"Живей добре като харчиш по-малко": новата стратегия на китайците за евтини алтернативи

Живей добре като харчиш по-малко: новата стратегия на китайците за евтини алтернативи

Китайските потребители разполагат с ограничен бюджет и пестят значително и то не само от мода.

В Китай вече се е наложила тенденцията да се пести от почти всяка потребителска категория - от луксозните стоки до ежедневните консумативи и пътуванията - с по-евтини заместители.

Това не е съвсем ново явление - защото кой не обича добрите сделки? - но изглежда, че през последната година то се е разраснало на фона на мрачната икономическа ситуация в Китай. Платформата за търговия на едро 1688 на Alibaba печели изключително от тази реалност като според местни медии през януари, преди китайската Нова година, търсенията на „pingti“ са се увеличили с близо 2000 % на годишна база.

Тенденцията за търсене на продукти „pingti“, или „достъпна алтернатива“, е особено популярна сред младите китайци, които си разменят съвети за това как да харчат разумно парите си в социалните медии.

Думата „pingti“ обхваща широк спектър от продукти, включително дубликати, фалшификати и продукти, които са произведени в същите фабрики като марковите им аналози - стига цената им да е по-достъпна от тази на много по-скъп продукт.

Това е най-очевидно в сферата на модата и красотата, където инфлуенсърите споделят съвети.

В една публикация от Xiaohongshu, китайския еквивалент на Instagram, създателка на съдържание показва как използването на дубликати в сферата на козметиката може да ѝ спести близо 1000 китайски юана или 140 долара. Продуктите, които е заменила с дубликати, които изглеждат сходни при нанасяне върху лицето ѝ, включват фон дьо тен от MAC и популярни сенки за очи от Bobbi Brown - марки на козметичния гигант Estée Lauder.

Заместването с по-евтини продукти се е превърнало в обичайна стратегия в почти всички категории, включително стоки за бита, домакински артикули и дори първокласни или луксозни продукти, показва проучване на базираната в Пекин фирма за пазарни проучвания Daxue Consulting.

Макар че става въпрос за рентабилност, тенденцията е по-комплексна от това да работиш със скромен бюджет.

Така например, заместителите на Prada и Bottega Veneta за чантата Hermès Lindy струват около 23 000 до 24 000 китайски юана, или 3 230 до 3 370 долара - все още по-малко от половината от цената на чантата Hermes.

Хората в Китай купуват модни артикули на достъпни цени в онлайн платформите за търговия на дребно, за да постигнат евтино естетиката на "големите пари" с помощта на дубликати, които, за разлика от фалшификатите, са по-евтини алтернативи на истинските артикули. Но потребителите не заменят само са луксозни продукти за такива на по-рационални цени; те търсят по-евтини алтернативи за продукти от ежедневието.

Тенденцията се проявява в момент, когато Китай е изправен пред продължителен икономически спад след излизането си от пандемията. Втората по големина икономика в света се сблъсква с епична криза в сектора на недвижимите имоти, дефлация, висок процент на младежка безработица и геополитическо напрежение.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ