Неизвестно за известните: Моделиер се разминава с архитектурата, но изобретява нова метална сплав

Неизвестно за известните: Моделиер се разминава с архитектурата, но изобретява нова метална сплав

Модната къща Versace е основана от Джани Версаче. Той е роден на 2 декември 1946 г. в южна Италия, в град Реджо де Калибрия, в семейството на собственик на магазин за дрехи. Джани има брат Санто, сестра Донатела, а другата му сестра Тина умира още като тийнейджърка от инфекция. Като дете модният дизайнер помага на баща си да подрежда дрехите, а на майка си  - да избира аксесоари за клиентите. След това самият той вниква в кройките и материите.

НЕСБЪДНАТИ РОДИТЕЛСКИ МЕЧТИ И НОВ ПЪТ

Джани Версаче със сетра си Донатела. Снимка: Getty Images

Джани обича да рисува, баща му дори си мисли, че ще стане архитект. Нещата тръгват дори в тази посока. След като завършва училище Версаче постъпва във факултета по архитектура. Но бързо осъзнава, че това няма да му донесе удовлетворение. Освен това майката иска Джани да е зает в семейния магазин. Така той напуска колежа и се съсредоточава в бизнеса. Това продължава до 25-годишната му възраст, но след това Версаче развива творчески амбиции и отива в столицата на италианската мода Милано. Той си намира работа при трима известни модни дизайнери едновременно, пътува из страната, организира ревюта и помага за създаването на колекции от дрехи. Но в същото време мечтае да отвори собствена модна къща.

През февруари 1972 г. Джани е потърсен от Салваторе Киодини и Ецио Никозия, собственици на компанията за облекло Florentine Flowers. Те имат нужда от лятна колекция и решават, че Версаче може да им помогне. Той отива в Милано и се захваща за работа. Колекцията му става популярна, той печели 4 милиона лири от поръчката и се сдобива с кабриолет Volkswagen.

Джани продължава сътрудничеството си с Florentine Flowers и скоро пуска есенни и зимни колекции. В същото време започва да си сътрудничи и с други марки. Сред тях са Santa Margherita, Genny, Callaghan and Complice.  С последната той получава собствен лейбъл – Complice Versace. Под този бранд, през 1974 г. той разработва колекция от естествена кожа.

МЕДУЗА ГОРГОНА И ЗВЕЗДНО НАШЕСТВИЕ

През пролетта на 1978 г. Джани представя първата си лична колекция дрехи – това са чувствени, луксозни тоалети с дълбоки деколтета и къси поли, които подчертават женската фигура. Същата година модният дизайнер регистрира търговската марка Gianni Versace и тържествено открива първия бутик на Via della Spiga в Милано.
 Емблемата на модната къща е каменната глава на Медуза Горгона, която символизира фатална красота и едновременно с това класическа древност. През същата година е пусната и линия мъжки дрехи. Санто и Донатела идват да помогнат на брат си. Санто стана финансов директор, а Донатела - директор „Връзки с обществеността“.

През 80-те години на миналия век модната къща Versace провежда ревютата си едно след друго и всяка колекция се превръща в сензация, защото отсъства страхът да се експериментира с кройките. Но популярността на Версаче е била свързана и с факта, че всеки път, когато моделите излизат на подиума с дрехи на марката, това се превръща в шоу с музиканти и хореографи. Така в ревютата участват най-известните тогава модели -  Наоми Кембъл, Клаудия Шифър, Линда Еванджелиста. Сред клиентите на блестящия майстор са били принцеса Даяна, Чарлийз Терон, Мадона, Елтън Джон, Стинг и много други известни личности.

Младият Версаче в дома си. Снимка: Getty Images

Според Версаче модата трябва да бъде капризна и екстравагантна. Своите възгледи той въплащва в колекции, които нарушават каноните и устоите. Стилът на Версаче често е критикуван. Например, в Лондон той е смятан за вулгарен, а Армани обвинява дизайнера, че е превърнал висшата мода в нещо развратно и покварено. Но критиките не попречват на Versace да отваря магазини в различни страни по света. Успехът и доходите на дизайнера нарастват, а снимки от ревютата изпълват модните списания.

През 1982 г. Джани Версаче получава наградата L'Occhio d'Oro за своята дамска есенно-зимна колекция. Именно тук е въведена знаменитата „металическа дреха“. Но има и съществен недостатък – тя е много тежка, което е неприемливо за дамска колекция. С подкрепата на германски експерти, Джани започва да създава нов материал. Процесът отнема няколко месеца, а резултатът е оротон - трикотаж, инкрустирана със сплав от алуминий и месинг.

През 1988 г. Версаче открива първия си бутик в Мадрид в сграда с площ от 600 квадратни метра. Европа и Азия стават интересни пазари за марката в началото на 80-те години. В същото време компанията Versace започна да се интегрира на американския пазар. Първият магазин е в района на Маями през 1981 г., а до 1989 г. той създава костюми за спектакли на операта в Сан Франциско, както и за телевизионния сериал „Полицаите на Маями“.

Активното разрастване на компанията привлича вниманието на анализаторите. Те отбелязват главно гъвкавостта на производството и управлението на Versace. Експертите казват, че мениджмънтът ѝ е склонен да взема решения със светкавична скорост, което в индустрия, където стиловете и модните прищявки се променят за една нощ, е конкурентно предимство. През 1994 г. Европа остава най-големият пазар на компанията, като на нея се дължат половината от годишните ѝ приходи.

През същата година Санто и Джани Версаче обявяват, че ще направят Съединените щати свой основен експортен пазар и ще увеличат продажбите там до 30%, като Северна Америка ще се равнява на 20%. Те планират да постигнат тази цел, като създадат дъщерно дружество в Съединените щати и отворят девететажен бутик в Ню Йорк.

ОНКОЗАБОЛЯВАНЕ И СЕРИЕН УБИЕЦ - МАНИАК

Джани Версаче на вилата си с приятелка. Снимка: Getty Images

През 1993 г. Джани е диагностициран с рак, но дори по време на лечението той продължава да работи. Година по-късно представя колекцията бижута Atelier, а след това се появи и козметичната линия Versace Make-Up. След 3 години борба, Версаче преодолява болестта. Той е изпълнен с ентусиазъм. Плановете на компанията включват първично публично предлагане на акции  (IPO), за което тя започна да се подготвя още през 1986 г. Версаче заяява в медиите, че се надява търсенето на акции на Versace да бъде сравнимо с търсенето на колекции дрехи. Те планирали да листнат компанията на Нюйоркската фондова борса.

Но идва злополучната сутрин на 15 юли 1997 г. Джани Версаче е във вилата си в Маями Бийч. Той излиза, за да си купи няколко нови списания и, за съжаление, остава без охрана. Вече се връща, когато изведнъж прозвучават изстрели, които се оказват фатални и  слагат край на живота на 50-годишния моден дизайнер. ФБР бързо идентифицира убиеца като Андрю Кунанън. Когато местоположението му е  установено, екипът по залавянето пристига и го намира застрелян с пистолета, с който е убил Джани.

Преждевременната смърт на Джани Версаче е завършекът на поредица от убийства, извършени от 27-годишния Андрю Кунанън. В края на април 1997 г. в Минеаполис, Минесота Кунанън убива Джефри Трейл. Всички събрани от полицията доказателства водят към Андрю Кунанън, който е добре познат в гей общността на Калифорния. Третата жертва на Кунанън е строителният предприемач Лий Майглин, който е открит с прерязано гърло в гаража си. Четвъртата му жертва е 45-годишният Уилям Рийз от Ню Джърси. Кунанън открадва червения пикап Шевролет на Рийз, с който се изплъзва от полицията. Продължава да върлува из района, отнемайки хладнокръвно човешки животи като по учебник. Или по-скоро по сценарий на холивудско криминале и това продължава до самоубийството му.

ПРОБЛЕМИ И ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ

Снимка: Getty Images

След смъртта на Джани, контролът над компанията преминава в ръцете на племенницата на Версаче -  Алегра, сестра му Донатела и брат му Санто. Те притежават съответно 50%, 20% и 30% от акциите на марката. 
Първичното публично предлагане се провежда и в резултат на това компанията набира 550 милиона долара. Смяната в ръководството не е безболезнена, което довежда до спад в продажбите и подхранва слуховете за съмнително бъдеще на модната къща. Между 1998 и 2001 г. компанията е харчила повече, отколкото е печелила. Стига се дотам, че започва продажба на недвижими имоти, принадлежащи на Джани, както и 25 произведения на Пикасо от неговата колекция.

През 2002 г. продажбите на компанията спадат с 4 милиона долара. През 2004 г. някои дистрибутори отказват да предлагат продукти на Versace и модната къща натрупва дългове в размер на 143,8 милиона долара. Колекцията от висша мода на компанията е спряна. Последвана е от колекцията Versus. Продават лицензи за производство на часовници, парфюми и други аксесоари. Донатела е зависима от наркотици и пластична хирургия, а Санто е в тежка депресия. Дъщерята на Донатела се разболява от анорексия няколко години по-късно и се подлага на лечение.

След корпоративната криза от 2001-2002 г., през 2003 г. изпълнителният директор Фабио Масимо Качатори започва възстановяването на компанията. От 2004 г. Джанкарло Дирисио от IT Holding е изпълнителен директор на групата. През юли 2009 г. Джанджакомо Ферари от Jil Sander Group е назначен за новия главен изпълнителен директор на компанията. Донатела успява да запази наследството на брат си, като същевременно внася собствен стил и визия за марката. Тя въвежда нови технологии в процеса на дизайн и производство, което позволява да остане в крак с времето и да привлича млада аудитория.

 Днес, брандът продължава да бъде един от най-влиятелните и уважавани в света. Със своята способност да се адаптира и иновира, марката остава актуална и значима, като продължава да дефинира тенденции и да вдъхновява дизайнери и модни ентусиасти по целия свят.  Versace следва модните тенденциии активно работи върху въвеждането на устойчиви практики в своята дейност. Марката се ангажира с намаляване на отпечатъка си върху околната среда и подкрепя различни инициативи за устойчиво развитие. Това включва използването на екологични материали и подобряване на производствените процеси, за да се гарантира, че продуктите са не само красиви и качествени, но и отговорни към природата и обществото.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Медведев: Никой не може да гарантира безопасността на Киев, ако Украйна атакува Москва на 9. май
Сръбският президент Александър Вучич приет по спешност в болница в Белград
Опитват се да ви манипулират?
Нови открития за силата на ензимите могат да променят биохимията
Физическата активност намалява риска от деменция, инсулт и депресия
Тото Волф: Устойчивите горива във Формула 1 се оказват по-скъпи от очакваното
Индия забранява вноса от Пакистан след смъртоносно нападение срещу туристи в Кашмир
Шест мощни прозрения, които ще разкрият най-дълбоките желания на клиентите ви