Електронните услуги ще могат да се ползват без квалифициран електронен подпис
Физическите лица ще могат да получават достъп до електронни услуги без квалифициран електронен подпис. Това съобщи в профила си във Фейсбук министъра на електронното управление Божидар Божанов.
„Електронни услуги ще могат да се заявяват без квалифициран електронен подпис от физически лица - за да ги заявим ще е нужно само да влезем със средство за електронна идентификация с подходящо ниво на сигурност, след което ще подаваме заявлението просто попълвайки онлайн форма, без нужда от флашка, джава, драйвери и др. проблемни неща. Квалифицираните електронни подписи остават и ще работят, но отпадат като стриктно изискване за заявяване“, обясни той, като посочи, че това се предвижда в проект за изменение на Закона за електронното управление.
По думите му проектът предвижда и отпадане удостоверенията, с чието пренасяне гражданите са куриери на администрацията.
„Това и до момента по общите разпоредби на закона е така, но на практика не се случва по много причини. Въвеждаме правно уеднаквяване на служебно събраната информация с удостоверение, което се изисква по закон, така че администрациите да са спокойни, че са спазили изискванията на специалните закони, по които работят. Паралелно с това осигуряваме гаранции на общините, че приходите от отпадналите удостоверения ще им бъдат възстановени пропорционално от централния бюджет", уточнява министърът на електронното управление.
Проектът включва и промени, които ще позволят електронно връчване на актове, фишове и наказателни постановления.
„Ще можем да посочим в системата за сигурно електронно връчване, че сме съгласни всичко да ни се връчва по електронен път. Това ще спести разходки до администрации, само за да ни бъде връчен акт или фиш“, посочи Божанов.
Промените в текстовете включват и обща забрана за въвеждане с подзаконов акт на стикери и други физически носители на данни за обекти, които са вписани в регистър. По този наичн стикерът за годишен технически преглед ще стане незаконен, тъй като е въведен с наредба.
Планира се и намаляване на таксите за административни услуги, когато те се предоставят по електронен път.
„Това изменение има два аспекта - първият е, че има допълнителен стимул за използване на електронни услуги, а вторият е, че моделът с посредници при заявяване на услуги ще бъде по-устойчив, тъй като посредникът ще може да приспада разликата в таксата на гише и по електронен път. Посредници могат да бъдат Български пощи, библиотеките и всеки, който има офиси в близост до гражданите, включително в отдалечени населени места. Така дори тези, които не използват информационните технологии ще бъдат улеснени, защото няма да се налага да пътуват до областен град или до другия край на страната, за да заявят административна услуга.“, обяснява министърът.
Проекта предвижда и да се въведе задължение за водене на регистри в електронен вид, вкл. чрез система за централизирано управление на регистри. „Нормата влиза в сила след година и половина, като в този срок системата трябва да е готова, а всички тетрадки, ексели и стари системи да бъдат мигрирани към нея“, посочва Божанов.
По думите му със законопроекта се изпълняват поетите ангажименти по Плана за възстановяване и устойчивост.
„Смятам, че измененията са важни, отключващи електронното управление, намаляващи бюрокрацията и като такива, ще намерят парламентарна подкрепа дори в сложната политическа ситуация“, обобщи министърът.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.