Семейството на загинал на батискафа "Титан" подаде иск за над $50 млн.

Семейството на загинал на батискафа Титан  подаде иск за над $50 млн.

Семейството на френския изследовател, загинал при имплозия на подводницата за частни пътувания "Титан", е подало иск за над 50 млн. долара, в който се казва, че екипажът е изпитал "ужас и душевни терзания" преди катастрофата, и се обвинява операторът на плавателния съд в груба небрежност, съобщи Асошиейтед прес.

Пол-Анри Наржоле е сред петимата души, които загиват при имплозията на подводницата "Титан" по време на плаване до известното място на потъналия кораб "Титаник" в Северния Атлантик през юни 2023 г. Никой не е оцелял по време на пътуването на борда на експерименталния подводен апарат, собственост на "Оушънгейт"( OceanGate), компания в щата Вашингтон, която междувременно е преустановила дейността си.

Известен като "Мистър Титаник", Наржоле е участвал в 37 гмуркания до мястото на потъването на "Титаник" - най-много от всички водолази в света, според съдебния иск. Той е смятан за един от най-запознатите хора в света с прочутото корабокрушение. В изявление, изпратено по електронната поща, адвокатите на имота му заявиха, че "обреченият подводен кораб" е имал "проблемна история" и че "Оушънгейт" не е разкрила ключови факти за плавателния съд и неговата издръжливост.

Според иска "Титан" е "изпуснал тежести" около 90 минути след началото на гмуркането, което показва, че екипът е прекъснал или се е опитал да прекъсне гмуркането.

Въпреки че точната причина за повредата може никога да не бъде установена, експертите са съгласни, че екипажът на "Титан" е трябвало да разбере какво точно се случва", се казва в иска. "Здравият разум диктува, че екипажът е бил наясно, че ще умре, преди да умре."

В иска се казва още: "Екипажът може и да е чул как шумът от пукането на въглеродните влакна става все по-интензивен, когато тежестта на водата притиска корпуса на "Титан". Екипажът е загубил комуникации, а може би и електричество. По преценка на експертите те са щели да продължат да се спускат, знаейки за необратимите повреди на кораба, изпитвайки ужас и душевни терзания, преди "Титан" окончателно да се взриви."

Говорител на "Оушънгейт" отказва да коментира съдебния иск, който е подаден в окръг Кинг, Вашингтон. Ответниците трябва да отговорят на жалбата през следващите седмици, се посочва в съдебните документи. В иска Наржолет е описан като служител на OceanGate и член на екипажа на "Титан".

Искът също така критикува "модерната, съвременна, безжична електронна система на "Титан". В него се  заявява, че нито един от контролерите, органите за управление или измервателните уреди не би работил без постоянен източник на енергия и безжичен сигнал".

Въпреки че OceanGate посочва Наржоле като член на екипажа, "много от подробностите относно недостатъците и дефектите на кораба не са били разкрити и са били умишлено скрити", казват в изявлението си адвокатите от адвокатската кантора Buzbee от Хюстън, Тексас.

Тони Бъзби, един от адвокатите по делото, заяви, че една от целите на иска е "да получим отговори за семейството как точно се е случило това, кои са замесените и как замесените са могли да позволят това да се случи".

След катастрофата бяха изразени опасения дали "Титан" не е бил обречен поради неконвенционалния си дизайн и отказа на създателя му да се подложи на независими проверки, които са стандартни в индустрията. Имплозията му повдигна и въпроси за жизнеспособността и бъдещето на частните дълбоководни проучвания.

Бреговата охрана на САЩ бързо свиква разследване на високо ниво, което продължава. Ключово публично изслушване, което е част от разследването, е планирано да се проведе през септември.

Титан направи последното си гмуркане на 18 юни 2023 г., неделя сутринта, и изгуби контакт с поддържащия си кораб около два часа по-късно. След издирвателна и спасителна мисия, която привлече вниманието на целия свят, останките на "Титан" бяха открити на океанското дъно на около 984 фута (300 метра) от носа на "Титаник", на около 435 мили (700 километра) южно от Сейнт Джонс, Нюфаундленд.

Главният изпълнителен директор и съосновател на OceanGate Стоктън Ръш е управлявал "Титан", когато той се е взривил. Искът описва Ръш като "ексцентричен и самопровъзгласил се за "новатор" в индустрията за дълбоководно гмуркане" и посочва имота му като един от ответниците.

Освен Ръш и Наргеолет, при имплозията загиват британският авантюрист Хамиш Хардинг и двама членове на видна пакистанска фамилия - Шахзада Дауд и синът му Сулеман Дауд.

Компанията, която притежава правата за спасяване на потъналия кораб  "Титаник", е в разгара на първото си пътуване до мястото на потъването от години насам. Миналия месец базираната в Джорджия фирма RMS Titanic Inc. започна първата си експедиция до мястото на корабокрушението от 2010 г. насам от Провидънс, Роуд Айлънд.

Наржоле е бил директор на подводните изследвания за "Титаник". Той е участвал в експедиция, която е посетила мястото на Титаник през 1987 г., малко след като е било открито местоположението му, и е ръководил спасяването на безброй артефакти от Титаник, се посочва в иска. Адвокатите на имота му го описват като опитен ветеран в подводните проучвания, който не би участвал в експедицията на "Титан", ако компанията беше по-прозрачна.

Искът обвинява имплозията в "постоянна небрежност, безразсъдство и небрежност" на "Оушънгейт", Раш и други.

"Починалият Наржоле може и да е умрял, правейки това, което обичаше да прави, но смъртта му - както и смъртта на останалите членове на екипажа на "Титан" - е била неправомерна", се казва в иска.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ