Откриха планета с две слънца

Телескопът на космическата обсерватория на НАСА – „Кеплер” е заснел първата открита от хората досега планета, която обикаля в орбита около две слънца. На тази планета има два залеза в края на деня, отбелязват авторите на BBC. Тя е реалният вариант на измислената родна планета на Люк Скайуокър от легендарната кинопоредица „Междузвездни войни”.

„Откритието потвърждава наличието на нов клас планетарни системи, на които може да има живот”, заяви Уилям Боруцки, шеф на изследователския екип в програмата "Кеплер". Според него там възможностите са живот са по-големи отколкото на планетите, които са в орбита само около една звезда.

Планетата е наречена Кеплер-16b, съобщават от НАСА. Смята се, че е необитаем газов гигант, подобен на Сатурн. Новооткритото тяло се намира на разстояние от 200 светлинни години от Земята. Досега учените само предполагаха, че е възможно да има планети, които обикалят около две звезди, но това е първият доказан случай.

Двете слънца на планетата са по-малки от нашето. Те са съответно с 69% и 20% от масата на Слънцето, което прави температурата на повърхността й от минус 73 градуса до минус 101 градуса по Целзий.

Планетата обикаля около двете звезди за 229 дни на растояние от 65 млн. мили или 104 млн. км. Това слънчева орбита подобна на тази на Венера.

Телескопът „Кеплер” беше пуснат в орбита от НАСА през 2009 г. с цел да заснема планети с размера на нашата, които обикалят около големи звезди. Програмата е на стойност 590 млн. долара и проучва Млечния път, където има 4,5 млн. звезди.