Защо шведските подводници са важни за НАТО

Защо шведските подводници са важни за НАТО

Защо шведските подводници са важни за НАТО

Когато Швеция се присъедини към НАТО, това ще помогне на Алианса да преодолее своята уязвимост в Северозападна Европа – Балтийско море, споделен воден път с Русия с пречка за достъп до пристанища в осем държави, включително Германия. Ключът на Швеция към поддържането на водите плавателни при конфликт е нейният водещ в света подводен флот, който според анализатори притежава някои от най-модерните конвенционални подводници, създавани някога, предава Ройтерс

"Шведският подводен флот е добре подготвен за тази среда и ще допринесе значително за общия подводен капацитет на НАТО в Балтийско море", каза представител на НАТО пред Ройтерс. 

Плиткото Балтийско море, наричано от някои в морските кръгове "наводнена поляна", има средна дълбочина от около 60 метра, което го прави твърде плитък за атомните подводници, които съставляват по-голямата част от подводния флот на Русия и целия флот на САЩ. 

Швеция разполага с три усъвършенствани подводници от клас Gotland и един по-стар модел, който ще бъде пенсиониран, когато бъдат доставени два кораба с нов дизайн A26 през 2027 г. и 2028 г. 

Какво прави шведите толкова силни?

Опит. Швеция експлоатира подводници в Балтийско море от 1904 г. Нито една от съседните страни не е била толкова активна под вода, колкото шведите. 

"Имаме регионален експертен опит, който запълва една празнина, експертен опит, който НАТО няма", каза командирът на подводната флотилия Фредрик Линден. 

Балтийско море също е сложен воден път: с много реки, които го захранват, има много различни нива на соленост. Те променят както плаваемостта на подводницата, така и начина, по който звукът се разпространява под водата, и са необходими местни познания за успешна навигация. 

Шведските подводници могат да останат под вода със седмици. 

Докато са потопени, конвенционалните подводници работят на батерия. Повечето трябва да изплуват отново след няколко дни, за да могат дизеловите им двигатели да работят, за да презаредят батериите. 

Но шведските подводници имат течен кислород, съхраняван в резервоари на борда, за да задвижват дизеловите двигатели под вода, за да презаредят батериите, така че да могат да останат потопени за по-дълго време и да намалят риска от откриване. 

Как ще помогнат в бъдеще?

След 30 или 40 години или може би по-рано, подводната война вероятно ще бъде автономна, казва Себастиан Брунс, старши изследовател в Института за политика на сигурност към университета Кил. В очакване на това Швеция има поръчани две нови подводници, които трябва да бъдат доставени през 2027 и 2028 г. 

Известни като A26, корабите, построени от SAAB Kockums, те ще бъдат по-големи и по-гъвкави от Gotlands и ще имат уникална характеристика: 1,5 метра диаметър на гмуркането в носа, наречено мултимисионен портал. 

Това ще позволи лесно да влизат и излизат дистанционно управлявани превозни средства (ROV), автономни превозни средства или групи водолази. Брунс казва, че това прави подводницата идеална за война на морското дъно - например защита или унищожаване на тръбопроводи или друга критична инфраструктура на морското дъно. 

"Войната на морското дъно е най-горещият въпрос в момента във военноморските среди", каза Брунс, имайки предвид експлозиите през 2022 г., които разрушиха газопроводите "Северен поток", които минават под Балтийско море. 

ROV могат да изпълняват задачи като извличане или поставяне на обекти на морското дъно, сканиране на големи площи или поставяне или унищожаване на мини. Те също могат да се гмуркат по-дълбоко от обикновените подводници. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ