Открити са гените, които ваят чертите на лицето

Учени от Медицинския център към Университета „Еразъм Ротердамски” са успели да открият кои са гените, отговарящи за формата и чертите на човешкото лице. Те споделят за откритието си в статия, публикувана в научното списание PLoS One.

Става въпрос за минимум 5 гена, които участват активно в определянето на формата и вида на лицето, събщават те. Изводите им са въз основа на задълбочено и мащабно проучване на почти 10 хил. души.

Това е само първата крачка в разгадаването на генетичната морфология на човешкото лице, казва един от авторите на изследването Манфред Кайзер. Той и колегите му са извършили наблюденията си с помощта на магнитно-резонансна томография. С помощта на този метод са съставили т.нар. опорни точки, чрез които са оценявали разстоянието между различни елементи на лицето, установявали са размери и са съпоставяли пропорции. Впоследствие учените съставили т.нар. широка карта на генни вариации. Така установили, че за различните форми на лицата отговорят поне пет гена - PRDM16, PAX3, TP63, C5orf50 и COL17A1.

Списъкът не е пълен, но е определящ в значителна степен, казват още изследователите. Откритието им ще позволи в бъдеще да се определя как ще изглежда човек само въз основа на генетично изследване. Ще е от помощ и в криминалистиката като ще може да се съставят далеч по-точни фотороботи само въз основа на ДНК-анализ