Неизвестно за известните: Марсел Бик показа на света как може да се правят големи пари от малки неща

Снимка: Shutterstock
Снимка: Shutterstock
Снимка: Shutterstock
Снимка: Shutterstock

За марката BIC казват, че благодарение на нея светът научи и свикна с дребните неща за еднократна употреба - химикалки, запалки, самобръсначки и стоки. Тя носи името на своя създател Марсел Бик, който полага основите на компанията през 1945 година, като купува малък завод близо до Париж. По това време той е на 31 години.

Бик е роден през 1914 г. в Торино. Баща му е инженер и на семейството често се налага да се мести от град на град. Още от съвсем невръстна възраст, малкият Марсел свиква с честата смяна на местата на обитаване. В същото време той винаги получава най-доброто образование. Момчето учи в лицей в Мадрид, след това в училището Saint-EIme d'Arcachon в Аркашон във Франция. Там усвоява светските маниери чрез специално обучение за това, както и конната езда. Марсел също така учи в елитния парижки колеж Lycee Carnot, чиито възпитаници често правят забележителни кариери след това. В добавка, Марсел можел да говори свободно латински и гръцки.

Добро образование

Между другото, по това време Бик получава първия си опит в търговията - той ходи от къща на къща и предлага на парижани да си купят фенерчета. Марсел завършва Lycee Carnot през 1931 г. и постъпва във вечерния факултет на Сорбоната. През този период той изкарва средствата си за живот като мениджър в компания за канцеларски стоки и е уверен, че това няма да продължи вечно. В навеачерието на голямата война в Европа, през 1939 г.,  Бик получава диплома по право и  постъпил в армията.

След края на войната, той отново започва работа в компания за кацеларски стоки. Следвоената криза променя предпочитанията на потребителите. Въпреки трудностите обаче те минаги ще продържават да пушат и да се бръснат. Тогава Бик си спомня старата си идея да направи евтини възможно най-търсените стоки.

Печелившата идея

През 1944 г., той и Едуар Буфар, купуват малка фабрика с порутена сграда и остаряло оборудване в община Клиши, в предградията на Париж. Там съдружниците започват да правят части за първите химикалки и механични моливи.

След това решават да разширят производството на пластмасови корпуси за химикалките и през 1949 г. създават своя собствена линия химикалки BIC Cristal. Дизайнът е прост, а цената само 20 цента, което е страхотна сделка, като се има предвид, че мастилената писалка по онова време струва 10 долара. Освен това химикалките BIC са надежди и не изпускат мастило като писалките. Така те бързо печелят благоразположението на французите, а след това и на жителите на други европейски страни. До 1955 г. годишните продажби на компанията надхвърлят 5 милиона франка. Окуражен от успеха си, Бик първо купува английската компания Biro-Swan, а след това и американската Waterman Pen. Това му осигури достъп до други пазари. Колко скъпи са химикалите за компанията, е отразано в логото на марката - герой с топка вместо глава, който e преметнал през рамо химикалка. Човечето дори получава прозвището BIC Boy. Постепенно това се превръща в един от най-разпознаваемите символи в света.

Пробив в САЩ 

Практичните американци обаче не вярват, че използването на химикалки за еднократна употреба е по-изгодно от писалките с пълнител. Тогава предприемчивият Марсел прави своите писалки BIC сгъваеми - те могат да сменят ядрото на основното си тяло с мастилено. Той стартира и мащабна рекламна кампания по националната телевизия. Във видеото пробивали химикалките BIC, пишели с тях върху лед, горили в огън, тъпчели ги танцьори на фламенко и въпреки това те продължавали да пишат. Черешката на тортата обаче е деликатното споменаване, че те струват само 29 цента. След това бастионът на американските потребители пада - те повярвали на Марсел Бик и отворили портфейлите си за продуктите му. До 1967 г. компанията произвежда около 500 милиона химикалки годишно, като завзема 60% от американския пазар. През 1972 г. списание Time пише: „Марсел Бик направи за химикалките това, което Хенри Форд направи за колите -  той произведе евтин, но висококачествен модел.“

Борба с Dupont

През 1971 г. Waterman-BIC променя името си на Bic Pen Corporation, но скоро това име става остаряло, защото компанията прави първата диверсификация на бизнеса си. Факт е, че през 1970 г. Gillette е придобита от S.T. Dupont - френски производител на луксозни запалки, чиято цена е стотици долари. Но тогава, след проучване на пазара,  Dupont пуска през 1972 г. евтините запалки Cricket за еднократна употреба.  Марсел Бик не остава настрана и през 1973 г. представя на потребителите своите запалки за еднократна употреба. За да се конкурира с Dupont, той отново използва креативна телевизионна реклама. Видеоклиповете представят чувствени жени, които призовават пушачите „Щракни моя BIC“. В допълнение, компанията понижава цените на едро на своите запалки, което увеличава конкуренцията с Dupont и до края на 1978 г. продажбите на BIC надминават тези на Cricket. През 1984 г. Gillette признава поражението си и Cricket отпадат от пазара.

Схватка с Gillette

По това време BIC притежава 65% от пазара на запалки за еднократна употреба в САЩ. А след това се заема със самобръсначките за еднократна употреба. Така през 1975 г. в Европа започват продажбите на пластмасовите самобръсначки BIC. Притеснени, че те скоро ще се появят в Съединените щати, Gillette бърза да започне да продава собствената си бръсначка за еднократна употреба. Но компанията до голяма степен не желае да отучи клиентите си от скъпите самобръсначки със сменяеми ножчета, към такива за еднократна употреба и затова похарчва много малко пари за реклама. Обратното, BIC активно използва този маркетингов инструмент.

До края на 1979 г. двете компании заедно контролират 50% от пазара на самобръсначки за еднократна употреба. Те са особено популярни сред тийнейджърите и жените, като последните високо оценяват BIC Lady Shaver, разработена специално за тях. През следващите 10 години Gillette окончателно се отказва да рекламира своите уреди за еднократна употреба. През 1982 г. приходите на BIC достигат 220 милиона долара и компанията препотвърждава статута си на водещ производител на запалки и самобръсначки, като променя името си от Bic Pen Corporation на BIC Corporation. През 1979 г. BIC купува водещия производител на цветни моливи Conté, като по този начин разширява продуктовата си линия.

Наследниците

Следващото направление в бизнеса на компанията е производството на стоки за дейности на открито и спорт (каяци, сърфове и др.). Подразделението BIC Sport се превръща във водещ производител на тези продукти. През 1988 г. BIC се опитва да навлезе на пазара на парфюми със създаването на BIC Parfum. За съжаление, репутацията на компанията като производител на евтини продукти работи срещу това. Хората са готови да използват обикновени и прости химикалки, самобръсначки и запалки, но малцина искат да миришат на евтин парфюм. За рекламната кампания са изразходвани около 22 милиона долара, но тя не донася особени дивиденти.

Марсел Бик умира през 1994 г., а неговото бизнес-създание е оглавено от сина му Бруно, който поема поста председател на борда на директорите през 1993 г. През 1995 г. компанията започва активна интеграция на пазарите в Централна и Източна Европа и евтините продукти на BIC придобиват популярност и там. През 2004 г. се появява марката BIC Kids, под която започват да се продават стоки за деца - цветни моливи, маркери, мини-игри. През 2006 г. Бруно Бик напуска поста главен изпълнителен директор, предавайки го на първия си помощник Марио Гевара, който работи в компанията дълги години.

След 4 години компанията започва да произвежда мобилни телефони BIC Phone на цена от $50, като клиентът получава 60 безплатни минути за разговори за два месеца. Мобилният оператор е Orange. Телефонът е наречен еднократен, но от компанията официално обясняват, че след изтичане на безплатните 60 минути клиентът може да продължава да го използва. През 2012 г. във Франция BIC, съвместно с Intel, стартира проекта BIC Education -  децата от началните училища във Франция получават таблети с ергономичен дизайн и необходимия софтуер. През 2019 г. приходите на компанията, според investing.com, възлизат на 989,2 милиона евро, разходите - 862,5 милиона евро. За 9 месеца на миналата година приходите са били на ниво 441,9 млн. евро, а разходите - 333,6 млн. евро.

Материалът е подготвен от Стоян Сираков

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ