Неизвестно за известните: Изобретателят с куп открития Жилет забогатява едва с първата в света еднократна самобръсначка

Снимка: Shutterstock
Снимка: Shutterstock

Повечето от нас свързват името Gillette със самобръсначки и бръснарски ножчета. Малцина обаче знаят, че тази марка първа въвежда модела на еднократна употреба при продуктите за лична хигиена и то, именно при самобръсначките. А това изглежда абсурдна идея за потребителите в началото на ХХ век. Кинг Кемп Жилет, основателят на компанията, която носи неговото име, доказа, че големите пари могат да се правят от дребни битови предмети –  евтини, но използвани всеки ден.

Изобретатели и пътувания

Кинг е роден през 1855 г. в град Фон дю Лак, щата Уисконсин. Баща му притежава малък магазин за продажба на строителни материали. Той обича да изобретява различни неща и подобрява всичко, до което може да се докосне. Но през 1871 г. в магазина избухва пожар. След това бедствие бащата на Кинг решава да напусне родния си град и да се премести със семейството си в Ню Йорк. Когато Жилет-младши навършва 16 години, той е нает като търговски агент в компания, която, подобно на баща му някога, се занимава с продажба на строителни материали.

Кинг Жилет пътува из Америка в продължение на много години, като се посвещава на тази работа и натрупва богат търговски опит. Това всъщност много му помага в бъдещата работа. Но дейостта в търговския сектор не пречи на Кинг да проявява и таланта си на изобретател, който наследява от баща си. Той прави оригинален механизъм на бутало, втулка за кран за вода, няколко вида електрически проводници и израбтва клапани от мека гума. Жилет-младши патентова всичките си изобретения, но това не му носи много пари. Кинг обаче непрестанно търси нещо, което да революционизира пазара.

Голямото бъдеще

Голямото бъдеще пред него започва през лятото на 1895 г. Една сутрин, докато се бръсне, Жилет открива, че бръсначът му отново се е затъпил, което означава, че трябва да бъде занесен пак на точилар, а това е загуба на време и пари. И точно в този момент в банята го осенява идеята каква трябва да бъде идеалната самобръсначка - лека, винаги остра и безопасна.

Бъдещият „Цар на самобръсначките“ за първи път започва внимателно да разглежда бръснача и разбира, че работната му част е само тънко острие, а останалото е необходимо единствено, за да бъде държан бръсначът в ръце. По това време дръжката е била изработена от скъпа стомана, украсена с резби, а всъщност е маловажна и ненужно луксозна. Кинг Жилет се замисля как да изобрети по-икономичен начин за държане на острието и директно да увеличи експлоатационния му живот, а и дори да премине към сменяеми евтини остриета. Така му хрумва идеята за острие, заточено от двете страни и поставено върху евтина Т-образна дръжка. Потенциалните купувачи са зрели мъже, независимо от тяхното ниво на богатство и образование.

Жилет започва да експериментира, но се сблъсква с факта, че индустрията от онова време не е създала тънката, издръжлива и евтина стомана, необходима за новия вид самобръсначка. Търсенето на подходящия материал продължава 6 години. Кинг Жилет се среща с всички точилари в Бостън и Ню Йорк. Той посещава всички специализирани магазини, като се опитва да разбере как да направи тънката стомана по-твърда и при каква температура е най-добре да я закалява, за да избегнете огъване на острието.

Но, уви, дори специалисти от реномирания Масачузетски технологичен институт /MIT/ са безсилни по този въпрос. Приятелите на Жилет-младши го съветват просто да се откаже от идеята за нова самобръсначка.

Тънкостите на острието

Пътят обаче може да бъде овладян единствено от тези, които продължават напред, така че през 1901 г. съдбата събира Жилет с машинния инженер Уилям Никерсън, който изобретява технологията за укрепване и заточване на стоманена лента. След като стават партньори, Кинг и Уилям патентоват Т-образната безопасна самобръсначка и основават American Safety Razor Company, която през лятото на 1902 г. е преименувана на Gillette Safety Razor Company.

Себестойността за създаване на бръсначките обаче е висока, така че партньорите се нуждаят от капитал за производството си. По тази причина те пускат акции на компанията си на Нюйоркската фондова борса за сумата от 5000 долара. Но тези пари не стигат за дълго и на компанията Gillette се налага да привлече инвеститори извън фондовия пазар.

Така през 1903 г. започва масовото производство на новите самобръсначки. През първата година те успяват да продадат само 51 поставки и 168 остриета /ножчета/. Кинг прави всичко възможно да задържи инвеститорите, като ги уверява, че мащабното промотиране на новия продукт ще отнеме време. Обаче още през 1904 г. повече от 100 хиляди американци вече купуват новите продукти на компанията Gillette, а до 1908 г. печалбата ѝ надхвърля 13 милиона долара.

През следващите две години Кинг Жилет става милионер благодарение не само на изобретяването на самобръсначките, но и на опита си в търговията. До 1906 г. той създава дистрибуторска мрежа, която обхваща не само Съединените щати, но и европейските страни и подновява патента си за създаването на самобръсначки за еднократна употреба, което позволява на компанията му да остане монополист на пазара за доста дълго време.

Големият удар през Първата световна война

Започналата през 1914 г. Първа световна война дава неподозиран тласък на бизнеса на Жилет. Командването на американската армия да е заинтересувано от купуването на безопасни самобръсначки. Така че Gilletteт успяват лесно да подпишат договор за доставка на продукцията в армейските редици.

До края на 1918 г. компанията Gillette е продала на военните 3,5 милиона поставки и 32 милиона ножчета. В допълнение към печалбата, компанията си прави реклама, за която може само да се мечтае. Завърналите от фронта и свикнали с безопасната самобрасначка хиляди мъже, в мирния живот вече усещат липсата на продуктите на Gillette. Когато Кинг Жилет навлиза в седмото си десетилетие, той решава да се пенсионира. Затова продава значителна част от акциите си и си купува имение с портокалови плантации в Калифорния, където прекарва остатъка от живота си. Умира през 1931 г. Пет години преди смъртта си Кинг Жилет казва по време на честването на 25-ата годишнина на компанията Gillette: „Не познавам друг продукт за всекидневна употреба като нашата безопасна самобръсначка. По време на пътуванията си я срещах навсякъде - от рибарско селище в Северна Норвегия до пустинята Сахара“.

От ежедневно мъчение до нови ултра удобни модели

Дори и в най-смелите си мечти обаче Жилет едва ли е предполагал колко купувачи ще има изобретението му. Той превърна бръсненето от ежедневно мъчение в лесна, ненатоварваща процедура. Системата Gillette Atra, която е първата в света с подвижна глава, е създадена през 1977 г. През 1985 г. компанията пуска бръсначката Atra Plus с лента за овлажняване на кожата, разположена над редицата остриета.

През 1990 г. потребителите се срещнаха с модела на самобръсначка Sensor, който има напредичав за времето си стоманен дизайн и двойно наточена подвижна глава.

През 1995 г. Gillette пуска на пазара първата в света самобръсначка с пет микрогребена, които "опъват" кожата за по-добро бръснене. През 1998 г. се появява системата за бръснене Mach3 с 3 ножчета в касета и 5 микрогребена. През 2003 г. е пусната модификация на Mach3 - Mach3 Turbo. Новият продукт има 10 микрогребена вместо пет, както и нови Antifriction остриета. Дизайнът на дръжката също е актуализиран. През 2004 г. е пусната системата Mach3 Turbo с режим на вибрация, захранвана от батерия, която е наречена M3Power.

През 2005 г. The Procter & Gamble Company купува Gillette заедно с неговите дъщерни компании Oral-B, Duracell и Braun за 57 милиарда долара. Оттогава марката се превръща в подразделение на P&G.

Загубите от небръснатите

В края на второто тримесечие на 2019 г. P&G отчита загуби от 5 милиарда долара. Компанията обяснява слабите резултати с преоценка на стойността на бизнеса на Gillette (- 8 милиарда долара). „Спадът в бръсненето сред мъжете доведе до спад на пазара на ножчета и самобръсначки“, обясни тогава главният финансов директор на P&G Джон Мьолер. Пазарът се е свил с повече от 11% в САЩ през последните пет години -  от 2,4 милиарда долара през 2015 г. на 2,2 милиарда долара през 2018 г., според оценка Euromonitor. P&G отбеляза, че е станало по-лесно за мъжете да не се бръснат през работната седмица. „В днешно време никой не те съди, че си небръснат; това не се смята за признак на мързел или неуважение“, каза Масимилиано Меноци, вицепрезидент на северноамериканското подразделение на Gillette. Според проучване, проведено от Gillette за поведението на потребителите в развитите пазари, мъжете са започнали да се бръснат 2-3 пъти седмично, въпреки че преди 10 години са го правили почти всеки ден.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ