Днес HR-ът трябва да бъде супергерой

Днес HR-ът трябва да бъде супергерой

„От много години е позната дискусията за трансформацията на HR в стратегически партньор в бизнеса. Как се случва това и бързо ли се случва? Наскоро прочетох едно проучване, в което се изследват причините това да не се случва толкова бързо и на места изобщо не се случва. Според него една от причините е, че HR-a много се фокусира върху развитие на умения на стратегичекси позиции в бизнеса или на трансформации в бизнеса, но почти не отделя време за развитие на собствените си членове на екипа. Вървим към правилото обущарят ходи бос“. С тези думи директорът „Човешки ресурси" на ВМ Финанс Груп Мирослава Маркова постави начало на третия панел от форума „Next Level HR“ на списание  „Мениджър“, който се проведе днес в Hyatt Regency Sofia.

Темата на третия панел бе „HR мениджърите и стойността им за бизнеса“.

Първа по темата се изказа управляващият партньор на „Алекзандър Хюз България“ и член на от Българската Екзекютив Сърч Асоциация Силвия Умникова, като тя заяви, че през последните 20-тина години ролята, отговорностите и капацитета от знания и уменията на HR-ите са се променили в огромна степен.

„Преди HR-ите бяха просто един администратори. Нямаше специализирано образование  за управление на човешки ресурси. Днес обаче ролята на HR мениджъра е една от ключовите стратегически роли в компанията и в успеха на всеки един бизнес. В привличането на качествени хора и в задържането им“, каза тя.

„Действително HR-ът е един супергерой, който трябва да има различни супер сили, защото днес изискванията към него са толкова различни, многопластови и високи, че действително трябва да имаме една супер HР-ска сила, с която да управляваме промените, които бизнеса налага в днешно време“, добави Умникова.

По думите й предизвикателствата пред HR-a са отправната точка за развитието на професията и на всеки един специалист в тази професия.

„Заради пандемията и навлизането на хибридния модел на работа, това е първото предизвикателство, което е тук вече втора година и е тук, за да остане. Този модел ще продължи да бъде широко прилаган във всякакъв тип бизнес, където това е възможно“, каза тя.

Умникова заяви, че HR-ите трябва да управляват ефективно големият брой напускащи хора в бизнеса.

„Младите хора имат различни изисквания – искат да работят по интересни проекти, а лоялността им пада с времето, тъй като компанията не може да им предложи развитието, което искат. Има компании, особено в индустриалния сектор, където възнагражденията изостават, което води до загуба на хора, тъй като секторът е доста активен“, добави тя.

По думите й в международните групи има силно изявена тенденция да се балансира по отношения на исканията за многообразие, справедливост и приобщаване към екипа.

„Вероятно много от вас имат такива стратегически задачи, включително за България. Също така HR-ите трябва да развиват много силни умения за анализ на данни. Данните стават ключови за успешното развитие на ролята на HR-а и за управлението на екипа. Ще навлизат много повече софтуери и платформи, които ще бъдат ползвани в професията в професия. Това изисква повишаване на нови технологични способности на HR-ите“, категорична е Умникова.

Тя заяви, че HR-ите ще трябва да могат да адаптират бързо и да поемат рискове.

„От регулаторна гледна точка вие сте заринати с лавина от изисквания и поемането на рискове не е първото нещо, което би ви дошло на ум, но за съжаление виждаме, че нашата нормативна уредба изостава и не подкрепя по-гъвкави и адаптивни процеси в управлението на хора“, добави управляващ партньор на „Алекзандър Хюз България“

Умникова заяви, че днес всички трябва да са HR-и, включително главните изпълнителни и главните оперативни директори, като в същото време всички HR-и имат бизнес роля.

„Те трябва да разбират в основи бизнеса на компанията, за която работят. Те трябва да познават конкуренцията и предизвикателствата на пазара, за да бъдат по-ефективни в привличането и задържането на екипа. Те трябваше да управляват многобройни операции, включително преминаването на множество служители към дистанционен режим на работа. Това беше един много съществен проект за трансформация на всички екип в компаниите“, добави тя.

Тя каза, че е разпитала колеги от общността  за очакванията за мениджърите „Човешки ресурси“, при което на преден план са излезели 3-4 най-важни приоритети.

„Един от тях е да имат възможност да участват в управлението не само на хартиено, но и на стратегическо ниво. Разпознаването на мениджъра за „Човешки ресурси“ като стратегически партньор в бизнеса е много важно. Ключово е и изграждането на собствена марка като такъв стратегически партньор вътре в компанията, а и навън. Моят съвет е да посветите време в изграждането на вашия собствен бранд и на бранда на вашия HR-ски екип“, добави Умникова.

Тя заяви, че много служители напускат големи компании, защото те нямат фокус към хората.

Умникова акцентира и върху най-търсените личностни качества на мениджърите „Човешки ресурси“ от бизнеса, като поясни, че „може да има разминавания между действителността и това, което мениджърите заявяват, че търсят“.

„Те търсят визионери – хора, които знаят как да развият дейността, екипа и инициативите, така че компанията да просперира и да се развива напред, да има един много силен работодателски бранд. Търсят откритост и честно в отношенията, като го казвам с ясното съзнание, че това може да носи и негативни последствия. Това са много важни качества, които се ценят не само от работодателите, които не винаги имат пълната картина. Това означава, че не трябва да ви е страх да адресирате проблемите директно. Вече говорихме за емпатията, като е ясно, че чувствата на хората от екипа са от голямо значения. Израза „нищо лично, само бизнес“ вече не е валиден. Аз бих казала: „всичко е лично, нищо не е бизнес“, каза тя, като добави, че ориентацията за постигане на резултати, екстровертност, силни умения за обединяване на екипи и балансираност са сред другите търсени качества.

„Що се отнася до професионалните качества, HR-ите трябва да са надежден партньор за решаване на бизнес казуси, да бъдат фацилитатори  при междуличностни и организационни конфликти, да бъдат въздействащи комуникатори и презентатори. Те трябва да са посланици на организационните ценности, да лансират идеите си на хората в организацията и да има задълбочени познания за индустрията и бизнеса“, добави Умникова.

Тя представи и таблица с нивата на брутно месечно възнаграждение на мениджърите „Човешки ресурси“ по сектори на база данни на Българската екзекютив сърч асоциация БЕСА към юни 2022 г.

Според данните най-високо заплащане получават в „Технологичен сектор, Телеком и BPО“ (12125 лева), следвани от „Бързооборотни стоки“ и „Търговия на дребно“ (9250 лева), „Фармацевтичен сектор“ (9000), „Енергетика и Ютилити“ (8875), „Финансов сектор“ (8667), „Индустриален сектор“ (8562) и „Логистика и Транспорт“ (7500).

„Ще завърша с един израз на Питър Дракър. Той казваше, че ако искате да сте сигурни, че можете да предвидите бъдещето - създайте го. Това е моето послание към вас. Ние ще се опитаме да ви подкрепим на всеки един етап“, каза Умникова.

„Каквито и бизнес процеси да ръководи един лидер, основната му дейност обикновено е свързана с хората и с човешките ресурси“, заяви Емилия Димитрова, национален търговски директор HoReCa, Coca-Cola HBC, която се включи чрез видеовръзка.

„Бизнесът наистина очаква един супермен от колегите, които се намират в „Човешки ресурси“. Очаква се те да познават бизнеса, да бъдат психолози, да разбират макроикономическия статус на мястото в което живеят, да разбират трендове и инициативи, които се случват. Те трябва да разбират поколението, което е с опит в индустрията и онова, което няма никакъв опит и трябва да бъде подготвено за всичко, което предстои“, коментира тя.

По думите й основната дейност на всеки един бизнес е насочена в посока на осигуряването на бъдещето.

„Това, което е различни спрямо преди, е че обстоятелствата много се променят и то доста бързо. Нужна е гъвкавост и яснота каква е визията на „Човешки ресурси“ по отношения на ресурсите , особено в свят на тежка дигитализация. Наскоро четох статия в Harvard Business Review, че противно на очакванията, че с дигитализацията и роботизацията човешкия ресурс ще намалее, той се увеличава, но се фокусира по-малко върху трансакционни и административни дейности и повече върху дейности, носещи добавена стойност“, каза Димитрова.

Тя заяви, че на първо място в сферата на „Човешките ресурси“ би поставила емпатията и грижата.

„Влизаме в посока, в която започваме да приемаме, че нищо няма да е същото, каквото е било преди. Ако преди беше един вид бонус да даваме на хората 2 дена възможност да работят от вкъщи, в рамките на няколко седмици това стана перманентна реалност. Връщането на хората в офисите вече няма да се случва с поставяне на фиксирано задължение за присъствие в офиса, тъй като според едно изследване сред 33 хил. служители, 70% са казали, че биха потърсили нова работа при подобни условия“, добави Димитрова.

Тя заяви, че брандингът на самата дейност на HR-а трябва все повече да бъде изяснявана а бизнеса – комуникацията да върви двупосочно.  „Човешки ресурси“ да може да говори повече каква е тяхната роля. Работата не е просто да отвори една позиция в интернет за търсене на хора и да намери кандидати за интервю. Тя е много по-комплексна и сложна. Трябва да се остави време, за да се говори повече за това“, категорична е тя.

Що се отнася до важността на способността за анализ на данни и работата с цифри от страна на HR-ите, старшият директор „Човешки ресурси“ за България и Унгария в Teva Маргрет Бързачка заяви, че обработването на данни вече част от изискванията към уменията на всеки HR директор или HR бизнес партньор.

„Това е необходимо, защото ние като HR функция трябва да говорим на езика на бизнеса. Както очакваме бизнеса понякога да си слага шапката на HR, по същия начин и ние трябва да можем да си слагаме шапката на бизнес хора. Ние всички работим в бизнес среда, където си партнираме с финансисти, инженери и други хора с техническо образование. Аз работя в Teva, която е компания с производствени структури в България с 1600 служители. Имеме хора от най-различни сфери и познания. Всички тези хора работят с данни“, каза тя.

Бързачка даде пример със ситуация, при която в един фармацевтичен завод има проблем с качеството.

„Колегите, които изследват отклоненията, винаги разчитат на данни. Те никога не казват „ми мисля, че сигурно сме направили така“ и „би трябвало да се е случило по този начин“. За да се вземе решение и да се предприеме бързо действие, винаги се търсят конкретните данни и факти. За да можем да отговорим на очакванията на бизнеса, трябва да можем да работим с данни“, добави тя.

По думите й глобалните компании инвестират много в системи и платформи, които дават бърз и надежден достъп до надеждна информация. „Данните трябва да бъдат на един клик разстояние“.

„Инвестира се в създаването и развиването на екипи, които да могат да работят с тези данни. Те са свързани с текучество - доброволно и недоброволно. Производителността на труда зависи от това колко боледуват хората или намират причината да не са на работа. Следят се индикатори за приобщаването и многообразието. Всяка компания вече следи какъв е достъпът на жени до лидерски роли. Анализират се данни за това какъв процент от вакантните позиции биват заемани от вътрешен кандидати – какво е израстването отвътре в една организцаия“, обясни тя, като добави, че тези индикатори се следят по същия начин, по който се следят бизнес индикаторите

„На оперативните срещи в моята организация HR-ът споделя с мениджърите на отдели какво се случва с работната сила, какво се случва с текучеството – къде намалява, къде се увеличава. Той казва къде изоставаме с признанието на служителите. Тези неща са много важни и те са част от бизнес процесите в една организация“, каза тя.

По думите й вече излизаме от работата с данни на базово ниво – присъствено, индикатори за движения на служителите в организацията, и се върви към това стратегиите да се градят на основа на данни и доказателства в други сфери, свързани с това как се чувстват служителите и как възприемат това, което се правим в областта на „Човешките ресурси“.

„Много е важно как компанията облича в образи и думи своето ценностно предложение към служителите, което е част от бранда. Брандът съществува независимо от нас. Напоследък компаниите опитват съзнателно да влияят на изграждането на този бранд. Макар че на едно повърхностно ниво компаниите правят едни и същи нива, всяка организация си има специфика и идентичност. Организацията трябва да може да извлече тези думи и образи и да ги разкаже, както на своите служители, така и на кандидатите за работа“, добави тя.

Бързачка обясни, че в Teva това става на база на данни.

„Процесът, който беше направен в Teva, беше, че ние направихме и обработихме огромен обем данни с компании, които извършват услуги, подобни на тези, представени в предходния панел. Тези данни бяха извлечени от интервюта с хиляди служители от различни страни. Бяха направени интервюта с лидери и напуснали служители, както и с кандидати, на които сме дали оферта, но те не са дошли в Teva. На база на този огромен обем данни беше кристализирана същността на Teva”, обясни тя.

„Това е пример за това как се използват данните и защо са важни. Чрез тях може да гарантираме, че това което излъчваме е автентично“, добави Бързачка, като каза, че стратегическата роля на HR-a е да помага за оформяне на бъдещето.

От своя страна, Емилия Димитрова заяви, че в основата на работата с хора са обективността и достоверността.

„Те се потвърждават с време, доказателства и данни. Ако говорим за това как HR-ът може да бъде изграден в очите на бизнеса като надежден партньор, то той трябва да може да сведе до бизнеса информация, която не е просто във вид на индикатори за хората, а да я пречупи през призмата на какво това означава за бизнеса“, каза тя.

Маргрет Бързачка пък каза, че утвърждаването на HR-а като стратегически партньор на бизнеса е двустранен процес.

„HR-ът трябва да има уменията, знанията и компетенциите, а понякога и енергията и куража да изиска това нещо и да го изпълни в една организация.  Да изпълни мястото, което отредено за HR-a като бизнес партньор. Друг е въпроса дали конкретния човек би се справил. Една организация и бизнеса трябва да имат зрелостта да знае какво изисква от HR-а и да го покани на масата, на която се планира и се взимат решения, още в самото начало на всеки процес и проект“, каза тя.

„Бизнеса и компаниите да разберат каква е тяхната отговорност за управлението на хората. Управлението на хората не е отговорност на HR-а. Той дава рамките, съветите и консултациите. Той може да съветва и да предлага решения“, добави Бързачка.

На въпрос дали в Министерски съвет трябва да има министър „Човешки ресурси“ Бързачка заяви, че МС е една организация и като такава има нужда от подобна експертиза.

„Не е нужно дори да се нарича мениджър на „Човешки ресурси“. Трябва просто някой да припознае по правилен начин тези теми. Колкото по-малък е екипа „Човешки ресурси“, толкова по-добри малки мениджъри „Човешки ресурси“ са лидерите“, каза тя.

Силвия Умникова пък пожела да има повече „Човешки ресурси“ в държавната администрация.

„Тъй като сме радетели на промяната и подкрепяме всяка инициатива в тази посока, за нас бе важно как се избират хората на ключови позиции в държавната администрация. Виждаме, че има много проблеми и циклят редица проекти. Виждаме, че ключови за бизнеса теми с години не намират свое решение. Има голямо желание да се направи нещо Shared Service Center между различните министерства, който да обслужва централизирано държавната администрация и да управлява различните инициативи за привличане и задържане на хора. Интересни идеи, които не зная дали ще могат да бъдат реализиран“, каза тя.

Основни партньори на Next Level HR: Tek ExpertsARS Bulgaria  

Събитието се осъществява с подкрепата наsHRedySchwarz IT ; WU Executive Academy

Институционални партньориAIBESTbesaБългарска стопанска камараФренско-българска търговска и индустриална камараМеждународно висше бизнес училищеУниверситет за национално и световно стопанство ; Нов Български университет

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Как се променят правилата за платеното паркиране в София?
Борисов: Нито Борисов, нито Пеевски може да си позволи да купува рафинерията
И Си Дзинпин няма да присъства на срещата на Г20
Диамантена брошка, изгубена от Наполеон при бягството му от Ватерло, се продаде за 4,4 милиона долара
Как ще се променят доходите ви след осигурителните промени през 2026 г.?
Теодор Георгиев, Нестле България: Гората не расте за ден, но живее за поколения
Шокиращи цени на месото отказват от щандовете и от гиросите купувачите в Гърция
Парлментът отхвърли ветото на президента върху промените, свързани с особения управител в "Лукойл"