Неизвестно за известните: Водачи на рикши в Тайланд дават идеята за енергийната напитка Red Bull

Неизвестно за известните: Водачи на рикши в Тайланд дават идеята за енергийната напитка  Red Bull

Дитрих Матешиц е роден на 20 май 1944 г. в град Щирия в Югоизточна Австрия. Още от детството си той има весел нрав, но му липсва усърдие в учението. Очевидно Дитрих запазва това свое качество и в студентските си години. Той посещава лекциите редовно, но никога не пропуска и забавленията. Това може би е причина Матешиц да получи диплома по маркетингови комуникации от Търговския университет във Виена, едва на 28-годишна възраст.

Дитрих Матешиц. Снимка: Getty Images

БИЗНЕС НАЧИНАНИЕ

След това обаче той сериозно се замисля за бъдещето си и започва стаж в компанията Unilever. Тъй като Дитрих има много оригинални идеи, поверяват му PR кампания за домакински препарати. Следващата стъпка в кариерата му е германската компания Blendax.

 По време на бизнес пътуване до Тайланд, Дитрих забелязва, че неуморните водачи на рикши в Банкок постоянно пият напитка от невзрачни бутилки с надпис Krating Daeng („Червен бик“). Това е тонизираща смес от кофеин, захар и таурин. Оказва се, че това не е нещо необичайно за Азия. В Япония, например,  фармацевтичната компания Taisho Pharmaceuticals произвежда своя собствена версия на енергийна напитка, наречена Lipovitan D, още от 70-те години на миналия век, а собственикът на компанията е спечелил милиони от нея. На западния пазар обаче няма нищо подобно. Матешиц опитва Red Bull /англ. Червен бик/ и е изненадан от тонизиращия ѝ ефект. В добавка на това, е зарадван, че производствената компания в Япония TC Pharmaceuticals принадлежи на неговия приятел Чалео Ювида. Дитрих веднага го кани да сключат договор за доставки в Европа.

През 1984 г. той напуска Blendax, за да се заеме с бизнеса. Матешиц и Чалео основават Red Bull GmbH в град Фушл ам Зее (Австрия), като инвестират 500 хиляди долара в компанията. Всеки получава по 49% от акциите, а други 2% отиват при сина на Ювида. Малко хора вярват в успеха на Матешиц в производството, дори повечето му познати са на мнение, че той прави грешка.

Дитрих и Чалео наистина преодоляват много трудности. Те трябва да убедят австрийското министерство на здравеопазването, че напитката е безопасна за здравето и трябва да чакат дълго време лиценз за продажба в страната. Усъвършенстването на рецептата за напитката отнема три години. Матешиц оставя кофеина и таурина в първоначалните пропорции, но намалява количеството захар и добавя повече газираност. Въпреки това фабриките за безалкохолни напитки отказват да приемат новия продукт за производство. Причината е, че мениджърите им не вярват в успеха.

АГРЕСИВНА РЕКЛАМА

Снимка: Shutterstock

Накрая един от тях - Роман Раух, се съгласява да поеме риска, а приятелят на Матешиц и собственик на рекламна агенция на непълно работно време, Йоханес Кастнер, измисля образите на двата бика и легендарната фраза „Red Bull ти дава крила“.

През 1987 г. енергийната напитка влиза в продажба, но никой не се интересува от нея. Дитрих Матешиц и Чалео Ювида трябва да създадават пазара на енергийни напитки от нулата, но им липсва опит, така че компанията работи на загуба в продължение на три години.

Тогава Дитрих решава да използва агресивен маркетинг. Той забранява на магазините да съхраняват кутиите  Red Bull в разделите за безалкохолни напитки, осъзнавайки, че губи в конкуренцията с далеч по-известните Pepsi и Coca-Cola. Освен това той увеличава цената на напитката, като обяснява на партньорите си, че така ще подчертае качеството и ексклузивността на продукта. В същото време той раздава кутии Red Bull на студентите абсолютно безплатно. Маташиц се обзалага, че младите хора ще използват енергийната напитка за приготвяне на различни коктейли. По-късно Дитрих признава, че работата със студентите се е превърнала в един от факторите за успеха на марката. В същото време той рекламира напитката в нощни клубове и барове.
В Австрия Red Bull изведнъж става напитка номер 1, но Матешиц смята, че завладяването на местния пазар е само началото и е необходимо активно да се подготви за експанзия извън страната. През 1992 г. марката навлиза на външния пазар, а първите страни, в които Red Bull идва, са Унгария и Словения. Маркетингът не се е променил - фокусът все още е върху студенти, младежи и нощни клубове.

МЕЖДУНАРОДЕН ПАЗАР

След още 2 години енергийната напитка започва да се продава в Германия. Отново възникват проблеми с получаването на лицензи за търговия, но това е само от полза на предприемчивия бизнесмен. Поради популярността на Red Bull в Унгария и Словения, тя започва да се внася от потребителите контрабандно в Германия, така че забраната само увеличава търсенето на напитката.

През същата 1994 г. навлиза на британския пазар. Тук Матешиц прилага друга нетрадиционна стратегия. Компанията наема група студенти, които карат скъпи коли до различни градове и раздават безплатни енергийни напитки на всеки, който иска да ги опита. Всички коли са брандирани и носят гигантски кутии, закачени на багажниците.

В САЩ Red Bull започва да се продава през 1997 г., но само в един щат - Калифорния.

Поради високото съдържание на кофеин и таурин и това че последствията от консумацията на такава смес все още не са напълно проучени, продажбата на Red Bull е забранена във Франция и Дания през 2001 г. Но през април 2008 г. "Red Bull" се появява на рафтовете на френските магазини, тъй като тауринът в състава му е заменен с аргинин.

ИНВЕСТИЦИИ В СПОРТА

Снимка: Getty Images

Red Bull е един от най-големите собственици на спортни активи. През 2000-те години Дитрих Матешиц започва да придобива спортни отбори. Първо се интересува от Формула 1. През 2004 г. той купува само за един долар от Ford Motors, които са загубили интерес към състезанията,  отбора Jaguar Racing. Същевременно обещава да инвестира около 400 милиона долара в него за три години. По-късно отборът е преименуван на Red Bull Racing.
През 2005 г. Матешиц купува друг отбор - Scuderia Torro Rosso, като четири години по-късно става негов единствен собственик. Scuderia Torro Rosso дава път на младите пилоти към Формула 1. Инвестициите в отбори се изплаща – Red Bull Racing печели четири шампионата при конструкторите и е четирикратен световен шампион, а Scuderia Torro Rosso се трансформира в Scuderia AlphaTauri Honda и се състезава във Формула 1 от 2020 г.

Red Bull притежава и футболни клубове. „Ред Бул Залцбург“  става 11-кратен шампион на Австрия, седемкратен носител на Купата и полуфиналист на Лига Европа на УЕФА. „РБ Лайпциг“, който играе в  Бундеслига, е един от най-силните отбори в Германия. В допълнение към Формула 1 и футбола, Red Bull спонсорира рали шампионати, въздушни състезания, парапланеризъм, хокей, свободен стил мотокрос, улични състезания, брейкданс и австрийския отбор по биатлон.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ