Да внесем комисар по здравеопазването

Да внесем комисар по здравеопазването

Чужд, независим, достатъчно авторитетен и компетентен експерт, да дойде със свой екип и да разработи нова национална стратегия, предлага кардиохирургът, проф.Людмил Бояджиев

- Проф. Бояджиев, каква диагноза поставяте на българското здравеопазване?

- В медицината има едно понятие „инсуфициенция”, което означава „недостатъчност”. Ето такава е моята диагноза. В здравеопазването, което трябва да бъде първа грижа на политическата концепция – каквато и да е тя по партийна принадлежност, – нищо не се случва. То не се развива, а се движи по инерция.

Изостана като концепция, изостана и като материална база. В момента нямаме обща стратегия, която да набележи след 50 години кои ще са основните заболявания на обществото. И с какви специалисти трябва да разполагаме тогава. В това отношение европейските държави имат краткосрочно, дългосрочно и стратегическо планиране. А ние не знаем след 25 години колко педиатри ще ни трябват, колко специалисти по вътрешни болести, колко – по белодробни и т.н. Това е бомба със закъснител, това е проблем, който

ще ни удари страхотно. Има цели специалности, в които определена категория хора спират развитието на останалите, за да управляват пазара на услуги. И държавата въобще не се намесва.

- Защо не се намесва? Не иска или не знае как?

- Според мен просто не е заинтересована. Твърдя, че в голяма степен продължава политическата инерция да се гледа несериозно на здравеопазването. Ако имаше политическа воля за промяна, сегашната ситуация, както и организационните похвати нямаше да са такива. Нямаше да продължава необоснованото съществуване на ведомствени болници – каква е разликата между работещите в една система и цивилното население? Нямаше да ги има

медицинските бутици – държавни и частни, за които никой не знае какви точно са, чии са, какво се извършва в тях като лечение, колко са инвестициите и откъде са. В същото време се води някаква неясна организационна политика спрямо държавното здравеопазване, като непрекъснато се твърди публично, че се предприемат някакви мерки. Тези мерки обаче не се развиват, защото искат инвестиции.

- Това ли е тежката болест на българското здравеопазване? Липсата на инвестиции?

- Ще ви отговоря с една моя любима мисъл на Гьоте: „Човек вижда това, което знае”. Тя е ключът към основната дилема на българското здравеопазване, дилема, която звучи смешно в днешно време: ние ще модернизираме, но няма да закриваме нищо от сегашната база. Това е все едно да искате да направите основен ремонт на апартамента си, без да изхвърляте стари мебели. Очевидно нещо в цялата схема куца.

- Любопитно е защо куца повече 20 години, през които се смениха няколко правителства от различни партии?

- Защото няма разлика в политическото мислене на управляващите през последните 20 години. Те произхождат

от едно и също място. И никога не са искали да направят нещо сериозно в тази сфера по простата причина, че до този момент здравеопазването винаги е било разглеждано като услуга, а не като механизъм за генериране на приходи. Доказва го сегашното законодателство, което до голяма степен е виновно за катастрофалното положение на болниците – те може да са търговски дружества, с идеална цел, но нямат право да формират печалба. Е, такова понятие в икономическия свят няма – търговско дружество, тоест фирма, която не може да формира приходи.

- В обществото преобладава мнението, че държавата сякаш се е оттеглила от позицията, която би трябвало да заема в тази област - на активна грижа за подобряване на здравето на населението. Според вас какво стои в основата на тази оценка?

- Тя не се е оттеглила. Просто си стои на едно място, изобщо не се намесва и системата се влачи, крета. Вече коментирахме липсата на политическа воля, но в основата й стои и още един сериозен мотив –

да не се накърнят интересите на лекарското съсловие. Все пак освен от медици това съсловие се състои и от избиратели. Говори се, че в здравеопазването се въртят едни 2 млрд. лв. от нерегламентирана частна практика. За да се промени тази ситуация, е достатъчно да се приложи една проста схема - вместо всеки да извършва нерегламентирана частна дейност в болниците, нека се даде възможност на медиците да си регистрират дружества на територията на болниците, които пък да станат събирател на приходите от тази дейност. Това вече е бизнес – ясен, печеливш и прозрачен. При тази схема успехът носи печалба, а провалът си е твоя отговорност. Това е справедливо и в същото време стимулиращо. Но никой не се наема да направи такава крачка, защото съсловието ще се обърне срещу него.

- По десетобалната скала колко степени ни делят от понятието „модерно европейско здравеопазване”? И защо?

- Делят ни не просто степени. Навремето, при подписването на Лисабонския договор, когато се взема решението да се обедини Европа, се създава една специална глава, която урежда въпросите с медицинската помощ и статута на медицинските специалисти

през границите на Европа. По линия на тази глава сме закъснели поне с две десетилетия с подготовката на българската здравна система за интегрирането й в европейската. За съжаление точно по тази причина има страни - членки на ЕС, в които е въведена забрана техни граждани да се лекуват у нас. Една от тях е Англия. Какво означава това? Че нашето здравеопазване е оценено като недостатъчно да покрива елементарни стандарти за лечение на здравноосигурените лица от тези държави.

- Значи по линия на здравеопазването сме извън ЕС?

- Ние сме във фазата на плахи опити да започнем някаква интеграция или изравняване на стандартите, което е много бавен и труден процес.

- Защо в повечето развити държави здравната политика е ориентирана към профилактиката, а у нас не?

- Това е въпрос на инвестиции. Профилактиката е най-скъпото нещо.

- Но е инвестиция, която се отплаща, нали? В дългосрочен план не е ли по-изгодно за една държава да инвестира в активното дълголетие на нацията си?

- Точно така е. Но в дългосрочен план. Профилактиката е стратегията на далновидните политически концепции. Неслучайно споменах стратегическото планиране. Защо САЩ стигнаха дотам, че да

тестват генотипа на населението още в зародиш? Защото ги вълнува въпросът дали този ембрион в бъдеще е застрашен от висок холестерол, нарушена мастна обмяна, а оттам и от инфаркт или инсулт. На нация, която иска да се развива, й трябват здрави и работоспособни поколения, а не хора, които стават инвалиди на 30-40-годишна възраст вследствие на инсулт. Тогава те струват на системата много повече, отколкото ако тя вземе мерки навреме и предотврати болестта. В нашата здравна система

профилактиката не носи „възвращаемост”, защото нямаме клинични пътеки за предотвратяване на болести. Имаме клинични пътеки само за лечение. Само за поставянето на стентове (бел. ред. – метални разширители за съдове) годишно се усвояват милиони левове от Националната здравноосигурителна каса, която съответно ги дава на няколко болници в София и страната за извършването на този вид лечение. Това е политиката на тоягата и моркова. Морковът в случая са парите, които се дават за скъпи медицински услуги. И това е, което в крайна сметка ни кара да се стремим към лечение, а не към профилактика. За профилактика у нас не се плаща, плаща се само за лечение. И колкото е по-сложно и по-продължително то, толкова повече пари се усвояват.

- Докъде ще ни доведе този дисбаланс в съотношението профилактика - лечение?

- Той вече е довел до много тежко изкривяване в концепцията за обслужване на съответните подсистеми на заболяванията. Специално за подсистемата на сърдечносъдовите заболявания мога да кажа, че не съм убеден, че в момента се прави най-доброто, което би трябвало да се прави, и най-коректното към огромната група болни хора.

- Какви са начините това положение да се промени?

- В тази държавно-политическа конюнктура няма възможност и шанс за промяна. Трябва тотално да се смени отношението към здравеопазването и това вече

ще е знак, че има воля за нова национална здравна политика. Идеята за промяна може да се роди единствено и само в политическото мислене на управляващата класа. И това ще е само началото. Ако се случи, за да вървим по-бързо напред, според мен има само един вариант – да си внесем комисар по здравеопазването. Чужд, независим, достатъчно авторитетен и компетентен експерт, който да дойде със свой екип, да разработи нова национална стратегия за здравеопазване и след това да контролира прилагането й. Това би гарантирало еднакво безпристрастно и обективно отношение към всички болници.

- Кои са успешните модели на ефективна здравна политика в световен мащаб и как могат да се приложат у нас?

- Законодателството е това, което може да гарантира добра здравна политика. И то законодателство, което ясно да регламентира отношенията между лекари и пациенти. Това не става с наредба, не става с морален кодекс на професионалното съсловие. Става само със законодателство. У нас

правата на пациентите са много бегло маркирани. Единични са случаите, в които се прилага нормалната европейска практика за разясняване и информиране на пациента какво му предстои, какво може да се направи и каква е алтернативата. Това, което произтича от този процес, не прави впечатление на никого, на контролиращите органи и на държавата най-вече, която не предприема нищо в тази посока.

- От време навреме се лансират тези, че българското здравеопазване е сектор, в който си струва да се привлекат чужди инвестиции. Доколко са основателни?

-  На този етап няма как да разчитаме на чужди капитали, докато не изравним стандартите за лечение с европейските. На теория при нас има по-ниска себестойност на труда и на услугите, т.е. звучи привлекателно да привлечем инвестиции за лечение на чужди граждани у нас. Но на практика това няма как да се случи, докато съществуват забрани за лечение на европейци у нас.

Ирина Велева, текстът е от списание „Мениджър”

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Стана ясно за кого са „изчезналите“ 780 гласа от изборите през октомври 2024 г.
Мъск подкрепи излизането на САЩ от НАТО, нарече външният министър на Полша "дребно човече"
Светът на парите: Акциите на Tesla са на червено, откакто Мъск отиде във Вашингтон
Зеленски се надява на практически резултати от срещата в Саудитска Арабия
Тръмп обяви, че ще удвои митата върху канадските метали до 50%
Украйна удари Подмосковието с най-мащабната досега атака с дронове
Страхове от стагфлация тресат американските пазари
Пазарната капитализация на американските технологични гиганти се срина със 750 млрд. долара