Една от най-редките гъби в света открита у нас

Една от най-редките видове гъба - Zeus olympius е била открита у нас в планините Славянка и Пирин. Определянето на вида е потвърдено от учени от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания към БАН.

Откритието на експертите от РИОСВ-Благоевград е свързано с направените през последните години наблюдения на биологичното разнообразие. Локализирани са над 30 вида редки гъби, сред които и Zeus olympius.

Тя представлява миниатюрна, ярко обагрена в жълто-оранжево дървесна гъба. Името й се превежда на български като Зевс Олимпийски, върховния бог в древногръцката митология. Причината да бъде наречена така е обстоятелството, че видът е открит от изследователите в планината Олимп през 1986 г. За изминалите 27 години той остава известен единствено от един много малък район на тази планина, където расте само по мъртви клонки на черна мура. Всички опити да бъде намерен в съседни планини и страни, където се среща този рядък вид бор, до момента оставаха безрезултатни, коментират от РИОСВ-Благоевград.

Заради ограничения район, който обитава, и заради изключителната й рядкост Международният съюз за защита на природата (IUCN) я определя като „критично застрашена". Поради това тя е включена в публикацията „Видове на ръба на оцеляването".

„Новината за откриването на Zeus olympius на две места в България е невероятна”, коментира д-р Дейвид Минтер, един от изследователите, описали за първи път гъбата. Той е и председател на Международното дружество за защита на гъбите.

„Гъбата е ново съкровище за природното наследство на България и страната трябва да се гордее с нейните откриватели. Българските находища се намират на значително разстояние от планината Олимп, което означава, че този изключителен вид вече има много по-добри шансове за оцеляване”, коментира специалистът.