Да бъде светлина!

Да бъде светлина!

Точно преди сто години се случва една революция в света на рекламата. На 19 януари, 1915 година е патентована първата неонова табела. И до ден днешен, светлинните конструкции от неон си остават едни от най-предпочитаните форми на реклама и популяризиране.

Минало

За отправна точка в историята на светлинната реклама може да се смята краят на XIX век, когато химиците от Шотландия Уилям Рамзай и Морис Уилям Травърс открили инертните газове неон,  ксенон и криптон, за което са удостоени с Нобелова награда през 1904 година.
Десет години по-късно френският физик Жан Клод създал неоновите лампи. Един ден, по време на лабораторни експерименти той установил, че напълнени с неон стъклени тръби светят в червено под въздействие на електричеството. Клод споделил своето откритие с приятеля си Жан Фонсека, на когото пък му хрумнало, че неоновите лампи могат да се използват за рекламни надписи. На 19 януари, 1915 година светлинните надписи от неон били патентовани. В същата година била създадена компанията Claude Neon Lights, Inc.

Първата неонова табела украсила фасадата на малка бръснарница в Монмартър. Година по-късно, на покрива на една от парижките сгради светнали неонови букви Cinzano. А няколко години по-късно бумът на светлинната реклама, по технологията на Жан Клод достигнал до другите европейски страни и САЩ. Компаниите плащали по 1000 хил. американски долара за правото да изработват неонови реклами по лиценза. Така, към края на 20-те години на миналия век приходите на Claude Inc. достигали почти 10 млн. долара.

Настояще

Освен неонови, в съвременната светлинна реклама се използват още луминисцентни и светодиодни лампи. Всяка от технологиите има своите плюсове и минуси.

Предимствата на неоновите надписи са тяхното дълголетие, висока яркост и широка гама от цветови варианти (до 300 нюанса), а също и възможността да се изготвят най-различни конфигурации. Минусите са, че са по-скъпи, повишената пожароопасност и крехкостта на лампите.

Луминисцентните светлини са по-евтини от неоновите или светодиодните и изразходват по-малко електроенергия от неона. Но имат редица съществени недостатъци. Например, светят неравномерно, бързо изгарят и изискват честа замяна. Освен това могат да се използват само в конструкции с правоъгълна или квадратна форма. 

Светодиодните отстъпват по яркост на неоновите светлини, но пък имат други предимства. По-устойчиви са на механично въздействие, осигуряват равномерна осветеност и не са скъпи за експлоатация. Животът на LED лампите е 5-7 години, а потреблението на енергия е няколко пъти по-ниско от това на други източници.

По материали от New Retail

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Стана ясно за кого са „изчезналите“ 780 гласа от изборите през октомври 2024 г.
Мъск подкрепи излизането на САЩ от НАТО, нарече външният министър на Полша "дребно човече"
Светът на парите: Акциите на Tesla са на червено, откакто Мъск отиде във Вашингтон
Зеленски се надява на практически резултати от срещата в Саудитска Арабия
Тръмп обяви, че ще удвои митата върху канадските метали до 50%
Украйна удари Подмосковието с най-мащабната досега атака с дронове
Страхове от стагфлация тресат американските пазари
Пазарната капитализация на американските технологични гиганти се срина със 750 млрд. долара