Неизвестно за известните: Емблематична бисквитка на 113 г. може да обиколи Земята пет пъти

Неизвестно за известните: Емблематична бисквитка на 113 г. може да обиколи Земята пет пъти

В свят, където продуктите бързо остаряват, бисквитките Oreo остават вечна класика, но  с дух на новаторство. Историята на марката започва през 1912 г. в малък магазин за бонбони в Челси, квартал в Манхатън, Ню Йорк. По това време Америка преживява бързо индустриално развитие -  градовете се разрастват, фабриките са в стихята си, а хората търсят малки радости във всекидневието си. В този момент се ражда Оrео – прост, но мощен символ на малките удоволствия в един голям свят. Тогава никой не може да си представи, че тази черно-бяла бисквитка с кремообразен пълнеж ще се превърне в един от най-разпознаваемите сладкиши на планетата.

Раждането на легендата

През 1912 г. National Biscuit Company, известна днес като Nabisco, пуска на пазара продукт, наречен бисквити Oreo. Продавани в кутии за 25 цента за паунд (приблизително 454 г – бел. ред.), бисквитките първоначално не са нищо особено. Всъщност подобен продукт, наречен Hydrox, е на пазара от 1908 г. Но Oreo имат една характеристика, която ще променя всичко с течение на времето -  интуитивната им простота и запомнящият се вкус. А днес Oreo  Way дори е името на улицата в Ню Йорк, където  е направена първата бисквитка Oreo.

Тогава обаче разработката е ръководена от инженери и сладкари, включително Сам Порчело, който става известен като „бащата на кремообразния пълнеж“. Той е бил главен разработчик по храните в Nabisco, където е работил 34 години. Целта му е проста, но амбициозна - да създаде перфектния баланс между шоколадова обвивка и сладък кремообразен пълнеж. Заслужава да се отбележи, че съотношението бисквити-крем в оригиналното Oreo 71% към 29 %

Уилям А. Търниър, който е работил в Nabisco от 1923 до 1973 г., е признат за разработването на съвременния дизайн на бисквитките Oreo през  1952 година Но нека се върнем към 20-те години на миналия век.

Популярност и култура на 20-те и 30-те години

Снимка: Getty Images

През 1921 г. Oreo Biscuit  е преименувана на Oreo Sandwich. 20-те и 30-те години на миналия век са времето на истинския триумф на Oreo. Nabisco експериментира широко с рекламата, представяйки бисквитката в списания и на плакати. През 1923 г. се излъчва първата реклама -  Oreo започва да учи хората как да „усукват, облизват и потапят“ бисквитката. Така се появява слоганът „Twist, Lick, Dunk“. Oreo се превръща в нещо повече от просто бисквитка, а в истински културен символ. Тя е любима в училищата, на пикниците и на семейните събирания. През 1937 г. Oreo Sandwich е преименуван на „ Oreo Crème Sandwich,  а през 1974 г. на „ Oreo Chocolate Sandwich Cookie“.  Въпреки тези имена, повечето хора наричат ​​бисквитката просто „Оreo“.

Загадка с името

Като ства дума за името, произходът му остава загадка. Някои казват, че Oreo произлиза от френската дума за злато, „or“, като препратка към златистата тогава опаковка. Други казват, че това е просто красиво звучаща дума. А някои тълкуват името като игра на букви от фразата “chOcolate cREam biscuit with twO cookies”. Какъвто и да е случаят, името е проработило – кратко, запомнящо се и универсално на всеки език.

През 1974 г. на пазара се появяват бисквитките Double Stuf Oreo, с двоен слой крем. Този прост ход се оказва гениален -  потребителите не само оценяват новия продукт, но и започват да формират емоционална връзка с марката. Някои харесват крема повече, други по-малко. Така Oreo престават да бъдат просто бисквитки – те стават част от идентичността.

Глобална експанзия

Още през 1928 г. Oreo навлиза на световния пазар - бисквитките започват да се изнасят в Централна и Латинска Америка. До 1993 г. Oreo се продава в 30 страни по света. В същото време марката умело се адаптира към местните вкусове. Например в Япония и Китай може да се намерят Oreo със зелен чай. Този подход прави бисквитата глобална, като същевременно запазва домашен, разпознаваем вкус. През 2006 г. Oreo става бисквита номер едно по продажби в Китай.  

Оreo в популярната култура

Снимка: Getty Images

През 80-те и 90-те години на миналия век Oreo се превръща в истинска културна икона. Появата на бисквитката във филми, анимационни филми и реклами затвърждава мястото ѝ в общественото съзнание. Кампании с участието на анимационни герои и сътрудничество с артисти и известни марки, превръщат Oreo в символ на радост, креативност и носталгия.

В същото време започват експерименти с форми и пълнежи - бисквитки с по-плътен пълнеж, Double Stuff, Oreo Golden, както и сезонни лимитирани издания - с портокалов пълнеж за Хелоуин през 1991 г., до горски вкусове през лятото.

Новият век и дигиталната ера

Снимка: Getty Images

Началото на XXI век донася истинска вкусова революция. Появяват се Оrео с вкус на сладолед, карамел, ягода, шоколадов крем и лимон, както и необичайни версии с чипс и подправки. Всеки експеримент е разработен от екип от сладкари и технолози, за да се запази емблематичният вкус, като същевременно изненадват феновете. Изглежда, че марката непрекъснато търси нови измерения на удоволствието, без да губи емблематичния си имидж. Социалните медии и меметата превръщат Оrео в интернет сензация -  флашмобове с Оrео предизвикателства, фен артът и идеи „Направи си сам“ бисквитки привличат милиони потребители по целия свят. Хората споделят Орео не само като храна, но и като емоция, стил и носталгичен момент от детството. В същото време марката, която успява да остане непроменена в продължение на над 100 години, само се подмладява. Поколението Z приема Oreo като нещо свое - игриво, гъвкаво и интерактивно.

Днес Oreo се продава в над 100 страни. Компанията твърди, че произвежда над 40 милиарда бисквитки годишно, които, подредени една върху друга, може да обиколят Земята пет пъти. Между другото, компанията казва, че са необходими два часа, за да се изпече една бисквитка Oreo. Въпреки че първоначално бисквитката е била смятана за „американска“, каквито символи са Coca Cola и хот-догът, днес Oreo е глобален феномен, обичан от милиони. Марката е доказала, че сладостта може да бъде нещо повече от храна -  тя е история, култура и малките радости, които споделяме със света.

От 1912 г. в Ню Йорк до феновете в Instagram през XXI век, Oreo остава символ на просто щастие, ритуал и удоволствие, което обединява поколения и държави. От 2012 г. марката Oreo принадлежи на Mondelēz International, която управлява и Milka, Toblerone, Philadelphia и други марки. Oreo остава ключов актив за холдинговата компания, генерирайки милиарди долари приходи годишно.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Къде изчезна Сергей Лавров?
Шефът на Microsoft за изкуствения интелект: Само биологичните същества могат да бъдат съзнателни
Орбан получи отсрочка от Тръмп за санкциите върху вноса на руски петрол
Флорентинският диамант: Съкровището, което беше в неизвестност цял век
Пшеницата в САЩ поскъпва, в Европа остава стабилна
На фокус следващите седем дни: Среща на върха за климата и надежди за подновяване на работата на US правителството
Дилемата на Виктор Орбан - руски петрол или благоволението на Тръмп
Кристалина Георгиева: С еврото България ще привлича повече инвестиции