Опасност от конфликт с Китай: Индия започна мащабно строителство на военни съоръжения в Хималите
В продължение на десетилетия Индия избягваше мащабно строителство по по-голямата част от границата си с Китай, надявайки се, че високите Хималаи и липсата на пътища ще възпрат китайските войски. Но граничен сблъсък с Китай през 2020 г. разкри уязвимости по спорната граница, пише The Wall Street Journal. Сега Индия стартира мащабна програма за строителство на пътища, тунели и летища в Хималаите, подготвяйки се за евентуален бъдещ сблъсък с дългогодишния си противник.
„Беше като да разстилаш червен килим за китайско нашествие“, каза Даниел Марки, старши сътрудник във вашингтонския мозъчен тръст Stimson Center. Той обясни, че индийските власти преди това са разглеждали строителството на пътища по границата като военна заплаха. През юни 2020 г. в долината Галван, разположена на спорната индокитайска граница, се случи най-големият граничен инцидент в съвременната история. Индийски и китайски граничари, въоръжени с тояги, се сблъскаха в ръкопашен бой, в резултат на което загинаха 20 индийски и четирима китайски войници. През декември 2022 г. се случи друг сблъсък, този път в област Таванг в индийския щат Аруначал Прадеш. Съобщава се, че няколко войници от двете страни са получили леки наранявания. След преговори през октомври 2024 г. двете страни постигнаха споразумение за оттегляне на силите и възобновяване на граничните патрули в Хималаите.
Докато Китай е прекарал десетилетия в изграждане на обширна мрежа от железопътни линии и пътища по граничните си райони, Индия не е направила много за развитието на инфраструктурата. Когато боевете избухнаха през 2020 г., войници на 4200 метра надморска височина се сражаваха в ръкопашен бой, използвайки палки и тояги, увити в бодлива тел. Пекин можеше да разположи подкрепления в рамките на часове, докато на Индия щеше да ѝ е нужна седмица, за да премести допълнителни войски по неравните или несъществуващи пътища.
„Това беше драматична промяна в мисленето“, каза генерал-майор Амрит Пал Сингх, бивш началник на операциите и логистиката в северния регион Ладакх, където се намират най-чувствителните участъци от границата на Индия с Китай. „Осъзнахме, че трябва фундаментално да променим подхода си“, отбеляза той.
Индия планира да свърже високопланинските райони с военни постове и цивилни селища, изолирани през зимата. Един от най-амбициозните проекти е тунелът Зоджила, който се прокопава през планините на Северна Индия на надморска височина от приблизително 3500 метра. Строителството струва над 750 милиона долара, а работата започна няколко месеца след сблъсъците през 2020 г. Този тунел ще облекчи тежестта на снабдяването на граничните постове в региона Ладакх, който е откъснат от външния свят поради обилни снеговалежи в продължение на шест месеца в годината, каза генерал-лейтенант Дипендра Сингх Худа, бивш командир на Северното командване на Индия. Новият тунел ще намали времето за пътуване с няколко часа и ще позволи целогодишна доставка на товари. Ключово инженерно предизвикателство е осигуряването на достатъчна вентилация в тунела.
Бюджетът за строителната агенция към индийското Министерство на отбраната се увеличи до 810 милиона долара тази година, в сравнение с 280 милиона долара през 2020 г. През същия период общите военни разходи на страната се увеличиха с близо 60% до 80 милиарда долара.
Индия е построила над 30 хеликоптерни площадки и е модернизирала и изградила няколко писти по границата си. Новата военновъздушна база Мудх Ньома в Ладакх, разположена на надморска височина от близо 4200 метра, е най-близкото летище на Индия до границата, докато китайското е на 30 км. То е способно да приема тежки военнотранспортни самолети, като например американския C-130J. Базата ще служи като място за спиране на войски и техника, пътуващи към граничните райони.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.