Защо е важно да не да игнорираме инструкциите на стюардесите?
Тръгвате по пътеката към мястото си. Проверявате два-три пъти дали сте на правилния ред. Намествате куфара си в багажното отделение на горния ред и се промъквате покрай друг пътник, за да се настаните на мястото си.
Работата е свършена. Изпълненият със стрес процес на качване на борда е завършен. Отпускате се. Няма значение, че стюардесите са започнали демонстрацията си за безопасност преди полета или че е започнало да се излъчва видео, което ви информира за процедурите в случай на извънредна ситуация. Всичко е наред. Това вече сте го виждали.
"Нивото на внимание по време на демонстрациите за безопасност е изключително ниско", казва Сара Нелсън, президент на Асоциацията на стюардесите-CWA, която представлява кабинния екипаж в United Airlines пред CNBC.
Има много поуки, които трябва да се извлекат от последните инциденти в авиокомпаниите, два от които се случиха само през първата седмица на годината. Сред тях са: Време е да започнем да обръщаме внимание на демонстрациите за безопасност преди излитане!
На 2 януари всички 379 души на борда на Airbus 350-900 на Japan Airlines се евакуираха от горящия самолет на летище Ханеда в Токио, след като той се сблъска със самолет на японската брегова охрана, превозващ помощ за земетресението. Загинаха петима членове на екипажа на товарния самолет и нито един от пътническия.
След това, на 5 януари, се взриви тапа на вратата на Boeing 737 Max 9,на Alaska Airlines и панелът излетя, разхерметезирайки чисто новия самолет, който летеше на височина 16 000 фута. Слава богу и при този сериозен инцидент никой не пострада.
И двата случая подчертават колко еважно пътниците да обръщат внимание на информацията и инструкциите за безопасност от страна на салонния екип - преди и по време на инцидент.
Всички - от пътници, през зрители до ръководители на авиационни компании - похвалиха екипажите на тези полети на Japan Airlines и Alaska Airlines за това, че са извели пътниците безопасно.
Протоколи за безопасност
Пътуването със самолет е изключително безопасно. През 2023 г. не е имало нито един фатален инцидент при катастрофа на търговски пътнически самолет, което я прави една от най-безопасните в историята на гражданската авиация година.
Но този рекорд се дължи до голяма степен на разпоредбите и протоколите за безопасност. А през първите няколко минути от полета, когато вратата се затваря и се обясняват процедурите за безопасност, има много разсейващи фактори: стрийминг на забавления, имейли и текстови съобщения, а все по-често и Wi-Fi на борда.
Според Сара Нелсън обаче пътниците не са обръщали особено внимание дори преди появата на смартфоните.
По-големият проблем според нея е, че през годините авиокомпаниите са намалили броя на стюардесите на борда, като същевременно са увеличили броя на местата във всеки самолет.
"Преди смартфоните, вестниците, книгите, разговорите също отвличаха вниманието. Но, просто имаше повече стюардеси "очи в очи" с пътниците, повече хора обръщаха внимание", казва тя.
Авиокомпаниите са проявили творчество по отношение на това как да привлекат вниманието на пътниците по време на инструктажа за безопасност. Някои от тях спират забавленията на екрана на седалката по време на критични съобщения. Други пък са въвели атрактивна продукция във видеопрезентациите, за да балансират често повтаряните уроци за кислородната маска и спасителната жилетка.
"Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) изисква от авиокомпаниите да провеждат инструктажи за безопасност преди полет за това какво да се прави при възникване на извънредни ситуации", посочват от FAA. "Инструктажите трябва да съдържат конкретна информация, но FAA не казва на авиокомпаниите как да я представят."
След въпроса за вниманието към инструкциите за безопасност идва естественият въпрос за тяхното спазване.
Адът на Japan Airlines, чието евакуиране отне 18 минути, избегна смъртни случаи сред пътниците отчасти, защото те са оставили в салона ръчния си багаж, което позволи по-бързото им напускане. В инструкцията за безопасност на превозвача има ясна анимация за това защо пътниците не трябва да вземат никакъв багаж със себе си по време на евакуация - и изглежда, че това е помогнало.
През 2016 г. полет 383 на American Airlines прекъсна излитането си след повреда в двигателя и се запали на международното летище О'Хеър в Чикаго. Националният съвет за безопасност на транспорта установи, че някои пътници са взели ръчния си багаж със себе си по време на аварийната евакуация, въпреки че им е било казано да оставят чантите си.
През 2020 г. надзорният орган на Министерството на транспорта на САЩ заяви, че е открил десетина доклада от евакуации на самолети между 2008 г. и 2018 г., в които членовете на екипажа са заявили, че пътниците са се евакуирали с багажа си или са се опитали да го направят.
Затегнете колани
Пътниците също така трябва да спазват светлинния индикатор за предпазен колан и да се закопчават, когато седнат, дори ако знакът е изключен, според инструкциите на стюардесите.
При полет 1282 на Аляска Еърлайнс, когато панелът за запушване на вратата се е взривил, самолетът все още е набирал височина, което означава, че пътниците вероятно са били седнали и са били с колани, а не са се разхождали из кабината и обслужването на напитките от стюардесите не е започнало. Това вероятно е помогнало да се предотвратят опасни последствия за тях. Според първоначалните данни от федералното разследване силата на разхерметизиране била толкова голяма, че е изтръгнала някои облегалки за глава и облегалки на седалките от самолета.
Предпазните колани също помагат да се избегнат наранявания по време на турбуленция.
"Мисля, че стюардесите вършат чудесна работа", каза Антъни Брикхаус, професор по авиационна безопасност в университета "Ембри-Ридъл Аеронавтика". "Летците трябва да се справят по-добре."
Нелсън каза, че все повече пътници обръщат внимание на демонстрациите за безопасност след инцидент, като този с полета на Аляска, чиито снимки и видеоклипове бяха широко разпространени в социалните медии, но това може да не продължи дълго.
"Виждала съм това да се случва през цялата ми кариера", казва Сара Нелсън, която започва работа в Uniited като стюардеса през 90-те години на миналия век, и казва, че пътниците, разтърсени от инцидент с голям обществен интерес, често се връщат към безгрижието си. "Въпросът е: дали това са две седмици? Три? Може би шест? Паметта е кратка."
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.