Супермаркетите в Испания превземат ресторантите: готовите ястия чупят всички рекорди

Супермаркетите в Испания превземат ресторантите: готовите ястия чупят всички рекорди

Рекордна консумация на готови ястия в Испания. Според последния доклад, изготвен от Министерството на земеделието, рибарството и храните, благодарение на промяната в испанските навици през последните години, секторът е отбелязал 6,4% ръст в обема през дванадесетте месеца, завършващи през март, достигайки 819 милиона килограма, и 10,8% ръст в стойността, като се е увеличил от 4,1 млрд. евро преди година до общо 4,55 млрд. евро през 2025 г.

Докладът също така разкрива, че потреблението на глава от населението се е увеличило до 17,47 килограма на жител годишно, най-високото ниво, регистрирано до момента. Допълнително доказателство за този силен растеж е, че според скорошен анализ на Worldpanel от Numerator, готовите за консумация храни, независимо дали се консумират вкъщи или извън дома, са нараснали с 49% в стойност през последните три години, предава El Economista. 

„Въпросът вече не е къде се храним, а как и защо избираме всеки формат. И точно тук удобството е на първо място. Интересът в момента е в търсенето на баланс между време, здраве и кулинарно удоволствие“, обобщава докладът, тъй като днешните потребители „не купуват просто храна, а търсят решения“.

Готовите за консумация храни предлагат възможности както за дистрибуторите, така и за ресторантите, и разбира се, за производителите, но трябва да разберем, че вече не се конкурираме на различни нива, а на едно и също място, обяснява Вероника Хуршудян, директор „Потребителски услуги“ в Worldpanel.

Броят на клиентите, които вече се хранят в ресторанти, се е удвоил само за една година, достигайки 1,3 милиона души, според Worldpanel от Numerator. Но много повече, по-специално 6,9 милиона души, са закупили готова храна от супермаркета, за да я консумират извън дома.

И тя не е единствената, която сочи в тази посока. Друга консултантска фирма, специализирана в потребителския и ресторантьорския сектор, Circana, посочва, че миналата година 17% от разходите на испанците в ресторанти са били похарчени за готови ястия както в магазини, така и в супермаркети. Удобството, липсата на време и все по-сложните и здравословни предложения от индустрията, и особено от дистрибуцията, движат растежа както никога досега.

Алтернативи

„Разрастват се нови канали, които предлагат на потребителите повече алтернативи, като например еволюцията на търговията на дребно към така наречените mercaurantes (супермаркети, които стратегически подкрепят концепцията за готови за консумация продукти, бел. ред.)“, твърди Circana. И това е тенденция, която, посочват те, вече влияе върху пазарния дял на търговските ресторанти, както ресторанти с обслужване на маса, така и без обслужване на маса, заведения за бързо хранене и тапас барове.

Проучването на Circana показва, че „в постпандемичната среда, където удобството и бързият достъп до храна са се превърнали в ключови фактори в потребителското поведение, пазарният дял на търговските ресторанти е намалял от 79% през 2021 г. до 77% през 2024 г.“ В същото време други канали, включително тези нови mercaurantes, регистрираха значителен ръст, увеличавайки дела си от 21% на 23% за същия период.

Всъщност, всички големи вериги супермаркети залагат по-специално на този нов пазар. Mercadona, лидерът в дистрибуцията на храни с близо 27% пазарен дял, стартира услугата Ready to Eat през 2018 г., която в Португалия е известна като Pronto a Corer. Този сегмент продължи да расте и достигна общо 1260 супермаркета в края на последната фискална година: 1200 в Испания и всички съществуващи в Португалия. Ръстът на тези видове продукти е такъв, че президентът на веригата супермаркети във Валенсия, Хуан Ройг, заяви миналия март, че „кухнята става все по-маловажна в домовете“, прогнозирайки, че „до средата на 21-ви век те вече няма да съществуват“.

Ръстът в потреблението на готови ястия е далеч над останалите. Според данните в доклада на министерството, като цяло през годината, завършваща през март, е имало леко увеличение от 0,4% в обема на покупките за домашно потребление. Въпреки че е вярно, че покупките в стойност са се увеличили с 3,3%, това се дължи главно на увеличението на средната цена на хранителните продукти, която е била 2,9%.

Спад на рибата

Испанските домакинства са закупили с 3,8% повече килограми месо в сравнение с 4,3% намаление при рибата, като намалението е отчетено както при пресните, така и при замразените продукти.

По същия начин, през последните дванадесет месеца покупката на прясно мляко показва леко положителна тенденция от 0,3%, която при млечните продукти се увеличава до 1,2% в закупения обем в сравнение с предходната година от март 2024 г.

Домакинствата също са увеличили покупките си на яйца с 3,7%, както и на хляб и бобови растения, с увеличение съответно от 4,2% и 3,2%.

Наблюдава се обаче намаление от 3,6% при покупката на захар и намаление от 2,2% в категорията брашно и грис.

Секторът на зехтина завърши годината от март 2025 г. с 2,6% увеличение на обема на закупения зехтин.

И накрая, потребителският доклад на Министерството на земеделието, рибарството и храните подчертава много значителен спад в продажбите на спиртни напитки, както по обем, така и по стойност. В първия случай спадът е 4,5%, а във втория - 7,9%, от 415 милиона евро на 382 милиона евро. Този факт също така подчертава промяна в навиците сред испанците. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

България отчита най-силен годишен ръст на производствените цени в ЕС
Канада изгуби дирите на повече от 47 000 чуждестранни студенти в местни унверситети
Индия има първи актьор милиардер, равен по богатство с Шварценегер, Риана и Тейлър Суифт
Израел започва прилагането на плана на Тръмп за Газа след реакцията на „Хамас“
Неизвестно за известните: Счетоводител спасява от фалит бъдеща голяма комуникационна компания
ЕК ни удържа 200 млн. евро по Плана за възстановяване заради КПК, имаме 6 месеца да разрешим казуса
В очакване на присъда: Рапърът Пъф Деди иска да прави платформа с AI със съкилийника си китайски бизнесмен
Приятелство или управление? Критичният избор за малкия и среден бизнес