Психолог съветва лятната ваканция на учениците да е само седмица
Една седмица след началото на лятната ваканция е добре да подканим децата да разлистят задължителните книги за четене или да порешават задачи, които са ги затруднили през изминала учебна година или са дадени за домашно. Това съветва в интервю за БТА психологът Красимира Костадинова от Националния център по обществено здраве и анализи.
Желателно е да се чете всеки ден по малко, особено ако броят и обемът на книгите е голям, а когато родителите имат повече свободно време, да се обсъжда прочетеното, смята специалистът.
Ученето през ваканцията може да създаде положителна нагласа у децата
Според Костадинова доучването през лятната ваканция е допустимо. Още повече, че според данни от проучване, България е сред европейските страни с най-краткото учебно време, особено в начална образователна степен. Костадинова коментира, че ученето през ваканцията в домашна среда, съчетано с приятни емоции, в спокойна атмосфера, с подкрепа и поощрение може да създаде положителна нагласа у детето към тази дейност.
Психологът съветва да не се претоварват децата през лятото, въпреки че през учебната година има достатъчно време за почивка, защото освен ваканциите се събират допълнително още около 40 неучебни дни. По данни на Eurydice средната продължителност в Европа на най-голямата ваканция е от 6 до 13 седмици, в този смисъл лятната ваканция у нас (между 11-15 седмици) е сред най-дългите в Европа.
Костадинова съветва родителите да не се притесняват от привидното бездействие на децата. В действителност, дори когато децата не правят нищо и изглежда, че безделничат, това не е така - те фантазират, мечтаят, разсъждават, наблюдават, експериментират, отбелязва психологът.
Дори привидно да бездействат, децата фантазират, мечтаят, наблюдават
Подходите на възрастните към ваканциите често са в двете крайности. Едните смятат, че ваканцията е само за почивка с мотива, че през учебната година децата са претоварени, другите държат децата им не само стриктно да изпълняват поставените от учителите задачи, но и допълнително да се упражняват. Трети наблягат на четенето на книги, което за тях е важно.
Какъвто и подход да изберат, Костадинова препоръчва да няма принуда в подхода на родителите и ги съветва да не забравят факта, че това е най-очакваната и любима част от учебната година за децата, а спомените от преживяното през ваканцията спомагат за по-лесното адаптиране в началото на учебната година.
Различното в това време от годината е чувството за свобода, възможността за личен избор, за установяване на контакти, различни от тези в училищната среда, за натрупване на социален опит. За да намерим нужния баланс в помощ на детето да се справи с поставените през лятото задачи, трябва да му дадем възможност да усети разликата с ученето в училище, за да не се получи обратен ефект - да се предизвика негативно отношение към училищните задължения и отговорности, съветва психологът.
За целта според Костадинова е необходимо да се редуват работа с почивка и някакъв вид физическа активност - игри и разходки на открито, развлечения, труд (грижа за домашен любимец, за цветя, градинка, почистване и др.), общуване. Част от лятната ваканция е добре да се посвети на грижи за здравето на ученика, включително за профилактични прегледи.
По повод актуалния напоследък спор колко дълга трябва да бъде ваканцията психологът е на мнение, че едва ли нарастването на учебното време за сметка на лятната ваканция ще доведе до повишаване на качеството и ефективността на обучението.
Удължаването на престоя в училище дори може да има обратен ефект, ако децата не са мотивирани да го посещават, отбелязва експертът.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.