Неизвестно за известните: Въображението на инж. Кутараги и свирепа война в гейминг индустрията създават прочута игрова конзола

Неизвестно за известните: Въображението на инж. Кутараги и свирепа война в гейминг индустрията създават прочута игрова конзола

PlayStation се смята за революция, която е поставила началото на ерата на съвременните видеоигри. В края на 80-те години на миналия век Nintendo управлява света на игрите. Sega не е била популярна по това време, а Sony е смятала видеоигрите за модна прищявка, а не за печеливш продукт.

ДОГОВОР И ШУМЕН СКАНДАЛ

През 1983 г. Nintendo подписва договор със Sony за доставка на аудио процесора SPC700 за Super Nintendo Entertainment System - втората им конзола, базирана на касети. Самата Sony по това време е фокусирана върху основния си технологичен бизнес, но през 1986 г. разработва диск, който може едновременно да възпроизвежда компресирано аудио, видео, графика и данни. Това позволява на разработчиците на игри да използват по-усъвършенствана графика и звук, достъпни чрез файлове с данни на един диск.

След като научава за тази нова технология, Nintendo се обръща към Sony, за да започнат разработването на CD-ROM- добавка за Super Nintendo, като планират да я направят първата конзола, базирана на диск. Преди PlayStation, конзолните игри се правят предимно на касети, доста скъпи са и отнемат време за производство. Освен това, 3D и видеоигрите с пълно движение изискват големи файлове и технологии, което е скъпо, така че бизнесът не е печеливш.

Така през 1988 г. Sony и Nintendo се обединяват, за да създадат конзола, базирана на диск, наречена Nintendo Playstation, която е собственост на Nintendo. Тя може да играе игри както от касети, така и от CD-та, да слуша музика и да гледа филми. В допълнение към сделката, която са подписали през 1988 г., Sony разработват основния аудио чип за Super NES върху касетата - ключов елемент от системата. Но той е проектиран по такъв начин, че играта да работи само с помощта на скъпите инструменти за разработка на Sony. Това може да остави Nintendo на милостта на Sony, която също така запазва всички права върху чипа. Всичко това накара ръководителите на Nintendo да поставят под въпрос сделката.

На конференцията CES през 1991 г. Sony обявява Nintendo Playstation. На следващия ден Sony научава, че Nintendo едностранно е прекъснала връзките си с компанията, обявявайки на пресконференция, че ще пусне следващата си конзола в партньорство с Philips. Това е най-шумният конфликт в гейминг индустрията по това време. Nintendo не само се изправя пред правни последици за нарушаване на договора си, но може да си навлече и сериозна негативна реакция от японската бизнес общност. Нарушен е  неписан закон, според който една японска компания не трябва да действа срещу друга в полза на чуждестранен играч.

Ръководството на Sony приема това като лична обида и се обръща към висшето ръководство на Sega с предложение за сътрудничество. Sega обаче отказа, защото разработва собствена игрална конзола -  Sega Saturn. Това води до грешка, тъй като Sony решава да продължи да разработва технологията, за да създаде своя собствена конзола.

ДЪЩЕРЯ И ДИСКОВЕ

Снимка: Getty Images

PlayStation е плод на въображението на Кен Кутараги - инженер в Sony Computer Entertainment, който по-късно става главен изпълнителен директор и председател. Той се заинтересува от видеоигрите, докато гледа дъщеря си да играе на домашната си конзола NES. Идеята на Кутараги е да създаде машина, която да позволи на обикновените хора да се наслаждават на аркадното изживяване, без да напускат домовете си. Това означава конзола с 3D графика, което по онова време изглежда като квантов скок спрямо 2D графиката на Sega и Nintendo.

Докато 3D графиката трябва да бъде предимството на конзолата, тайното оръжие на Sony е използването на евтини CD-та, вместо скъпи касети. Блестящите пластмасови „гевречета“ ще убедят по-широката гейминг индустрия да заложи на PlayStation. Поне на това се надява Sony. Използвайки технологията, разработена за SNES, Sony започва да работи върху това, което в крайна сметка ще се превърне в емблематичната PlayStation.

След като Nintendo разбира, че Sony използва технологията, която са разработили като част от партньорството си, се опита да спре дейността върху системата, като завежда дело срещу Sony. Съдът отсъжда в полза на Sony, на която е позволено да продължи разработката. През декември 1994 г. PlayStation 1, известна още като PSOne, е пусната официално в Япония. Тя става хит, защото повечето от игрите ѝ са в 3D. Първоначалната цена на дребно е 37 000 йени, или 387 долара, и в цяла Япония се образуваха дълги опашки, като през първите 30 дни са продадени над 300 000 бройки.

PlayStation изглежда много различно от Saturn. Saturn е бежов и обемист, докато PlayStation е тънък, елегантен и сив, с революционен контролер, който е години по-напред от SNES-подобния контролер на Saturn. Новият джойстик на PS му осигурява добър контрол с два бутона за рамо -  общо осем. Две удължени лостчета също добавят нов елемент на контрол. PS1 е една от първите конзоли с 3D графика и първата CD-ROM конзола, която спечели световна популярност. PlayStation може да възпроизвежда не само официални игри, но и музикални CD-та, а по-късно и видео CD-та, които са предшествениците на DVD-тата. Това я прави не само най-мощната, но и най-универсалната система за своето време.

УСПЕХ В САЩ

Кен Кутараги. Снимка: Getty Images

Към средата на 1995 г. Sony твърдо се насочва към американския пазар, създавайки Sony Computer Entertainment of America, със седалище във Фостър Сити, Калифорния, в сърцето на Силициевата долина. Electronic Entertainment Expo (E3) се провежда в Лос Анджелис през май 1995 г., където компанията прави огромно впечатление на посетителите с щанд за 4 милиона долара и изненадваща поява на Майкъл Джексън. PS е кулминацията на шоуто, побеждавайки Saturn на Sega и Virtual Boy на Nintendo.

PlayStation е пусната на пазара в Съединените щати през септември 1995 г. и пожънва незабавен успех. Въпреки че се продава на дребно за 299 долара, тя е със 100 долара по-евтина от Sega Saturn. При пускането ѝ на пазара вече са продадени над 100 000 бройки и 17 игри. Магазините в цялата страна отчитат продажби и много игри и периферни устройства, включително контролери и карти с памет, са разпродадени. В рамките на четири месеца в Съединените щати са продадени 800 000 бройки. Това е шок за гейминг индустрията, защото дори Apple не успява да пусне игрална конзола, докато Sony го прави. През същата 1995 година Nintendo прекратява връзките си с Philips и пуска своя собствена 3D игрална конзола -  Nintendo 64. Но тъй като компанията все още се придържа към формата на касетите, това неизбежно води до провал.  Първоначалната маркетингова стратегия на Sony е насочена към по-възрастна аудитория, докато тази на Nintendo е насочена към деца на възраст от 8 до 16 години. Със слогана „UR Not E“ и 40 милиона долара, похарчени за маркетинг, Sony бързо се позиционира като лидер на пазара. За тази цел компанията спонсорира музикалните награди на MTV през 1995 г.

Преди да навлезе на американския пазар, Sony продава над един милион PlayStation само в Япония, а година по-късно, през 1996 г., по целия свят са продадени над 7 милиона PlayStation. От тях около 2 милиона конзоли са в САЩ.  Дори след като Sony пука PlayStation 2, компанията продължава да поддържа оригиналната PlayStation. След 6 години Sony спира да я произвежда, като общо са продадени 102 милиона конзоли. Но създаването на PlayStation изисква повече от просто конзола и игри. Нуждае се от марка, идентичност. И трябваше да бъде създадена от хора, които разбираха, че конзолата е нещо повече от пластмасова кутия с чипове в нея. Екипът на Sony вижда PlayStation не като физическа конзола, включена в телевизор, а като начин на живот. Подобно на музиката, игрите имат своя собствена култура, естетика и идентичност. А идентичността на PlayStation нямае да се съобрази с образа на подходяща за деца конзола, проектиран от Nintendo.

Sony трябва да докаже, че PlayStation не само предлага качество, но и изживяване, което не може да се получи никъде другаде. С по-евтиния CD формат, компанията успява да насърчи разработчиците да поемат смели творчески рискове и да експериментират извън установените жанрове. В резултат на това PlayStation бързо се превръща в дом на едни от най-иновативните гейминг творения.

PlayStation и Sony започват да предлагат не само разнообразие от съдържание, но и реално да създават нови жанрове. Да направят игрите нещо, което не са били преди. По това време това са бойните игри, състезателните игри и ролевите игри, тоест ключови категории. Те се нуждаят от главен герой, талисман. Nintendo има Mario, Sega има Sonic, а за Sony този герой е Crash Bandicoot. Crash Bandicoot показа, че PlayStation възприема различен подход към установените основни видеоигри. Но други разработчици на Sony изследваха непознати територии. Докато Sega Genesis и Super Nintendo процъфтяваха с платформинг и бойни игри, някои от най-големите успехи на PlayStation са в приключенията и ужасите

 ТАЙНА СРЕЩА С БИЛ ГЕЙТС

Бил Гейтс. Снимка: Getty Images

До 1999 г. компанията е завладяла изумителните 60 процента от пазара на видеоигри в САЩ. Тя е безспорният крал на конзолите от пето поколение. Позицията ѝ е толкова силна, че лесно издържа на конкуренцията от новия, по-усъвършенстван Dreamcast на Sega. Но PlayStation 1 не може да съществува вечно. С целия си нов опит начело на новото хилядолетие, Sony започва да разработва планове за наследник. Въпреки успеха на оригиналната PlayStation, някои ръководители на Sony не виждаха наследник като сигурно нещо. През 1999 г., докато Кутараги планира PlayStation 2, той е убеден да се срещне с Бил Гейтс.

На тайна среща през май 1999 г. екипи от Sony и Microsoft обсъждат пускането на онлайн игрална конзола. Компаниите се срещат отново през юли, но разговорите скоро се провалят, съобщава тогава The Wall Street Journal. Нито Гейтс, нито Кутараги коментирт защо не са успели да постигнат споразумение и Sony се връща към разработването на PS2. Идеята за PlayStation 2 е проста - да се направи същото като PSOne, но по-добре. Новата конзола ще тласне технологиите напред по начин, който коренно ще промени опциите, достъпни както за разработчиците, така и за геймърите. За PlayStation това е CD-ROM. За PlayStation 2 това еDVD. Точно както CD-тата позволиха на разработчиците да преминат отвъд касетите, DVD-тата позволяват много по-амбициозни игри. Това започна пътя към огромните, кинематографични екшън игри, които определят PlayStation днес. За разлика от бурните и експериментални дни на оригиналната PlayStation, днешната Sony е много по-предпазлива и избягва риска. Само дни след като Sony пуска PlayStation 2, Microsoft обявява собствената си игрална конзола, Xbox. Двете компании започват ожесточено съперничество за доминация на конзолата. Но това е съвсем друга история.

Днес терминът PSOne, или PlayStation One, се е разширил, за да включи оригиналната конзола PlayStation, както и актуализирания модел. Докато игрите стават все по-визуално усъвършенствани, а контролите - по-прецизни, Така може да се каже, че PSOne запознава геймърите с 3D света на игрите и CD-ROM с революцията в игрите.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ