Не се очаква поскъпване на яйцата преди Великден

Не се очаква поскъпване на яйцата преди Великден

Няма да има промяна в цената на яйцата преди Великден. Това заяви в ефира на БНТ председателят на Съюза на птицевъдите Ивайло Гълъбов.

"Не виждам никаква предпоставка цените да скачат, още повече че някои от компонентите, формиращи себестойността падат. Търсенето е балансирано в ЕС и само някой сериозен форсмажор може да промени това", заяви той.

За Великден се очаква внос на яйца с бели черупки от Полша и други европейски страни, тъй като в България производството на яйца с бели черупки не е голямо.

Ивайло Гълъбов цитира данни на Евростат, според които цената на яйцата от производител в България в момента е най-ниската в ЕС - 28 стотинки без ДДС.

"Действително ръстът в последната година е огромен, но той последва ръста на всички останали компоненти, които формират цената. Тя се влияе и от повишеното търсене, тъй като птичия грип оказа влияние и доведе до дефицит. Затова и цената скочи по-бързо от тази на останалите хранителни продукти", обясни той.

От 28 стотинки от производител, цената на яйцето за потребителя скача на 50 стотинки, посочи д-р Сергей Иванов от Асоциация "Активни потребители". Според него цената на яйцата не се регулира изцяло от пазарните принципи.

"Докато стигне до потребителя цената поскъпва и на много места е около 50 стотинки, а това е единствената цена, която има значение за хората. Тях не ги интересува, че излизат от производителя на 28 стотинки, когато те го купуват за 50 стотинки. Енергоносителите се качват, слизат, но цената обикновено не слиза. Аз не виждам толкова поводи за повишаване на цените на европейски нива. Не смятам, че цените се регулират изцяло от пазарните принципи. Ако се регулираха от пазарните принципи, щяха да са по-ниски. Мерките за протекционизъм също са фактор, който вдига цените", посочи Сергей Иванов.

От Съюза на птицевъдите настояват за намалено ДДС за храните, за да са поставени при равни условия с колегите им от други държави в ЕС.

Според д-р Сергей Иванов от Асоциация "Активни потребители" обаче намаляването на ДДС при храните няма да има ефект. Той даде пример със случващото се в туризма и хляба, където посочи, че ДДС е по-нисък, но цените не са.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ