100% направено в България

„Поколенията се менят, идват нов тип играчи“, категоричен е Добромир Григоров, мениджър разработка на игри в Evolution Engineering Bulgaria

Автор:

Венцислав Савов

Снимки:

Юлиян Донов

100% направено в България

„Поколенията се менят, идват нов тип играчи“, категоричен е Добромир Григоров, мениджър разработка на игри в Evolution Engineering Bulgaria

100% направено в България
quotes

Господин Григоров, какви са плановете ви за развитие на Evolution и в кои държави разраствате бизнеса?

Evolution има две подразделения в София в момента, Engineering и Live. Engineering всъщност е Red Tiger Gaming, което ръководя аз. А от началото на 2024 г. отворихме и Live студио с много силни амбиции за разрастване. Evolution Engineering сме около 230 служители в момента, като през изминалата година имахме впечатляващ растеж с приблизително 30%. С толкова вдигнахме и количеството произведена продукция. За момента нямаме планове да увеличаваме броя на служителите, но основното е да се съсредоточим над усъвършенстването на екипите и отделните експерти. Развитието на пазара и продукта в международен мащаб е изключително динамично и донякъде агресивно.

Пазарът е силно наситен с продукти през последните години и е все по-трудно да бъдеш забележим и релевантен за играчите. Аз много се радвам, че в редиците ни има наистина талантливи и трудолюбиви специалисти, които са израснали и добили немалка част от уменията си при нас. Развиването на хората и тяхната тясна специализация е ключово за нашата организация. Това е валидно сега повече от всякога, имайки предвид предизвикателствата на това да имаш топ продукт с хитови заглавия в световен мащаб. И да е 100% направен в България.

Как балансирате между иновациите, техническите и регулаторните изисквания в индустрията?

Чрез мощната дистрибуционна мрежа на Evolution нашите игри имат впечатляващо разпространение в цял свят, което добавя нелесната задача игрите ни да са, от една страна, продуктово релевантни за различните пазари, а от друга – да сме напълно изрядни за техните регулации. Доскоро доминиращ пазар, който определя до голяма степен правилата, беше Европа, но сега много бързо регионалните пазари, които впрочем сравнително отскоро са достъпни за онлайн казина (САЩ, Канада, Бразилия, ЮАР и т.н.), определят независимо собствени правила, регулации. Играчите по тези географски направления също имат своите различни желания, традиции и изисквания. Балансът е все по-труден и предизвикателството нараства с всеки нов релевантен пазар, в който навлизаме.

Успехът ни е резултат отчасти от много стабилна техническа платформа и процес на създаване на игри, които разработихме и поддържаме в Red Tiger. Те ни позволяват да сме изключително гъвкави при дистрибуцията, така че да можем да конструираме продукта според всеки пазар, като се напаснем на неговите продуктови и регулатори изисквания. В същото време целим да запазим ядрото на играта едно и също и да намалим нуждата от техническа поддръжка. Това е и начинът ни на мислене – всички иновации по игрите, които разработваме, ги правим с идеята да е максимално всеобхватно и гъвкаво. Всички елементи на целия ни пакет услуги и игри могат да бъдат конфигуруеми за всеки оператор или юрисдикция.

Кои са последните ви CSR инициативи?

Инициативите ни са най-вече насочени към подкрепа на нашите служители и развитие на техния потенциал. Дори това да е свързано с нещата, които правят извън работно време. Блестящ пример за това е изложбата Аrt behind Evolution, която организираме вече две поредни години. Нейната цел е да представи работата на Пазарът е силно наситен с продукти през последните години и все по-трудно е да бъдеш забележим и релевантен за играчите. които изработват изцяло – от концепция до разпространение – продукт (in-house).

За мен това е много ценен фактор. Той ни позволява да имаме поглед и да развиваме кадри не само като технически и административен капацитет, но и като реални продукти с пазарна реализация. Това ни помага да сме сред най-добрите в бранша и взаимно да се развиваме, носейки ни завидна стабилност, тъй като контролираме продуктa. Пътят, който извървяха мобилните игри в периода 2005 – 2019 г. с всичките метаморфози, технологични скокове, промени в дизайна и впоследствие монетизация, е по някакъв начин приложим и тук. Над 90% от устройствата, на които се ползват продуктите ни, са смартфони. Поколенията се менят, идват нов тип играчи.

Какви кадри търсите в момента и какво образование е най-подходящо за реализация във вашия сектор?

Както споменах, ние излизаме от едно голямо разширение, което само по себе си беше предизвикателство – да намерим, подберем и вкараме в крачка 30% допълнителни специалисти и екипи. В момента търсенето ни е насочено към хора със силен интерес в индустрията, за които това е страст. Специалисти по слот игри, програмисти с графични и gameplay опит, талантливи артисти никога не са ни в повече. артистите ни (аниматори, графични дизайнери, артдиректори), като уловката е, че даваме видимост както на професионални, така и на лични проекти. Тази съпоставка работи на няколко нива, като крайният ѝ резултат е да покаже целия потенциал на хората при нас, давайки им допълнителна сцена за изява. Като чисти CSR проекти може да се похвалим, че сме в процес на оборудване на компютърна зала в катедра „Индустриален дизайн“ на Техническия университет, където дарихме над 15 компютъра и предстои да осигурим периферни устройства, за да завършим всичко и да има зала Еvolution Engineering.

По какъв начин предишният ви опит помага за изграждането на стабилен екип и успешен модел на работа в Evolution Engineering?

Идвайки от мобилните игри, за мен беше предизвикателство да променя начина си на мислене – за доста неща, които при слот игрите са напълно наобратно от видео игрите. Този процес на адаптация продължава и сега, но аз намирам за изключително мотивиращо да анализирам основните принципи на развлекателните продукти през друга призма. Основните градивни частици са същите. Професиите и специалистите се припокриват. Опитът ми е също както в Red Tiger да ръководя и развивам екипи,които изработват изцяло – от концепция до разпространение – продукт (in-house). За мен това е много ценен фактор. Той ни позволява да имаме поглед и да развиваме кадри не само като технически и административен капацитет, но и като реални продукти с пазарна реализация. Това ни помага да сме сред най-добрите в бранша и взаимно да се развиваме, носейки ни завидна стабилност, тъй като контролираме продуктa.

Пътят, който извървяха мобилните игри в периода 2005 – 2019 г. с всичките метаморфози, технологични скокове, промени в дизайна и впоследствие монетизация, е по някакъв начин приложим и тук. Над 90% от устройствата, на които се ползват продуктите ни, са смартфони. Поколенията се менят, идват нов тип играчи. Какви кадри търсите в момента и какво образование е най-подходящо за реализация във вашия сектор? Както споменах, ние излизаме от едно голямо разширение, което само по себе си беше предизвикателство – да намерим, подберем и вкараме в крачка 30% допълнителни специалисти и екипи. В момента търсенето ни е насочено към хора със силен интерес в индустрията, за които това е страст. Специалисти по слот игри, програмисти с графични и gameplay опит, талантливи артисти никога не са ни в повече.

ДОБРОМИР ГРИГОРОВ е мениджър разработка на игри в Evolution Engineering Bulgaria. Бизнес лидер с над 20-годишен професионален опит в сферата на игровата разработка. Със солиден опит като ръководител на компании за мобилни игри, поема предизвикателството в iGaming-a и неизбежната бъдеща симбиоза между двете.