Бизнес
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Магията на Коледа
Как да зарадвате хората за празниците?
Магията на Коледа
Как да зарадвате хората за празниците?
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Красиви витрини. Празнични базари. Оживени улици. Онлайн купувачи, отбелязващи желаните подаръци със сърчице. Това е част от магията на Коледа – най-добре мениджираният празник в годината, зад който стои индустрия за милиарди. Как тази стихия може да бъде управлявана, за да донесе отново големи печалби?!
Проучване на J.P. Morgan, проведено в навечерието на миналата Коледа във Великобритания, показва, че 48% от купувачите се чувстват обезпокоени за финансите си поради нарастващите разходи за живот. Подобно изследване на McKinsey в САЩ в края на 2022 г. уточнява, че точно заради тези притеснения 56% от потребителите са започнали коледното пазаруване още през октомври, използвайки и големите намаления за Черен петък през ноември. Така те успяват да купят всички подаръци за близките си хора и да се вместят в месечния си бюджет. Картината в нашите географски ширини трябва да е същата, дори по-лоша, най-малкото заради по-ниския жизнен стандарт. И макар че тепърва ще излизат данните за празничното пазаруване за Коледа и Нова година през 2023 г., едно е сигурно: нещата няма да бъдат по-розови, имайки предвид продължаващата война в Украйна, конфронтацията на демократичния свят с авторитарните режими в Русия и Китай и новоизбухналия кървав конфликт между Израел и Палестина.
И въпреки че всеки ще си „стиска кесията“, християнският свят има още по-голяма нужда да усети светлината, добротата и любовта, които витаят около Рождество Христово. Това е не само метафора, а перфектна маркетинг стратегия, която всяка година работи безотказно, ако е „облечена“ в правилната вербална и визуална опаковка.
Тази Коледа отключете мечтания дом с Runwal Group, една от най-големите агенции за недвижими имоти и строители в Индия. Кампанията е дело на рекламна агенция Pixelfox, Мумбай
Забавление за всички
Конкурс за най-красивата коледна елха. Писмо до Дядо Коледа с пожелания и мечтаните подаръци (от вашия бизнес). Или най-забавното пожелание за Коледа. Познавателни викторини. Празнични пъзели. Битки от типа „Свински пържоли или пълнена пуйка?“ или „Коледа в снежните Алпи или по бански на Малдивите?“. Личностни тестове: коя коледна песен най-точно те описва или какъв тип гост си? Класации и анкети: събитие или новина на годината, добрият пример, откритието на годината... Какво искате да промените през новата година? Всички тези ангажиращи аудиторията забавни формати работят както за деца, така и за възрастни, но по-важното е, че провокират създаването на оригинално авторско съдържание, генерирано от самите потребители, ползващо се с най-голямо доверие именно сред тях.
Коледа е повод да обърнете повече внимание на външния си вид. Към това призовава и Lush, африканска марка за удължаване на косата. Криейтивът на кампанията „Блестете“ е на рекламна агенция Spice 360, Нигерия
Ръководство за коледни подаръци е чудесен начин да покажете продуктите си, същевременно помагайки на потребителите да изберат хубав подарък за близките си. Най-лесният начин да се случи това е, като зададете няколко насочващи въпроса и на базата на тях да предложете подходящи идеи. Ако сте производител на вино например, може да направите справочник с най-типичните празнични ястия и най-подходящите вина към тях, като под всяко предложение да генерирате няколко ваши вина.
Винаги имайте на разположение и подаръчни карти. Много хора днес се затрудняват да изберат подарък за любим човек, семейството или близък приятел, затова подаръчната карта често е нужното спасение. Така с „един куршум се уцелват два заека“: подаряващият няма как да сбърка с подаръка, а получателят е щастлив, защото си купува нещо по свой вкус.
Обратно броене
През последните години дори и в България стана модерен адвентният календар – католическа традиция, която обичайно започва на 1 декември и отбелязва подготовката за Бъдни вечер и Коледа. Без значение под каква форма е реализиран, този календар е най-зарибяващият формат за ангажиране на целевата аудитория, тъй като създава нетърпеливо обратно отброяване, водещо към най-вълшебния празник в годината. Тук ограничение е само въображението! Например, ако сте производител на чай, създайте адвентен календар с 25 различни вида пакетчета чай, с които всеки ден потребителят ароматно да отбелязва дните до Рождество Христово.
През 2022 г. футболният клуб „Пари Сен Жермен“ лансира адвентен календар, който всеки ден разкрива нова промоция или награда. За да участват в томболата, запалянковците трябва само да попълнят кратък формуляр. Така ПСЖ за по-малко от месец успява да увеличи абонаментите си в имейл бюлетина с цели 47%.
Мисли модерно, действай местно
Коледа, Св. Валентин и Хелоуин са толкова перфектно маркетирани, че се празнуват дори в нехристиянския свят. В България също навлязоха много католически и англосаксонки традиции, чужди на нашия бит и култура. Дните преди Коледа и след Нова година са толкова изпъстрени с древни и красиви български обичаи и ритуали, които само чакат да бъдат преоткрити и „поднесени“ на аудиторията по модерен начин, използвайки силата на новите технологии.
Вместо да се втурвате да копирате това, което правят всички, заровете се във фолклорната и етнографската съкровищница на българския народ. Със сигурност ще откриете забравени традиции, които идеално ще паснат на философията на вашия бизнес и на имиджа на марката. Когато е измислен добре, родолюбивият елемент в маркетинга винаги работи безотказно, защото докосва „тънките струни“ на родовата памет, народната идентичност и националната гордост. И се харесва от всички, както от младите, които научват нещо ново, така и от старите, които се умаляват, спомняйки си с носталгия за детството.
С над 330 магазина в Австралия Salvos Stores подкрепя различни програми, насочени към преодоляване на глада и бедността, както и кръговата икономика и устойчивостта. Ето защо за 2023 г. рекламна агенция The General Store създава коледна хумористична кампания, която показва „неудобна“ прегръдка, предизвиквана от спонтанен подарък към човек в нужда
Протегната ръка
Коледа = благотворителност. Емоцията играе основа роля при коледните покупки, а когато тя е свързана с благотворителни каузи, няма как да не докосне сърцето на всеки купувач. Хората са склонни да купуват продукти, които не им са толкова необходими само защото подкрепят инициативи, към които са съпричастни. Класически пример са годишните календари – често човек се оказва снабден с няколко излишни бройки, но той е доволен, защото знае, че зад всеки повтарящ се екземпляр стои нещо добро – деца и възрастни хора в неравностойно положение и/или с физически и психически увреждания, бездомни животни, екологични каузи… Изборът на кауза е голям, а грешно решение няма!
Извън клишето
В България почти всеки бизнес е самодостатъчен. Този манталитет не води до успех, сигурно за това нямаме марки от световна класа. Но поне за Коледа търговците може да забравят егото си и да си сътрудничат с бизнеси, които не са им преки конкуренти. Какво означава това на практика? Ако продавате кафе, партнирайте си с фирма за сервизи и/или машини за кафе и направете обща оферта, чийто успех може да ви изненада приятно. Ако предлагате доставка на храна до вкъщи, може да я съчетаете с подходящия десерт, хляб или питие. С какво още може да бъде съчетана храната?! Карта за фитнес и йога, консултация с диетолог и дерматолог или нещо друго, което идеално пасва на идеологията на марката.
Ако вашият бизнес е само офлайн, помислете за партньор, който има силни онлайн позиции. И обраното. Да, сигурно ще има много разочарования в това търсене, особено по нашите географски ширини, но това не трябва да ви отказва от крайната цел – разширяване на присъствието на бизнеса. Коледа е най-добрият момент за подобна експанзия.
Чипът на AMD, американска мултинационална компания за полупроводници, компютърни процесори и свързани технологии, внася магията на Коледа във всеки компютър, усъвършенствайки изживяването на макс. Рекламна агенция Lyxel and Flamingo, Индия
Подводните камъни
За Коледа се пазарува за някой друг, обичайно този друг е повече от един човек. Съчетано с факта, че все повече хора пазаруват онлайн, това означава, че на видимо място в електронния и/или физическия магазин трябва да бъдат показани всички най-търсени и евтини предложения за подаръци. В същото време, ако рекламирате само артикули, подходящи за Коледа, това автоматично отблъсква всички други потребители, които пазаруват по друг повод, например за многото именици през декември и януари. Затова намерете баланса между предложенията за коледни и универсални подаръци за двата пола и за всички възрасти.
Залисани да бъдат в „крачка с модата“, много от търговците забравят да включат хитовите си продукти в подаръчни комплекти на промо цена, задължително в подходящата опаковка, която спестява излишни усилия на купувача. Тази стара, но златна практика продължава да работи безотказно и в дигиталната ера. От няколко години така действа Amazon. Например, ако искате да си купите най-продаваните в момента безжични слушалки за уши, може да ги вземете в комплект със силиконови тапи, които излизат почти без пари. Друг златен маркетинг трик е да предоставите на купувачите сами да изберат продуктите си за комплекта. Така всеки може да създаде своя персонален подарък – безценно усещане, което лесно зарибява потребителя, особено ако прави покупка в последния момент.
А ако сте онлайн магазин и предложните безплатна доставка, това ще увеличи стойността на продуктите. Не забравяйте и за ремаркетинга, който не означава просто да спамите потребителя, показвайки му непрекъснато харесания от него продукт, който е добавил в количката, без да довърши поръчката. Предоставете му по-голям избор – подобни артикули, които разширяват възможността за покупка, както и шанса да се поръча повече от един продукт.
Ако за Коледа сте пуснали нов продукт или услуга, не пропускайте да се възползвате от услугите на добрия стар пиар. Няколко съобщения до правилно подбраните медии в точния момент вършат чудеса.
Важно: поддържайте най-популярните си продукти на склад. Няма по-голямо разочарование, ако изненадата за любимия човек не пристигне навреме. Мислете и за дните след празниците. Ако Дядо Коледа не е донесъл мечтания подарък, то в намаленията след празниците потребителите може да намерят желаното. Януарските промоции са истинската Коледа за всички заклети шопинг маниаци.
|
Ключови думи
реклама и медии
Коледа
послания
маркетинг
подаръци
покупки