Брюксел се сбогува с автомобилите

Брюксел се сбогува с автомобилите

Брюксел се сбогува с автомобилите

Задръстените от автомобили улици в центъра на Брюксел са на път да станат малко по-спокойни. На 16 август влиза в сила нов план за мобилност в сърцето на града, който има за цел да намали вредните емисии, трафика и да доведе до подобряване на качеството на живот на неговите жители.

„Оставяме зад гърба си Брюксел от 60-те и 70-те години на миналия век, когато всичко беше създадено за автомобили, и се насочваме към напълно различна посока, в която градът е за хората“, отбеляза Барт Донд, градски съветник по мобилността, в интервю за POLITICO.

Планът, който се вписва в по-мащабния Good Move на региона на Брюксел за намаляване на автомобилния трафик с 24% до 2030 г., е предназначен да попречи на колите да пресичат центъра на града и да ги отклонява към околовръстния път. Някои главни пътища ще станат еднопосочни улици; други ще позволяват само обществен транспорт и превозни средства с приоритет, като например линейки. Няколко улици ще забранят напълно автомобилите и ще станат пешеходни.

„Ако погледнете числата, само 20-25% от хората, които живеят или идват да работят тук, използват автомобили. По-голямата част от трафика е от хора, които шофират от други места, така че ги изпращаме извън центъра на града. Целта на всичко това е да се създаде повече пространство за живеене , за игра на децата, да могат жителите на тези квартали безопасно да се разхождат и да карат велосипед“, добави Донд.

Амбициозният план за регионална мобилност на Брюксел е резултат от т.нар. Зелена вълна, която се яви  на местните избори през 2018 г., благодарение на която партията да получи представителство и ключови постове за мобилност в 11 от 19-те общини в региона.

Schaerbeek, втората по големина община в региона на Брюксел, бе първата, която през януари представи мерки за намаляване на трафика и пренасочване на автомобили далеч от улиците, обградени от градски къщи. Община Anderlecht разкри подобна схема малко след това, а нейният квартал Cureghem дебютира с плана си за намаляване на задръстванията миналия месец .

„Много от хората, които бяха избрани преди 4 години, са част от масовото движение за чист въздух и безопасни улици“, подчерта Барт Донд от Зелената партия, който положи клетва като съветник за мобилността в Брюксел през 2018-а.

Сложната политическа система на Белгия позволи много от готвените промени да пропаднат, но Зелените успяха да убедят коалиционните партньори „да постигнат мнозинство в споразуменията по тези въпроси“, уточни Донд, имайки предвид схемата за мобилност Good Move в региона. Според него най-голямото препятствие е преодоляването на съпротивата на собствениците на малки магазини.

„Никой не е щастлив, когато политик се появи на вратата ви и ви каже „Хей, ще променим нещата“, защото това означава несигурност за това какво може да донесе бъдещето. Ето защо за нас беше толкова важно да се свържем и да говорим с тях, да ги чуем, когато казват, че тази или онази промяна е лоша идея, и да преоценим плана, ако можем да намерим начин да постигнем целта си по различен начин", разказа градският съветник. Фактът, че други градове, като Гент и Льовен, успешно намалиха трафика, без да навредят на бизнеса, прави спора малко по-лесен, подчерта той.

„Когато говоря със собственици на магазини, посочвам други региони, за да им покажа как тези промени са направили нещата по-добри за магазините и са довели до увеличаване на инвестициите. Също така помага, че пешеходните улици в Брюксел са нашите най-посещавани зони... Все повече хора осъзнават, че това всъщност е добре за бизнеса“, смята Донд.

След като трафикът бъде овладян, Брюксел планира да се заеме със своя донякъде странен проблем с паркирането. Въпреки, че в центъра живеят само 55 000 жители, но местата за паркиране на около 75 000 места за паркиране, 10 000 от които са по улиците. „Докато пренареждаме улиците, ще намалим драстично броя на местата за паркиране на улицата и така ще възстановим пространства за хората, които посещават града. Ще им дадем още зелени площи”, обеща Донд.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ