Към икономическите проблеми в Европа вече се прибавя и липсата на политическо лидерство
Политическите кризи във Франция и Германия са пречка за усилията за модернизиране на изпитващата затруднения европейска икономика и вече затрудняват компаниите при вземането на инвестиционни решения, които са им необходими, за да се конкурират в световен мащаб, предаде Ройтерс.
Правителствените сривове в Германия и Франция - двете големи икономики, които десетилетия наред бяха двигател на Европейския съюз - се случват в момент, когато регионът трябва да се справи със завръщането на Доналд Тръмп в Белия дом и с нарастващото търговско напрежение с Китай.
Моментът не може да бъде по-лош - от френските производители на коняк, които са изправени пред китайски мита, до германските производители на компоненти, които очакват яснота относно европейската индустриална стратегия за електрическите превозни средства.
В целия блок от 27 държави малцина не са съгласни, че икономиките на региона трябва да бъдат преработени, ако искат да генерират богатството, необходимо за поддържане на застаряващото население от 450 милиона души. Но повече от всякога въпросът е дали политиците могат да го постигнат.
„Френската криза, заедно с германската, не трябва да забавят провеждането на икономическите реформи“, заяви пред Ройтерс Енрико Лета, автор на поръчан от ЕС доклад от 147 страници за слабостите на икономиката в региона.
Падането на правителството на президента Еманюел Макрон в сряда - само няколко седмици след имплозията на германската коалиция - е „потенциален метеорит“ за финансовата стабилност в региона, който се бори с високия дълг, предупреди той.
Макар че много европейци не биха заменили качеството си на живот и мрежите за социална сигурност с тези на американските си връстници, след финансовата криза от 2008 г. континентът изостава от САЩ по отношение на икономическия растеж на глава от населението.
Вината за това се търси във всички области - от слабата производителност до фрагментираните капиталови пазари и банковия сектор като цяло. Санкциите срещу Русия, наложени след нахлуването ѝ в Украйна, лишиха европейските производители от евтин източник на енергия.
С възхода на крайнодесните и крайнолевите партии, който затруднява постигането на консенсус в националните парламенти и институциите на ЕС, перспективите за действие по отношение на дългосрочните недостатъци на Европа не са големи.
Несигурността, причинена от разпадането на германското коалиционно правителство, е „отрова за нас“, заяви Аксел Петруцели, ръководител на работническия съвет в завода в Щутгарт на гиганта Bosch, доставчик на автомобилни части. Компанията му очаква спешна яснота за германската индустриална политика, особено за позицията на Берлин по отношение на сектора на електрическите превозни средства, но това ще стане едва след изборите през февруари.
Обединени в областта на търговията?
Националният авиопревозвач Lufthansa, е изправен пред подобно мълчание от страна на Берлин по отношение на призива си за намаляване на летищните такси, които са много по-високи, отколкото в други части на Европа. Един от ръководителите на компанията заяви, че тя дори може да премести дейността си в центрове с по-ниски разходи като Рим.
Френският производител на реактивни двигатели Safran заяви миналата седмица, че политическата стабилност е ключов фактор за решението, което ще вземе в началото на следващата година относно мястото на новия завод за въглеродни спирачки, като САЩ и Канада са включени в списъка на кандидатите заедно с Франция.
Нещо повече, неуспехът на френския парламент да постигне съгласие по бюджета за 2025 г. поражда перспективата ограниченията на разходите в тазгодишния бюджет да бъдат прехвърлени като спешна мярка, дори когато инфлацията повишава разходите във всички сектори.
„В областта на отбраната това ще създаде натиск“, заяви пред репортери главният изпълнителен директор на Safran Оливие Андрис. „Освен това не мога да кажа къде ще се окаже натискът и как Министерството на отбраната ще се справи с това.“
При положение че европейската икономика ще нарасне едва с един процент през тази година, много надежди се възлагат на възстановяването на потребителските разходи през следващата година, тъй като увеличението на заплатите ще повиши доходите на домакинствата - но това предполага, че купувачите не започнат да се изнервят.
„Подобна политическа обстановка не насърчава потреблението като цяло и особено при по-значими покупки като нов автомобил“, казва Марк Мортюро, главен изпълнителен директор на френската автомобилна лобистка група La Plateforme automobile (PFA).
Европа се гордее с отворената си и ориентирана към търговията икономика. Най-непосредствените предизвикателства са свързани именно с търговията.
Ходът на Китай през октомври да наложи антидъмпингови мита върху вноса на европейска ракия - дни след като ЕС обяви мита върху вноса на китайски електромобили - е потенциално катастрофален за сектора, заяви френската асоциация за коняк BNIC.
„Вотът на недоверие ... по никакъв начин не трябва да блокира тези спешни стъпки, от които зависи оцеляването на много от нашите заинтересовани страни“, заяви BNIC, позовавайки се на обещанието на Макрон да разреши спора с Китай.
Заплахата на Тръмп да наложи мита от поне 10 % върху целия внос от САЩ е тест за солидарността на Европа, както когато решава как да изпревари тези заплахи, така и как да предприеме ответни мерки, ако Тръмп ги изпълни.
И все пак всички напрежения, присъщи на европейската търговска политика, в която отделните държави се стремят да защитят най-важните за националната си икономика сектори, се проявиха жестоко тази седмица, когато ЕС парафира търговско споразумение с Бразилия, Аржентина, Уругвай, Парагвай и Боливия.
Ако бъде финализирано, то ще противопостави интереса на Германия да създаде нови пазари за своите автомобили и машини на интереса на Франция да защити своя селскостопански сектор от внос.
Засега политическите промени в Париж и Берлин правят окончателната съдба на споразумението още по-неясна. По думите на един френски дипломатически източник: „Това не е краят на историята.“
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.