Разследването за инцидента със Boeing Max 9 се фокусира върху липсващи болтове
Продължителното спиране от експлоатация на някои самолети Boeing 737 Max засилва натиска върху Boeing и подизпълнителя, който е изработил фюзелажа и е монтирал панела, който се взриви и остави дупка в самолета на Alaska Airlines миналата седмица.
Разследващите знаят последователността на събитията, довели до инцидента в петък вечерта, но не знаят причината. Ключов въпрос е дали болтовете, използвани за закрепване на панела, наречен тапа на вратата, са били монтирани. Следовател от Националния съвет за безопасност на транспорта( NTSB) казва, че болтовете не са намерени и агенцията няма да знае дали изобщо са били поставени, докато тапата на вратата не бъде изследвана в лаборатория, съобщи Асошиейтед прес.
Към проблемите на Boeing се прибавят и Аляска Еърлайнс и Юнайтед Еърлайнс - двата американски превозвача, които летят с Max 9 - които съобщават, че са открили разхлабени болтове и друг хардуер в други панели, което предполага, че проблемите с качеството на тапите на вратите не са ограничени само до един самолет.
Тапите са монтирани във фюзелажите на Max 9 от подизпълнителя Spirit AeroSystems, който беше отделен от Boeing през 2005 г. Spirit има история на производствени проблеми, много от които бяха разкрити при разследването на Камарата на представителите на САЩ на две фатални катастрофи със самолети Boeing 737 Max 8.
Boeing е изправен пред нови въпроси за 737 Max, след като самолетът получи дупка в страната си. "Фокусът трябва да се насочи към Spirit", заяви бившият конгресмен Питър Дефазио, който председателства разследващата комисия. "Boeing е доволен от калпавите неща от Spirit, защото са евтини".
В изявление от понеделник компанията заяви, че "качеството и целостта на продукта" са приоритет. "Spirit е ангажиран партньор на Boeing по програмата 737 и ние продължаваме да работим заедно с тях по този въпрос", се казва в него.
Процесът на инспектиране на самолетите Max 9 и връщането им в експлоатация е по-бавен, отколкото Аляска и United се надяваха. Федералната авиационна администрация спря всички самолети Max 9 в САЩ в събота, докато не бъдат инспектирани, но Boeing не предостави инструкции за инспекция до понеделник.
Във вторник ФАА заяви, че тези инструкции се преразглеждат "поради обратна връзка" и удължи срока на спиране на самолетите.
"Безопасността на летящата общественост, а не скоростта, ще определи сроковете за връщане на Boeing 737-9 Max в експлоатация", се казва в изявление на FAA.
Забавянето на проверката обаче доведе до сътресения в разписанията на авиокомпаниите.
United съобщи, че е отменила още 170 полета във вторник заради спирането на самолетите. От Аляска съобщиха, че са отменили 109 полета, тъй като не са могли да използват самолети Max 9.
Частта, която се е повредила по време на полета в Аляска, се монтира на някои самолети на Boeing, когато самолетите нямат достатъчно места, за да изискват повече аварийни изходи. Тапите са по-леки от вратите на самолетите, което намалява теглото на самолета и спестява гориво. Те са често срещани при товарните самолети, които са били преустроени от пътнически.
По време на брифинг късно в понеделник служителите на NTSB описаха как тапата на полет 1282 на Аляска се е изтърколила нагоре и е излетяла от самолета. Предполага се, че четири болта и 12 свързващи точки между тапата и рамката на вратата предотвратяват това.
"Все още не сме възстановили четирите болта, които задържат (тапата) от вертикалното ѝ движение, и все още не сме установили дали те са съществували там", заяви авиоинженерът от NTSB Клинт Круксханкс. "Това ще бъде установено, когато занесем свещта в нашата лаборатория във Вашингтон, окръг Колумбия."
Не е ясно дали техниците на Spirit AeroSystems или на Boeing са работили за последен път по тапата на вратата, която може да се отваря за поддръжка. Стивън Уолъс, бивш ръководител на отдела за разследване на произшествия към ФАА, заяви, че е малко вероятно екипажите на Аляска да са работили по тапата, тъй като самолетът е доставен на авиокомпанията едва през октомври.
Това означава, че разследването вероятно ще се съсредоточи върху производството, сглобяването и контрола на качеството, каза Уолъс.
„Все още не сме открили четирите болта, които възпират (запушалката) от нейното вертикално движение, и все още не сме определили дали са съществували там“, каза аерокосмическият инженер на NTSB Клинт Крукшанкс. „Това ще бъде определено, когато занесем щепсела в нашата лаборатория във Вашингтон, окръг Колумбия.“
Не е ясно дали техниците на Spirit AeroSystems или Boeing последно са работили върху тапата на вратата, която може да се отвори за поддръжка. Стивън Уолъс, бивш ръководител на разследването на произшествия към FAA, каза, че е малко вероятно екипажите на Аляска да са работили по щепсела, тъй като самолетът е доставен на авиокомпанията едва през октомври.
Това означава, че разследването вероятно ще се фокусира върху производството, сглобяването и контрола на качеството, каза Уолъс.
Това може да окаже по-голям натиск върху изпълнителния директор на Boeing Дейвид Калхун, който беше привлечен, за да помогне на компанията да преодолее кризата, причинена от катастрофите на Max. По време на неговия мандат Boeing загуби 23 милиарда долара и се бореше с производствени дефекти, които понякога спираха доставките на 737 и по-големи Boeing 787.
Калхун свика среща на всички служители във вторник, организирана във фабриката 737 на компанията в Рентън, Вашингтон.
„Ще подходим към това, номер едно, като признаем грешката си“, каза Калхун, според коментари, предоставени от Boeing. Репортерите не бяха допуснати. Главният изпълнителен директор каза, че се доверява на NTSB да открие причината за инцидента и се доверява на FAA да предприеме всички необходими стъпки, „за да гарантира, че всеки следващ самолет, който се движи в небето, е действително безопасен и че това събитие никога не може да се повтори“.
Никой не беше сериозно наранен в петък на борда на засегнатия самолет, но Ед Пиърсън, бивш старши мениджър във фабриката на Boeing 737, каза, че проблемът с тапата на вратата е сигнал за събуждане за Boeing и регулаторите да действат, преди да се случи нещо по-лошо.
Пиърсън, сега изпълнителен директор на The Foundation for Aviation Safety, каза още,, че работниците на монтажната линия на Boeing са принудени да бързат и че компанията е намалила инспекциите за контрол на качеството. Това, каза той, може да доведе до грешки.
„Натискът е „Преместете самолета надолу по линията“, а не „Спрете, нека го поправим, нека го направим както трябва“, обясни Пиърсън.
Други бивши служители на Boeing и външни лица, които са проучвали компанията, казват, че нейната култура на безопасност е влошена след сливането през 1997 г., което остави много лидери на McDonnell Douglas начело.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.