Оставете детето да поскучае

Лятната ваканция е най-дългата в годината за децата. Откъсването от рутината и училищните задължения генерира различна динамика, която обикновено е свързана с вода и дейности на открито, но и с изобилие от свободни часове, което може да накара децата повече от веднъж да кажат: „Скучно ми е“. Обичайният отговор на родителите е да запълнят тези "скучни" моменти с някаква дейност, но пък именно те са златната възможност за децата да се научат да управляват и да се наслаждават на скуката, което в действителност е удоволствието от нищоправенето или от съзерцанието на живота.
Ежедневието ни налага забързано темпо на дейност и когато имате свободно време е трудно да се адаптирате към по-естествен и здравословен ритъм. Малолетните получават този пример и в крайна сметка също го възприемат.
„Скуката не е нещо изключително за децата, случва се и на възрастните и ние не я понасяме добре. Обичайно е ефективността и производителността да се свързват с щастието. Обикновено има нужда да покрием дневния ред с голям брой ангажименти, което изисква от нас да бъдем по-продуктивни, конкурентни, консуматорски настроени и много взискателни към нашата работа и отговорности“, обяснява Йосуне Мендиа, психолог и семеен треньор в Сан Лоренцо де Ел Ескориал (Мадрид).
Необходимостта да превърнете всяка минута в нещо, което носи резултати, е накарала дори моментите на „dolce far niente“ да се превърнат в източник на стрес.
„Живеем в общество, което свързва бездействието с нещо негативно и загуба на време. Чувстваме се зле, защото смятаме, че трябва да правим повече; защото всяка минута от деня не е посветена на нещо продуктивно. Това се случва, защото представянето и производителността са тясно свързани със самочувствието и стойността“, казва Йосуне Мендиа.
Децата казват „Скучно ми е“ като отражение на възрастните около тях. „Те са научени винаги да запълват времето си с графици, структурирани задачи и екрани. Но ангажирането на децата със занимания, както в училище, така и извън него, ги лишава от това да се научат да управляват времето си. Това също ги кара да се откъснат от вътрешния си свят и престават да знаят какво харесват или какво ги движи в живота”, продължава експертът.
Нещо толкова естествено за непълнолетните като способността им да играят може също да бъде опосредствано от липсата на способност да управляват свободното си време, което води до чувство на скука.
„Има непълнолетни, които вече не знаят как да играят сами и се нуждаят от някой, който да ги придружава или насочва да го правят“, уточнява експертът. Тя споменава и други фактори, които влияят на детето да каже, че му е скучно: „Когато има затруднения в поддържането на вниманието, както вътрешно по отношение на мислите и емоциите, така и външно с това, което се случва навън, детето не се концентрира върху нищо конкретно и е по-вероятно да се отегчи.
Страхът от скуката
По принцип възрастните се страхуват децата да не скучаят през ваканцията. „Когато се случи, това е допълнителна нужда от внимание от страна на родителите, които са по-спокойни през лятото или напротив, продължават да работят. Ситуацията изисква по-дълбока и по-дълга емоционална връзка и понякога самият възрастен има прекомерна връзка с екраните“, обяснява Диана Гонзалес, семеен терапевт, специализиран в детската и юношеската популация.
Бягството от екраните през лятото би било идеално, за да оставите детето да скучае и да се свърже с творчеството си или да прави други видове дейности. „Общи игри, контакт с водата и природата, разходки, йога у дома, игра на шах или разказване на истории“, предлага Гонзалес.
Други препоръки биха били свързани с възрастните, като забавяне на темпото на дейност и толериране на скуката на децата им.
„Това ще помогне на децата да имат по-креативни занимания, като трябва да използват ресурсите, с които разполагат, което насърчава здравословното развитие“, казва специалистът.
Гарантирането, че децата нямат негативна представа за скуката, означава, че те се свързват с нея без предразсъдъци. „За да постигнете това, предложението може да бъде да седнете или легнете и да им предложите да почувстват какво им носи това празно пространство, от тишина до забелязване на дишането им или идеите, които им хрумват в този момент“, съветва експертът.
Пространство за креативност
Скуката е добра за непълнолетните, защото това е празно платно, където те могат да творят автономно. „Това дава възможност на децата да решат как да използват свободното си време; да изследват своя вътрешен и външен свят и да извадят наяве това, което харесват или към което са най-пристрастени. Това е мястото, където се раждат креативността и идеите за решаване на проблеми“, обяснява семейният терапевт, специализиран в детското и юношеското население, Даяна Гонсалес.
Не е препоръчително да разрешавате скуката на децата: „Ако се намесите, за да занимавате децата, орязвате способността им да бъдат автори на собственото си време“.
Въпреки че децата са отговорни за собствената си скука и за това да се научат да я управляват, можете да им подадете ръка, докато се учат да го правят.
„Като например с буркана за скука, който се състои от декориране на контейнер, в който да поставите хартии с имена на дейности, които да правите, като писане на писмо на баба, правене на изрезки за кукли, върху които да рисувате дрехи, правене на колаж, обличане, оцветяване на мандала или поливане на растенията вкъщи“, предлага специалистът.
Източник: Каролина Пинедо за El Pais
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.