Доверието в институциите се срина до нива от началото на финансовата криза

Доверието в институциите се срина до нива от началото на финансовата криза

Резултатите от проучването Edelman Trust Barometer 2015 разкриват тревожен спад в доверието към всички институции. To достига най-ниските си нива от началото на голямата рецесия през 2009 г. Доверието в правителството, бизнеса, медиите и неправителствените организации сред населението е под 50% в 2/3 от страните, в това число САЩ, Великобритания, Германия и Япония. В половината от изследваните страни нивата на доверие сред информираните публики са спаднали под 50%.

„Налице е обезпокоителен спад в доверието към всички институции, подхранван от непредсказуемите и невъобразими събития през 2014 г.", заяви Ричард Еделман, президент и главен изпълнителен директор на Edelman.

„Разпространението на вируса Ебола в Западна Африка, изчезването на полет 370 на малайзийските авиолинии и двете последователни самолетни катастрофи, арестите на висши китайски правителствени служители, манипулирането на валутните курсове от шест световни банки и многобройните хакерски атаки, последната от които бе от страна на суверенна държава срещу Sony Pictures, разклатиха доверието", коментира той.

За първи път Edelman Trust Barometer разглежда връзката между доверието и иновациите и установява, че липсата на доверие затруднява приемането на технологичния напредък. По-голямата част от анкетираните смятат, че нововъведенията се случват твърде бързо (51%), че са предизвикани от алчност (54%) и стремеж към растеж на бизнеса (66%), докато само някои (24%) смятат, че те се правят с цел светът да стане по-добро място. Повече от половината респонденти (55%) са на мнение, че бизнесът не прави достатъчно предварителни тестове на новите разработки.

„Темпът на развитие никога не е бил по-бърз, а технологиите са се превърнали в още по-значим фактор за успеха на бизнеса", казва Ричард Еделман. "Иновациите трябва да увеличават доверието, но това не се случва. Да създаваш вече не е достатъчно. Необходим е нов договор между компанията и отделната личност, с който компаниите да гарантират, че иновациите са безопасни и се основават на независими изследвания, че носят ползи както за обществото, така и за индивида, и се ангажират със защитата на данните на клиента."

Проучването на Edelman разкрива силна взаимовръзка между нивото на доверие в дадена страна и готовността й за приемане на нововъведенията. Обединените арабски емирства, Индия и Индонезия, трите водещи страни в индекса на доверие, са най-отворени към иновациите. От друга страна, няколко европейски държави, включително Германия, Франция и Испания, както и Япония и Корея, които са в дъното на индекса на доверие, са далеч по-малко отворени към технологичното развитие. Като цяло развиващите се пазари са по-отворени към иновациите, отколкото развитите (65% в сравнение с 44%).

Нивата на доверие в иновациите се различават в зависимост от вида на нововъведенията. Доверието е по-високо, когато става дума за развитие на технологиите, финансовите услуги и здравеопазването, включително електронните и мобилни разплащания (69%) и устройствата за следене на личното здраве (59%). Въпреки това, на иновации, внедрени в секторите на енергетиката и храните, като хидравлично разбиване (47%) и генната модификация (32%), се гледа с много по-скептично око. Доверието в определен сектор на промишлеността не гарантира такова при нововъведенията в него. Индустрията на храните и напитките е една от най-надеждните (67%), но едва 35% от респондентите са убедени, че в нея може да се развие и приложи генното инженерство.

Анкетираните посочват конкретни действия, които биха увеличи доверието в бизнеса при въвеждането на иновации – превръщане на резултатите от тестовете в публично достъпни (80%), партньорствата с надеждни трети страни, включително академични институции (75%) и текущи клинични/бета тестове (71%)

Тази година бележи края на възстановяване на доверието в бизнеса, тъй като регистрира спад в две трети от пазарите и сега е под 50% в 14 страни. Това е най-ниският резултат от 2008 г. Най-големите спадове са отбелязани в Канада (с 15 пункта до 47%), Германия (с 12 пункта до 45%), Австралия (с 11 пункта до 48%) и Сингапур (с 10 пункта до 61%). Това е силно подчертано със спадове на доверието в смятаната за непробиваема технологична индустрия. Въпреки, че все още се ползва с най-високо доверие спрямо останалите индустрии, тя бележи спад в повечето страни за първи път.

Ниското доверие в изпълнителния директор като надежден говорител продължава за трета поредна година, с нива от 31% в развитите държави. В световен мащаб, изпълнителните директори (43%) и държавните служители (38%) продължават да бъдат най-малко достоверни източници на информация, изоставайки далеч зад академични или бизнес експерти (70%) или „човекът като мен” (63%). В развиващия се свят, достоверността на изпълнителния директор е с 30 пункта по-висок и достига 61%.

Други ключови изводи от Edelman Trust Barometer 2015:

Правителството остава институцията с най-малко доверие за четвърта поредна година, с нива под 50% в 19 от 27 държави, включително САЩ (41%), Великобритания (43%) и Япония (40%).

Медиите като институция не се ползват с доверие в 60% от страните и за първи път онлайн търсачките са по-надежден източник на информация за новини с общ характер и информация (64%), отколкото традиционните медии (62%).

Доверието в неправителствените организации регистрира спад за втора поредна година, но остава на най-високо ниво спрямо бизнеса и правителството. В 19 от 27 страни, доверието в неправителствения сектор пада или остава на същото ниво от предходната година с драматични спадове във Великобритания (16 пункта) и Китай (12 пункта).

Има осезаем ефект от доверието. Близо две трети (63%) от анкетираните отказват да купуват продукти или услуги от компании, на които не вярват, а 58% ги критикуват пред приятел или колега. От друга страна, 80% избират да купуват продукти от компании, на които се доверяват, а 68% ги препоръчват на приятел.

По-голяма част от анкетираните (81%) вярват, че всяка компания може да предприеме конкретни действия, които да повишат печалбите й, но и едновременно с това да подобрят икономическите и социални условия в общността, в която оперира. Три четвърти (75%) смятат, че една компания може да бъде по-печеливша, като намира начини за решаване на социални и обществени проблеми. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Дина Темелкова е Мениджър на годината 2025
На днешната дата, 11 ноември. Започват „Вълчите празници”, имен ден празнуват Мина, Минчо, Виктор, Виктория
Учени откриха бактерии, които ядат пластмаса в океана
За последно: Милиардерът Уорън Бъфет ще дари 1,35 млрд. долара за благотворителност, преди да се оттегли
София влиза за първи път в престижна класация на PwC за европейските имотни пазари
Европейската комисия изплаща на България 438,6 млн. евро по плана за възстановяване
Сирия се присъединява към водената от САЩ коалиция срещу „Ислямска държава“
Италианската кухня може да стане част от световното културно наследство на ЮНЕСКО