дънлоп. Две години след получаването на патента на Дънлоп, той  е анулиран в полза на по-ранен патент, подаден от друг изобретател. Това е  шотландецът Робърт Уилям Томсън (1822-1873), който вече е патентовал пневматичната гума по-рано през 1845 г. Но благодарение на последвалото масово производство, името на Дънлоп  завинаги се свързва с първата певматична гума.

През 1892 г. Джон Бойд Дънлоп  окончателно изоставя ветеринарната си практика и се премества в Дъблин скоро след като с Харви Дю Кро успешно основават фирмата Pneumatic Tyre and Booth's Cycle Agency.

Пневматичната гума революционизира велосипедната индустрия, която преживява бум. Само няколко месеца по-късно гумите за велосипеди на Дънлоп отиват в Австралия, а през 1890 г. и на пазара на Съединените щати. Развитието на компанията през първите години от нейната работа е впечатляващо - през 1893 г. тя започва производство в две чуждестранни фабрики - в германския Ханау (сегашния изследователски център на Dunlop) и в Австралия, а след това и в САЩ. Освен това Дънлоп отворя свои офиси и в Мелбърн. След усилена развойна дейност скоро гумите придобиват съвременен вид -външни гуми с вътрешни и вентил. Първоначално се произвеждат само гуми за велосипеди, но с навлизането на автомобилното производство бързо се преориентират към тази област.

Марката става известна в целия свят 

Скоро гумите на британската марка се продават в почти цяла Западна Европа, в САЩ и Канада. В края на десетилетието фабриката на Дънлоп в Дъблин не успява да се справи с търсенето на гуми за велосипеди, които благодарение на изобретението на шотлансдският ветеринар се превръщат в масово превозно средство. Затова през 1898 г. заводът е преместен в Ковънтри, а четири години по-късно - на огромен терен от повече от 160 хектара в Ердингтън близо до Бирмингам, наречен Форт Дънлоп, където освен модерния завод се помещават и всички офиси на компанията.

Малко преди това обаче Джон Бойд Дънлоп неочаквано продава своята част от бизнеса. През 1895 г си за малко пари той го предава на Харви де Крок ,който от своя страна продава компанията на Ърнест Холи година по-късно, оставайки неин директор до смъртта си.

След като продава дела си във фабриката, гениалният изобретател повече и не проявява интерес към гумите или каучуковия бизнес. Насочва се към местен магазин за тъкани. Джон Бойд Дънлоп умира в дома си в Дъблин през 1921 година, но вижда възхода на компанията, която и до днес носи името му.

НАСЛЕДСТВОТО 

Голямото търсене на автомобилни гуми налага  през 1917 г. да бъде основана фабриката Fort Dunlop. Още в самото начало в нея работят около 3200 души и тя се превръща в най-голямата в света. През 1954 г. в нея  вече  работят около 10 000 души.

През 1900 г. компанията "Дънлоп" започва да произвежда и  автомобилни гуми. През 1910 г. тя  инвестира в собствена каучукова плантация от над 20 000 хектара. Три години по-късно тя отпразнува създаването на съвместна фабрика в Кобе, Япония.

Без преувеличение може да се каже, че марката Dunlop прави революция в индустрията за гуми. През 1922 г. (една година след смъртта на основателя на компанията) неговите инженери използват стоманен прът и текстилен корд, за да направят гума, която утроява живота й. Благодарение на това Dunlop поставя нов стандарт на пазара на гуми. През 1948 г. пък компанията представя безкамерна гума със самовъзстановяващ се слой, който предотвратява загубата на въздух в случай на спукване или повреда на гумата.

Вярна на традициите на своя основател, през 1959 г. Dunlop представя първата гума с интензивен шарка на протектора, найлонова обвивка (за управление и стабилност при висока скорост) и безопасно рамо, проектирано от  инженери в Германия.

През периода 1962 - 1964  екип на "Дънлоп" (Dunlоp) открива необясним досега феномен - хидропланинг, както и решение за него, специален протектор, който предотвратява пътни инциденти заради поднасяне на автомобилите на мокър път. Обяснението на този феномен, както и последващите патенти на протектора предизвика световна сензация и доведе до множество награди за екипа на Dunlop заради безспорно големия пробив по отношение на подобряването на безопасността, който и днес е оценяван всоко от шофьорите.

През 1972 г. "Дънлоп" разработва първите гуми със стоманена корда, а година по-късно - първата устойчива на спукване гума. 

"Дънлоп" отдавна не се ограничава до разработки само в една индустрия. Нейните фабрики произвеждат спирачни системи, колела, тенис кортове и топки за голф,  подови настилки и дори обувки и облекло. 

Основаната от ветеринаря Джон Дънлоп компания вече не е британска. Тя е собственост на консорциума между американската Гудиър" и япоската "Сумитомо". Но и днес продължава да е синоним за продукция с високо британско качество и надежност.   

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ