Конфликтите в Близкия изток предизвикват опасения за безопасността на европейските авиолинии
В края на септември опитен пилот от нискотарифната европейска авиокомпания Wizz Air се разтревожи, след като научи, че самолетът му ще лети над Ирак през нощта на фона на нарастващото напрежение между близкия Иран и Израел. Той реши да оспори решението, тъй като само седмица по-рано авиокомпанията счете маршрута за опасен. В отговор екипът за полети на Wizz Air му каза, че въздушните коридори вече се считат за сигурни и той трябва да лети, без да дава допълнителни обяснения.
„Не бях много доволен от това“, каза пилотът, пожелал анонимност от страх, че може да загуби работата си, пред Ройтерс. Дни по-късно Ирак затвори въздушното си пространство, когато Иран изстреля ракети на 1 октомври срещу Израел. „Това потвърди подозрението ми, че не е безопасно.“
В отговор на запитванията на Ройтерс Wizz Air каза, че безопасността е неин основен приоритет и че е извършила подробна оценка на риска, преди да поднови полетите над Ирак и други страни от Близкия изток.
Ройтерс е анкетирала четирима пилоти, трима членове на кабинния екипаж, трима експерти по сигурността на полетите и двама ръководители на авиокомпании относно нарастващите опасения за безопасността в европейската въздушна индустрия поради ескалиращото напрежение в Близкия изток след атаката на "Хамас" срещу Израел през октомври 2023 г., което предизвика войната в Газа.
Близкият изток е ключов въздушен коридор за самолети, насочващи се към Индия, Югоизточна Азия и Австралия и миналата година е бил пресичан ежедневно от 1400 полета до и от Европа, показват данните на Евроконтрол.
Дебатът за безопасността на полетите над региона се разиграва в Европа до голяма степен защото пилотите там са защитени от синдикати, за разлика от други части на света. Ройтерс цитира девет непубликувани писма от четири европейски синдиката, представляващи пилоти и екипажи, които изразяват притеснения за въздушната безопасност над страните от Близкия изток. Писмата са изпратени до Wizz Air, Ryanair, AirBaltic, Европейската комисия и Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA) между юни и август.
Използването на ракети в региона съживи спомените за свалянето на полет MH17 на Malaysian Airlines над Източна Украйна през 2014 г. и за полет PS752 на Ukraine International Airlines на път от Техеран през 2020 г.
Да бъдеш случайно свален в хаоса на войната е най-голямата тревога, казаха пред Ройтерс трима пилоти и двама експерти по авиационна безопасност, заедно с риска от аварийно кацане.
Докато авиокомпаниите, включително Lufthansa и KLM вече не летят над Иран, превозвачи, включително Etihad, flydubai, Aeroflot и Wizz Air бяха все още пресича въздушното пространство на страната до 2 декември, показват данните от услугата за проследяване FlightRadar24.
Някои европейски авиокомпании, включително Lufthansa и KLM, позволяват на екипажите да се откажат от маршрути, които не смятат за безопасни, но други като Wizz Air, Ryanair и АirBaltic не го правят.
Изпълнителният директор на AirBaltic Мартин Гаус каза, че неговата авиокомпания отговаря на международен стандарт за безопасност, който не се нуждае от коригиране.
„Ако започнем с право на отказ, тогава къде ще спрем? [Когато] следващият човек се почувства нещастен, прелитайки над иракското въздушно пространство, защото там има напрежение?“ каза той пред Ройтерс на 2 декември в отговор на запитвания относно преговорите за безопасност на полетите на AirBaltic със синдикатите.
Ryanair, която периодично летеше до Йордания и Израел до септември, каза, че взема решения за сигурността въз основа на насоките на Агенция за авиационна безопасност на ЕС (EASA).
„Ако EASA казва, че е безопасно, тогава, честно казано, благодаря ви, не се интересуваме какво мислят синдикатите или някой пилот“, каза главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри пред Ройтерс през октомври, когато беше попитан за опасенията за сигурността на персонала.
EASA заяви, че е участвала в редица обмени с пилоти и авиокомпании относно безопасността на маршрута през последните месеци, отнасящи се до Близкия изток, добавяйки, че дисциплинирането на персонала за повдигане на опасения за безопасността би било в противоречие с „културата на справедливостта“, при която служителите могат да изразяват притесненията си.
Недостатъчни уверения
Пилот от Wizz Air, базиран в Абу Даби, каза пред Ройтерс, че се чувства комфортно да лети над раздирания от конфликт регион, тъй като смята, че индустрията има много висок стандарт за безопасност.
Но за някои пилоти и членове на екипажа, работещи в бюджетни авиокомпании, уверенията на компаниите са недостатъчни. Те казаха, че пилотите трябва да имат по-голям избор при отказване на полети над потенциално опасно въздушно пространство и поискаха повече информация относно оценките на сигурността на авиокомпаниите.
„Фактът, че Wizz Air изпраща имейли, в които се твърди, че е безопасно, е без значение за търговските служители“, гласи писмо от FPU Румъния до главния оперативен директор Диармуид О'Конгхайл от 12 август. „Полетите до тези конфликтни зони, дори и да са спасителните мисии трябва да се извършват от военен персонал и самолети, а не от търговски екипажи."
Мирча Константин, бивш член на кабинния екипаж, който представлява Федерацията на пилотите в Румъния, каза, че Wizz Air никога не е давал официален отговор на това писмо и подобни, изпратени по-рано тази година, но е изпратил насоки за сигурност и актуализации на персонала.
Пилот и член на кабинния екипаж, казаха, че са получили предупреждения от работодателите си за отказ да летят по маршрути в Близкия изток или за това, че са са си взели болнични.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.