Неизвестно за известните: Салвадор Дали, Тери Савалас и Йохан Кройф играят роля в съдбата на необикновен бонбон

Неизвестно за известните: Салвадор Дали, Тери Савалас и Йохан Кройф играят роля в съдбата на необикновен бонбон

„Chupa Chups“ в превод от испански означава „Смучи Chups“. Идеята да се направи бонбон на клечка, е за да не нервничат майките от лепкавите ръце на децата си. А тази проста и оригинална идея хрумнала на Енрике Бернат.

Енрике е роден на 20 октомври 1923 г. в Барселона. Като дете той помага на родителите си в магазин за бонбони, който продава сладости, направени главно от ябълков сироп във фабриката Granja Asturias на дядо му . На 34-годишна възраст Бернат оглавява семейния бизнес, но по това време нещата вървят зле. Енрике обаче се оказва способен бизнесмен и решава да добави в продуктовата линия на фабриката мармалад и традиционните испански бонбони peladillas - бадеми в карамел.

ПЕРФЕКТНИЯТ БОНБОН СРЕЩУ ЛЕПКАВИ РЪЦЕ И .... "GOL"

Докато мисли как да направи Granja Asturias по-голяма и по-успешна, той стига до заключението, че трябва да създаде перфектния бонбон за деца. За да избегне грешки, Енрике решава да поръча пазарно проучване - ход, който е голяма рядкост за времето си. Оказва се, че целевата група на потребителите му са деца от 4 до 16 години. А всяко дете иска да види как бонбонът се стопява и така, особено малките хлапета непрекъснато го изваждат от устата си. Ръцете им стават лепкави и мръсни, а те ги изтриват в дрехите си. Излишно е да се обяснява, че майките са доста раздразнени от това, което е причина те все по-рядко да купуват подобни смучещи се бонбони.

Снимка: Shutterstock

Това е моментът когато Бернат осъзнава, че ако избави децата и родителите им от проблема с лепкавите ръце, това ще има положителен ефект и върху продажбите на фабриката. Той съобразил, че за тази цел близалката се нуждае от дръжка и решава да използва миниатюрна вилица. Първоначално бонбоните се продават само в магазина във фабриката му, но скоро клиентите ги харесват толкова много, че бизнесменът започва да ги произвежда за масова продажба в други търговски обекти.

Бернат много обича футбола и затова избира „Gol” за името на новия продукт заради кръглата му форма, която напомня футболна топка. За да намали производствените разходи, той решава да замени вилицата с дървена пръчка, която била и по-безопасна за децата. Променено е и името. Енрике си дава сметка, че трябва да бъде запомнящо се и се обръща към рекламна агенция за идея. Скоро оттам му предлагат името „Chups“, производно от испанския глагол "chupar" — облизвам. „Chups“ започва да се произвежда с вкус на ягода, портокал, ягода-крем, шоколад-ванилия, кафе-сметана и мента.

В първата рекламна кампания Бернат, отново по съвет на пазарни спецове, използва слогана „Chupa Chups“, което на испански означава „Смучи Chups“. Той обаче се оказва толкова успешен, че хората го приемат за името на въпросния бонбон. Бизнесменът решава да не нарушава възприятието на своите клиенти и през 1961 г. преименува близалките на Chupa Chups. Следващата кампания включва лозунга „És rodó i dura molt, Chupa Chups“ или „Те са кръгли и издържливи“. Продажбите нарастват толкова много, че Бернат изоставя производството на всичките 200 артикула сладкиши в своята фабрика, като се фокусира само върху производството на близалките Chupa Chups. В същото време неговата стратегия за продажби се различава от тази на конкурентите, които поставят продукта на рафтовете. Енрике решава неговите близалки да бъдат поставени на специални стойки на нивото на очите на малките деца. Бонбонът струва една песета, което е скъпо за времето си, но въпреки това дневните продажби достигат 200 хиляди бройки ден. Брандирани камиони доставят близалки до павилиони, сладкарници, супермаркети, дори барове.

ПЪТ ЗАД ГРАНИЦА, ХУДОЖНИКЪТ И НЕГОВАТА МУЗА

Легендарният Салвадор Дали. Снимка: Getty Images

До 1964 г. дистрибуторската мрежа на Chupa Chups включва повече от 300 хиляди пункта за продажба в цяла Испания. А Енрике Бернат си дава метка, че е време да изнесе бизнеса и зад граница.

Той избира Франция като първа страна за това, като открива дъщерно дружество в Париж през 1969 г. Краят на 60-те години става знаменателен за компанията - пластмасовата клечка заменя дървената, която е по-изгодна за производство. През 70-те години на XX в. близалките се появяват в Италия и Португалия.

За да привлече повече внимание към своите бонбони на клечка в чужбина, Енрике Бернат решава да промени логото и през 1988 г. се обръща към своя приятел художник - прочутият и легендарен Салвадор Дали. Според една версия създаването на емблемата отнема на прочутия художник един час, а според друга, Дали прекарва няколко часа в мислене каква да бъде търговската марка Chupa Chups. Както и да е, художникът поставя червени букви върху жълта маргаритка. Това остава първото и единствено визуално оформяне на марката в историята на Chupa Chups. Освен това Салвадор Дали предлага да нарисува логото в горната част на етикета. Така че името веднага става забележимо от клиентите. Другият номер е, че обвивката, махната от кръглите бонбони, не се поврежда и децата могат да запазят ярките и красиви хартийки. Новата опаковка помага за завладяването на международния пазар.

РОЛЯ В СЕРИАЛ И НА СТАДИОНА

Актьорът Тери Савалас в сериала "Коджак". Симка: Getty Images

През 70-те години на миналия век телевизионният канал CBS в САЩ започва да излъчва едноименен сериал за детектив Тео Коджак, в чиято роля се въплащава прочутият тогава холивудски актьор Тери Савалас. В първите епизоди на филма бруталният полицай пуши твърде много. Но с началото на кампанията против  употребата на цигари  в САЩ, на сценаристите на сериала се налага да спрат пушенето на детектива. Вместо това главният герой Коджак/ Тери Савалас започна да се появява с Chupa Chups в устата си. Факт е, че и в живота актьорът Тери Савалас е страстен пушач.

В началото на 80-те години марката продължава участието си в борбата с тютюнопушенето и стартира мощна антиникотинова кампания със слогана „Пушете Chupa Chups“. Разширяването на задграничните пазари и нарастващата популярност на бонбоните довеждат до рекордните продажби от 10 милиарда през 1979 г. След 9 години резултатът се е удвоил - от създаването на Chupa Chups са купени 20 милиарда бонбона по целия свят.

През 1994 г. близалките отиват в космоса като десерт за астронавтите на Международната космическа станция. В края на XX век марката отбелязва продажбата на 40 милиарда бонбони. Много известни личности също започват да купуват Chupa Chups и да се появяват на обществени места с бонбони, чиито клечки стърчат от устата им. Например - Мадона, Майкъл Джексън, Джордж Клуни. Интересен случай, който свързва марката със знаменитост, се случва през 90-те години. Старши треньорът на футболния отбор „Барселона“ Йохан Кройф не е в списъка на  звездите, рекламиращи близалките. Той обаче трябва да откаже пушенето поради проблеми със сърцето през 1993 г. Тогава феновете на големия футболист и треньор го виждат на стадиона да смуче близалка вместо цигара. Оттогава продажбите на бонбони в Испания са се увеличили 7 пъти. През същия период компанията на Бернат започва да работи върху създаването на шоколади за възрастни. Резултатите от пазарни проучвания показват, че те предпочитат освежаващите вкусове пред сладките.

Великият футболист и треньор Йохан Кройф на стадиона. Снимка: Getty Images

СВЕЖИЯТ ПОЛЪХ, РАЗШИРЯВАНЕ И КУПУВАНЕ

Бащата предава управлението на сина си през 1991 г. и се пенсионира. Така синът на Енрике Бернат -  Хавиер, поема производството на мини бонбоните, без захар – Smint. Малкият ментов бонбон с триъгълна форма и буквата S в средата се появява през 1994 г. и веднага печели сърцата на клиентите. Успешно стартираната маркетингова кампания със слогана „Няма Smint, няма и целувка” прави така, че в продължение на 6 години Smint е символ на свежия дъх. Що се отнася до детските близалки Chupa Chups, компанията също не спира дотук. Появяват се бонбони с дъвка във вътрешността, сладкиши, които боядисват езика в различни цветове, и бонбони, които се пръсват в устата. Почти всяко дете поне веднъж се е запитало защо клечките на бонбоните са кухи.  Много просто – те могат да се използват за подсвирване или вместо сламка за пиене на сок. Всъщност, според идеята на Бернат, основната цел на дупката е в случай на неволно поглъщане, тя да позволи на детето да диша, докато лекарите не окажат първа помощ. През 1998 г. заводи на Chupa Chups се появяват в Бразилия, а през 2000 г. в Канада и Южна Корея. Общият оборот се увеличава значително благодарение на стратегия за диверсификация, както чрез откриване на нови бизнес линии, така и чрез разработване и пускане на нови продукти. По това време марката има 12 фабрики в 9 страни, а приходите възлизат на около 450 милиона евро.

През 2001 г. продажбите на близалки рязко спадат. Това се дължи на криза на вътрешното управление, голям дълг поради високи финансови разходи и силна  конкуренция от Wrigley, Cadbury-Kraft и Nestlé. През 2006 г. италианско-холандският концерн Perfetti Van Melle постига споразумение с наследниците на Бернат за купуване на марката Chupa Chups. Сумата на сделката е 400 милиона евро. По това време компанията вече притежава марки като Mentos и Fruittella. С идването на нов висш мениджмънт Chupa Chups вече има талисман - парцалената кукла Chupa Chuck. Днес близалките Chupa Chups се продават в повече от 160 страни по света.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ